3460
Sök

Köpråd: Ungdomlig driftsäker brukis upp till 50papp (ändring kolla sid 3)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 januari 2010
ToXtreme skrev:
Mercury Grand Marquis är inte heller intressant, finns inte en chans i helvetet att jag kommer skaffa mig en Ford smile Vi har redan haft Ford i familjen och värre bilmärke får man fan leta efter lol Ford får ju till och med Alfa Romeo att framstå som driftsäkra smile Inget illa mot dig dock smile

Alla har upplevt bilmärken olika!
Vi har bara Ford på våran gård (inga Ford Fikus eller sådant) och dom har väl lika mycket problem som vilken annan bil som helst.

Annars finns ju denna, GMC Typhoon. Ja jag föreslår endast amerikanska, jag vet lol

Turbomatad v6 på 285 hästar.
Bränsle snål vet jag inte men den bör inte dra så mycket.
En ovanlig bil som endast byggdes i runt 2000 exemplar per år och byggdes endast i 2 år. Dvs endast 4000 exemplar finns.
Dom är också fyrhjulsdrivna.
Lite äldre än det du vill ha dock men dom är nog troligen sköna att åka ändå! wink

http://www.blocket.se/stockholm/GMC_Typ … =9&w=3
Den är ombyggd och originalar går på kanske lite mer än hälften av priset!

Age doesn't matter wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

3 627 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Hehe ja det är klart! Du kör amerikanska Ford och det vi ägt är europeiska Ford .. och dem är inget bra tongue

Men vill nog inte ha stor törstig amerikanare, utan det blir någon familjebils aktig bil tror jag smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

OEM <3
6 957 Inlägg
5 januari 2010
Kom och tänka på en sak..du bor i Kungsbacka och har Götet runt hörnet, ge dig ut och åk och titta på bilfirmor, surfa runt lite på blocket, bytbil.com etc. skriv ut några intressanta bilar och åk dit och kika,

Ganska rolig utflykt en fre.eftermiddag smile Så får du lite mer insyn i dom du gillar.

Ett tips är ju att ringa till firman innan ifall bilen skulle vara på service eller rekond m.m.

Mvh

OEM <3

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 januari 2010
Haha Saab 9000, folk e inte kloka...

Tänkte säga som du redan själv nämnde en Civic Type R.
Den har förvisso inte turbo men annars en jävligt rolig bil som drar rätt lite sås om man kan hantera gaspedalen lite bara och ungdomlig är den ju.
Riktigt skoj när det svänger och flyttar lite på sig med.

Autotech

3 627 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Helt riktigt Bjork! Har faktiskt tänkt göra detta nu när det smälter upp på vägarna och så igen så att man kan provköra dem på torrt underlag smile

Busgrabb: Precis, är ju såpass mycket häst ändå så där kvittar de om det är turbo eller ej för min del smile

336 Inlägg
10 januari 2010
saab 9k är en bra bil tycker jag! gillar formen. men jag röstar på en 9-3 viggen eller 9-5 aero 04-05!

volvo 740:)

3 627 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Nu har det nog blivit totaländring i det hela! Från början var tanken att ta ett lån på ca 60k när jag blev fastanställd för att kunna skaffa mig en bättre bil än min 1700krs bil som jag har idag tongue Men efter mycket funderande så har jag beslutat mig för att plugga till hösten och tänker därför köpa en bil utan lån, dvs en bil för runt 40k istället.

Så nu vill jag gärna ha tips om bilar som uppfyller ungefär samma krav fast för runt 40k. Det jag kommer låta bli lidande är motorkapacitet, det är viktigare med en låg bränsleförbrukning än en bil som är kvick när man lever på 2700kr i månaden.

