3253
Sök

Ingen som kan startspärrs-teknik???

113 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#1
Någon måste ju ha varit med om fenomenet: Antaget startspärrs-problem. Den går 2 sekunder, hur bra som helst oavsett varvtal. Dator är inkopplad - inga felmeddelanden visades. Lustigt nog kan jag starta den med växel i (utan koppling) - den hoppar igång med startmotorn och går precis hur bra som helst. Någon säger att jag lurat start-spärrs funktionen då. Återstår att kolla tändningslåset är jag inne på nu, men inser att det kan vara låångt mer komplicerat än så. Inte ens verkstan som kollade med datorn hade hört talas om att det går att starta ändå med växel i. Alla jag talat med är dock rörande överrens om startspärrs-anledningen till att den går i två sek. Ingen som varit med om detta?????roll
Senast redigerat av Kia-fia (5 januari 2010)


Darth Vader
1 644 Inlägg
5 januari 2010
#2
Om du kan starta med växel i kan bero på att kopplingen sagt upp sig wink. Vilken bil gäller det förresten?

Braaaaap?

113 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#3
Tom skrev:
Om du kan starta med växel i kan bero på att kopplingen sagt upp sig wink. Vilken bil gäller det förresten?

Seat Ibiza 1,6 -97. Men kopplingen fungerar hur bra som helst när jag lix fått igång bilen. Körde runt halva stan i går när jag skulle få den dator-kollad...
Senast redigerat av Kia-fia (5 januari 2010)


446 Inlägg
6 januari 2010
#4
försök med en annan nyckel wink låter korkat, men så enkelt är det ofta vid dom symptom du beskriver..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 januari 2010
#5
Nu ska vi se... Går bilen 2 sek efter att du startat o stannar sen igen? Detta med kopplingen nertrampad?

Bilen startar o går alltså normalt om du har växeln i o låter bli kopplingen? Vad händer om du bara lägger växeln i friläge o låter bli kopplingen då?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

113 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#6
VW_67 skrev:
försök med en annan nyckel wink låter korkat, men så enkelt är det ofta vid dom symptom du beskriver..

Redan testat. Samma fenomen uppstår.


113 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#7
henke_99 skrev:
Nu ska vi se... Går bilen 2 sek efter att du startat o stannar sen igen? Detta med kopplingen nertrampad?

Bilen startar o går alltså normalt om du har växeln i o låter bli kopplingen? Vad händer om du bara lägger växeln i friläge o låter bli kopplingen då?

Ja, med kopplingen nere så aktiveras tydligen stöldskyddet och startspärren känner inte igen nycklarna. En teori är att med koppling uppe o växel i så hinner remdrivning börja arbeta och hela systemet har gått förbi startspärren, innan den hinner regisrera att den inte känner igen nycklarna??
Eftersom det ÄR rätt nycklar och verkstans dator inte får felmeddelande, så måste ju problemet vara mekaniskt. Kanske en kabel i tändningslåset, eller nåt. Ska skruva ner lite vid nästa garagetillfälle.
Ska gå ut idag o testa friläge också! Bra idé för att ringa in fenomenet!


1 785 Inlägg
7 januari 2010
#8
Kia-fia skrev:
henke_99 skrev:
Nu ska vi se... Går bilen 2 sek efter att du startat o stannar sen igen? Detta med kopplingen nertrampad?

Bilen startar o går alltså normalt om du har växeln i o låter bli kopplingen? Vad händer om du bara lägger växeln i friläge o låter bli kopplingen då?

Ja, med kopplingen nere så aktiveras tydligen stöldskyddet och startspärren känner inte igen nycklarna. En teori är att med koppling uppe o växel i så hinner remdrivning börja arbeta och hela systemet har gått förbi startspärren, innan den hinner regisrera att den inte känner igen nycklarna??
Eftersom det ÄR rätt nycklar och verkstans dator inte får felmeddelande, så måste ju problemet vara mekaniskt. Kanske en kabel i tändningslåset, eller nåt. Ska skruva ner lite vid nästa garagetillfälle.
Ska gå ut idag o testa friläge också! Bra idé för att ringa in fenomenet!

