Goffen skrev:
Bjornn skrev:
Min Volvo 760 GLE kostade 230 000kr med standardutrustning för 760 1988.
Standardutrustning:
ECC klimatkontroll
Plychklädsel med plychinredning
Elhissar 4 dörr
uppvärmda elbackspeglar
uppvärmda stolar
ABS
Centrallås
Farthållare
Eltaklucka
Automat växellåda med kick & lock up
Komfortbakaxel
Automatisk nivåreglering bak
inbyggda extraljus & dimljus
Tygmattor brodderade med Volvo Logga
Bränsletankvolym 80L
Justerbar ratt
Aluminiumfälgar
Bla
Tillval:
Fjärrlås från o med 1982
Eljusterbara stolar
Larm
Skinnklädsel
SRS
Antispinn
Serviceindikator
Träpaneler
Vidavisare
Add on kjolar
elanten
Halkvarnare
Du måste skojja.......
Nix skoja inte, har inte själv pappren från när min bil såldes men enligt vad jag har hittat och läst när jag sökt ska detta stämma.
Volvo 760 GLE tillhör Volvos lyxbils serie och var Volvos flaggskepp i många år.
Alla 760 GLE är ju tillverkad på en speciell fabrik i Småland/Kalmar (Kalmarverken) som inte jobbade enligt löpande bandprincip som på Torslandaverken i Göteborg.
Alla bilarna från Kalmarverken är handmonterade, karosserna var upphängda på stora mobila vagnar som flyttades mellan olika monterings stationer i fabriken.
(Information från min instruktinsbok)
Bilarna har hel varmgalvaniserade karosser förrutom motorhuven som är i aluminium, den senaste tekniken tex, ECC kom inte på nån annan Volvobil förrens två år senare och komfortbakaxel fanns bara på Volvo 760 serien. Man kan alltså ställa en extakt kupétempratur som systemet själva håller automatiskt precis som i tex 850.
Volvo 760 serien har bättre ljudisolering och är allmänt mycket mer påkostad än en Volvo 740 tex i 760in är även taket i plych, färgat i bilens inredningsfärg fast lite ljusare än övriga detaljer, samt tex har man belysning i solskyddet runt speglen. I Volvo 740 är alla tak vita samt sidopaneler i hårdplast.
Från o med 1988 har den dessutom lanserats med en helt nydesignad front och stötfångare som tidigare aldrig andvänts (idag kallar folk det för 940 front, 940in kom långt senare och är inte exakt likadan)
Den var även påkostad med extra cromdetaljer för att det ska synas att den är påkostad.
Även en ny typ av nyckel och lås fro 1988 som senare är samma nyckeltyp som till Volvo 850.
760 fro 1988 har en förbättrad plåtkonstruktion mellan kupe och motorrum den har ingen torpedplåt utan motorhuven går upp till rutan precis som på senare 960 eller 850.
1988 fick den även en uppfrächning av inredningen med en helt ny instrumentbräda och justerbar ratt, extra inredningsbelysning, handtag i dörrar bla.
Bakrutan är laminerad på Volvo 760 1988 men inte på Volvo 740.
1988 fick 760 serien B280 motorn förbättrad med cylinderfoder som ej kan sjunka, löstagbara vevstakar, förbättrad oljesmörjning. Katalysatorisk lambdastyrd avgasrening samt elektronisk insprutning.
Motorn heter då B280F tidigare andvändes B280E.
Glömde att nämna att i orginalutrustningen ingick även stereo med CD växlare monterad i bakluckan (i min bil satt även extra slutsteg).
Volvo 760 GLE av 1988års utförande tillverkades endast i ca 2 år och ersattes av Volvo 960 den fick även bränslesystemet LH 2.4, lackade stötfångare/backspeglar och andra bakljus under den tiden.
Valbara motorer till 760 1988 var
Bensin V6 (prv 6) B280F
4 cyl bensinturbo B230FT
Diesel D 24T som gjorde Volvo 760 till europas snabbaste dieselbil i flera år när den kom.
Kalmarverken