Tankar jag har om bil är just nu någon av följande:
Honda Accord 2.0 99-
Honda Civic 98-
VW Golf 1.6 98-
Seat Ibiza 00-
Volvo S40 98-
Saab 9-3 99-

Kom gärna med en massa tips med motivering som tidigare smile

945 Inlägg
10 januari 2010
ToXtreme skrev:
Nu har det nog blivit totaländring i det hela! Från början var tanken att ta ett lån på ca 60k när jag blev fastanställd för att kunna skaffa mig en bättre bil än min 1700krs bil som jag har idag tongue Men efter mycket funderande så har jag beslutat mig för att plugga till hösten och tänker därför köpa en bil utan lån, dvs en bil för runt 40k istället.

Så nu vill jag gärna ha tips om bilar som uppfyller ungefär samma krav fast för runt 40k. Det jag kommer låta bli lidande är motorkapacitet, det är viktigare med en låg bränsleförbrukning än en bil som är kvick när man lever på 2700kr i månaden.

Tankar jag har om bil är just nu någon av följande:
Honda Accord 2.0 99-
Honda Civic 98-
VW Golf 1.6 98-
Seat Ibiza 00-
Volvo S40 98-
Saab 9-3 99-

Kom gärna med en massa tips med motivering som tidigare smile

Detta kommer låta dumt på en motorsida. Men varför ska du skaffa dyrare bil om du tänker studera? Misstänker att det är Göteborg du ska läsa i eller?
Är det inte bättre att behålla din 740 och ha lite livskvalitet istället för att försöka gå runt på 2700kr i månaden?

OEM <3
6 957 Inlägg
10 januari 2010
Civic! Med 1.6an i, rapp och billig..går att snygga till lätt, Golfen är mitt andrahandsval här då
du tittar på 1.6an, kliv isf upp till 1.8an.

Mvh

OEM <3

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
köp dig en skoda felicia lågmilare i stället så du gjort av med max hälften av pengarna du tänkt... billig i försäkring osv. jag pejjar 4700kr om året helförsäkrat för min 1.6a..

3 627 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Låter inte dumt alls det du frågar, fullt förståerligt!

Anledning är denna, min nuvarande bil ska skrotas i slutet på nästa månad, detta mest pga att det är för mycket att göra på den såsom fixa hastmätare, dörrhandtag, lås, däck, motor, bromsar .. ja det mesta som kan vara kasst är kasst på den typ.

Sen så kommer jag isåfall jobba fram tills jag börjar plugga, eller iaf nära där på. Och 40k kommer jag ha lagt undan nu i månaderna, så jag kommer fortfarande ha ett rätt stort kapital den dagen jag börjar plugga, sen så jobbar morsan på samma gata som utbildningen är på wink Så samåkning finns i ögonvrån så månadskostnaden på resa blir inte speciellt stor smile Därav vill jag ändå ha en dyrare/vettig bil smile

lelleal: bygger du det på erfarenhet eller något sådant? Tänkte mest varför du rekommenderade den smile

Personligen så är jag nog inne på antingen Accorden då den är driftsäker eller en S40 med antingen 1.8/2.0 nyare modell (01-) eller 2.0T men lite äldre (98-99)

MVH Jimmy

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
ToXtreme skrev:

Anledning är denna, min nuvarande bil ska skrotas i slutet på nästa månad, detta mest pga att det är för mycket att göra på den såsom fixa hastmätare, dörrhandtag, lås, däck, motor, bromsar .. ja det mesta som kan vara kasst är kasst på den typ.

Sen så kommer jag isåfall jobba fram tills jag börjar plugga, eller iaf nära där på. Och 40k kommer jag ha lagt undan nu i månaderna, så jag kommer fortfarande ha ett rätt stort kapital den dagen jag börjar plugga, sen så jobbar morsan på samma gata som utbildningen är på wink Så samåkning finns i ögonvrån så månadskostnaden på resa blir inte speciellt stor smile Därav vill jag ändå ha en dyrare/vettig bil smile

lelleal: bygger du det på erfarenhet eller något sådant? Tänkte mest varför du rekommenderade den smile

Personligen så är jag nog inne på antingen Accorden då den är driftsäker eller en S40 med antingen 1.8/2.0 nyare modell (01-) eller 2.0T men lite äldre (98-99)

MVH Jimmy

Okej om du ska köpa en S/v40 så ta inte 1.8 eller 2.0 motorn dom + deras elsystem e dåligt, köp du i så fall 2.0t den är de bättre grejer i. Jag har en v40 2.0t på 14300mil årsmod 98 till salu snart med ac å allt om du vill tongue ska bara besiktas först.