Vilket larm gäller det?

Bryter larmet både bränslepump och startmotor?

Larmet bör väl bli aktivt så fort någon öppnat en dörr?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

689 Inlägg
7 januari 2010
#9
dbjanoz skrev:
Kia-fia skrev:
henke_99 skrev:
Nu ska vi se... Går bilen 2 sek efter att du startat o stannar sen igen? Detta med kopplingen nertrampad?

Bilen startar o går alltså normalt om du har växeln i o låter bli kopplingen? Vad händer om du bara lägger växeln i friläge o låter bli kopplingen då?

Ja, med kopplingen nere så aktiveras tydligen stöldskyddet och startspärren känner inte igen nycklarna. En teori är att med koppling uppe o växel i så hinner remdrivning börja arbeta och hela systemet har gått förbi startspärren, innan den hinner regisrera att den inte känner igen nycklarna??
Eftersom det ÄR rätt nycklar och verkstans dator inte får felmeddelande, så måste ju problemet vara mekaniskt. Kanske en kabel i tändningslåset, eller nåt. Ska skruva ner lite vid nästa garagetillfälle.
Ska gå ut idag o testa friläge också! Bra idé för att ringa in fenomenet!

Vilket larm gäller det?

Bryter larmet både bränslepump och startmotor?

Larmet bör väl bli aktivt så fort någon öppnat en dörr?

Det är inte larmet hon har problem med utan startspärren

113 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#10
Exakt som Andersson skriver: Det är startspärren som styr själva stöldfunktionen att starta bilen med "okänd" nyckel. Larmet sköter bara om att "larma" med tutan o blinka med ljus om dörrlås eller kaross "skakas om". Kan lätt blandas ihop då bägge funktionerna har sina chip i nycklarna också...
:-)


113 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#11
Kia-fia skrev:
henke_99 skrev:
Nu ska vi se... Går bilen 2 sek efter att du startat o stannar sen igen? Detta med kopplingen nertrampad?

Bilen startar o går alltså normalt om du har växeln i o låter bli kopplingen? Vad händer om du bara lägger växeln i friläge o låter bli kopplingen då?

Ja, med kopplingen nere så aktiveras tydligen stöldskyddet och startspärren känner inte igen nycklarna. En teori är att med koppling uppe o växel i så hinner remdrivning börja arbeta och hela systemet har gått förbi startspärren, innan den hinner regisrera att den inte känner igen nycklarna??
Eftersom det ÄR rätt nycklar och verkstans dator inte får felmeddelande, så måste ju problemet vara mekaniskt. Kanske en kabel i tändningslåset, eller nåt. Ska skruva ner lite vid nästa garagetillfälle.
Ska gå ut idag o testa friläge också! Bra idé för att ringa in fenomenet!

JO då, självklart hade jag testat med friläge redan - när jag tänkte efter... så m a o verkar det som om jag "kliver över" startspärrsfunktionen när bilen "drivs igång", i stället för att starta i "viloläge"...


1 785 Inlägg
7 januari 2010
#12
Kia-fia skrev:
Exakt som Andersson skriver: Det är startspärren som styr själva stöldfunktionen att starta bilen med "okänd" nyckel. Larmet sköter bara om att "larma" med tutan o blinka med ljus om dörrlås eller kaross "skakas om". Kan lätt blandas ihop då bägge funktionerna har sina chip i nycklarna också...
:-)

Okej då är jag med.