945 Inlägg
10 januari 2010
ToXtreme skrev:

MVH Jimmy

Då förstår jag. Vad är det du ska läsa? Ursäkta O.T

3 627 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Bjork: Tittat på dessa också, antar att du tänker på 3d karossen då va? Den är ju inte så vanlig i Sverige. Har kollat en del på 1.5Vtecen, 5d karossen, är helt okej bilar i mina ögon smile

Xuri: Felicia är inte aktuellt, har haft en Skoda Pickup och vet av erfarenhet efter den att äldre Skodor rostar så in i h*lvete. Kan gå med på ditt arrangemang angående S40, det jag tycker är tråkigt då är bara att man får det gamla utseendet, bokstavligen talat hatar breddarna på dem. Men de kanske går att ta bort? Vet inte om de är limmade eller clipsade nämligen smile

3 627 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Sir_X: Ingen fara wink Tanken är att försöka komma in på en KY-utbildning till Kyltekniker smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
ToXtreme skrev:
Bjork: Tittat på dessa också, antar att du tänker på 3d karossen då va? Den är ju inte så vanlig i Sverige. Har kollat en del på 1.5Vtecen, 5d karossen, är helt okej bilar i mina ögon smile

Xuri: Felicia är inte aktuellt, har haft en Skoda Pickup och vet av erfarenhet efter den att äldre Skodor rostar så in i h*lvete. Kan gå med på ditt arrangemang angående S40, det jag tycker är tråkigt då är bara att man får det gamla utseendet, bokstavligen talat hatar breddarna på dem. Men de kanske går att ta bort? Vet inte om de är limmade eller clipsade nämligen smile

Skodorna rostar inte så speciellt. V40 är ingen rostfri bil om du tror de, jag tror nästan v40ina fas1 e sämre än skoda felicia 2erna. en skoda på 10-15 000 mil hade du ju fått tag i för typ under 20000kr.. å man åker rätt gött i dom faktiskt.
v40 fas 1 kan du nog räkna med att de finns rost på allihop, mer eller mindre. ingen "volvo kvalite på dom inte"

breddarna e skruvade, dom går att får bort om man vill men inget å rekommendera, finns de lite rost bakom så följer lacken med när man lossar dom.

847 Inlägg
10 januari 2010
Breddarna på S40 fas 1 sitter med dubbelhäftande tejp och skruvar i innerskärmen, så går att ta bort utan att det syns. Tycker du ska satsa på en 1.8 fas 2 eller en 2.0T. Eftersom att du ska plugga är nog 1,8an bästa valet då den inte inbjuder till lika mycket gas.

Lycka till

3 627 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Xuri: Kanske är som du säger men en äldre Skoda tänker jag aldrig äga tongue Känns som om den är byggd på 80talet, inget illa menat men det är itne en bil för mig tongue'
Att breddarna var skruvade var inge bra, och rost vill jag absolut inte ha, det vill jag så långt ifrån det bara går wink

Så en nyare S40 1.8 som du säger Emil kanske är så fel ändå, de är ju välutrustade och dessutom rätt snygga imo smile

1 422 Inlägg
10 januari 2010
ToXtreme skrev:
Xuri: Kanske är som du säger men en äldre Skoda tänker jag aldrig äga tongue Känns som om den är byggd på 80talet, inget illa menat men det är itne en bil för mig tongue'
Att breddarna var skruvade var inge bra, och rost vill jag absolut inte ha, det vill jag så långt ifrån det bara går wink

Så en nyare S40 1.8 som du säger Emil kanske är så fel ändå, de är ju välutrustade och dessutom rätt snygga imo smile

Titta inte ens på en 1.8 s40. Dricker mycket soppa och går absolut inte bra med tanke på förbrukningen. Satsa då hellre på en civic eller något liknande smile

Sök