Hur ser det ut med de mera Basic grejerna som batteriets laddning osv??? Dålig kontakt på Jordsidan?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

113 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#13
Hela startelektoniken och mekaniken fungerar perfekt. Det hela handlar om ett stöldskydd som stryps e två sekunder, som sig bör - om fel nycklar skulle användas. Detta stöldskydd (startspärr) skall gå att nollställa, och det är där jag behöver hjälp. Skall tom finnas instruktioner i handboken till varje bil, men jag har ingen till min och har försökt få kontakt med andra Seat ägare här på garaget utan svar... sad
Jag sitter inte i sjön och kör den som vanligt (går hur bra som helst) när jag startar med drivning direkt. Får jag inga tips så blir det givetvis verkstad för att nollställa, eller söka mekaniskt fel i tändningslåset typ.
Senast redigerat av Kia-fia (8 januari 2010)


4 005 Inlägg
8 januari 2010
#14
Är det inte bara antennringen i tändningslåset som börjar ge sig och inte känner av nyckelns chip?
Eller nyckeln som har blivit avmagnetiserad?

Då får du samma symptom

Vanligt "fel" hos Volvo iaf.


113 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#15
linuslinje skrev:
Är det inte bara antennringen i tändningslåset som börjar ge sig och inte känner av nyckelns chip?
Eller nyckeln som har blivit avmagnetiserad?

Då får du samma symptom

Vanligt "fel" hos Volvo iaf.

Wow! Now we're talking!!! Äntligen nån som känner igen symtomen. Antennringen låter intressant. Nycklarna borde väl inte ha blivit avmagnetiserade samtidigt när de befann sig på olika ställen... Antennringen blir kollad! Tack! big_smile


4 001 Inlägg
8 januari 2010
#16
alla bilar inom VW hade/har problem vissa årsmodeller (har för mig att det var 99-03), bilen tappar vilken kod det är som nyckeln ska ha.

Det är bara att åka in till en VW verkstad, när det hände en jobbarkompis kostade det 1900kr och det fanns ingen som helst garanti som täckte det och inte heller något som sa att det inte skulle hända 14 dagar senare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 785 Inlägg
8 januari 2010
#17
Kia-fia skrev:
linuslinje skrev:
Är det inte bara antennringen i tändningslåset som börjar ge sig och inte känner av nyckelns chip?
Eller nyckeln som har blivit avmagnetiserad?

Då får du samma symptom

Vanligt "fel" hos Volvo iaf.

Wow! Now we're talking!!! Äntligen nån som känner igen symtomen. Antennringen låter intressant. Nycklarna borde väl inte ha blivit avmagnetiserade samtidigt när de befann sig på olika ställen... Antennringen blir kollad! Tack! big_smile

Verkar intressant det där när nyare bilar börjar bli äldre. De hamnar snabbare på skroten än äldre bilar. 1900kr för att få det att fungera men helt utan garanti för att det inte blir samma fel direkt igen. Hummm inte ett dugg sugen på att skaffa en nyare bil. Känns som att man tjänar på att hålla sig ifrån bilar från slutet av 90talet framåt.

Vore det inte ett alternativ att köpa en instruktionsbok om det nu går att nollställa på egen hand?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

113 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#18
SJÄLVKLART köper jag en handbok eller lämnar in bilen till proffs! Om mitt syfte är att få igång den så fort som möjligt.... För mig är detta forum intressant. Annars skulle jag inte vara här. Att resonera med andra och få idéer är väl halva njutningen!? Inte resmålet i sig utan själva resan dit, så att säga! big_smile

Köper ny antennring på måndag! Nu är det nära! Kommit över spärr-avkodnings-anvisning också, men felet kvarstår, så en handbok hade inte hjälpt trots allt. Tackar för goda råd o tips här så länge! smilesmile


446 Inlägg
9 januari 2010
#19
det är mycket sällan själva ringspolen som är trasig, vanligare är kontaktfel eller en bug i den rullande kodnyckeln som gör att bilen "vet" vilken kod nyckeln sänder nästa gång.

alltså nyckeln ligger inte och sänder samma kod vid varje start utan en ny kod kommer efter ett rullande schema.. om styrenheten i bilen får för sig att en kod ska komma, men nyckeln sänder en annan så startar inte bilen

113 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#20
Ok, det låter logiskt, rent tekniskt. Men hur kommer det sig att den går att starta med växel i???
Inte ens Motorcentralen vet, över telefon. Alla jag pratar med säger att det är omöjligt. Roande funderingar i väntan på att det blir måndag... wink



Sök