3214
Sök

Aaaaaaalm´s 9-3 SS Vector | Just nu:Besiktning osv. [14/7]

584 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#41
MrJAM skrev:
Aaaaaaalm skrev:
Tackar för infon! Kanske kan koppla förbi AMP1 an och testa då?

Oj, inte en susning. Vet inte ens om det var korrekt info jag kom med! Jag postade det mest som bollplank. Ska se om det hittas mer. Du kan inte låna en AMP1? Kanske lättaste sättet att testa om ingen annan har mer lösningar

Aaaaaaalm skrev:
Update:

När jag körde hem från skolan idag tände sig motorlampan, då svängde jag in till verkstaden som bytt
allt i motorn direkt eftersom det inte stod nått i displayen.. Han läste ut felkoder och då stod de att
förbikopplingsventil turbo något sådant inte fungerade?!?! han raderade koden, vickade lite på
kontakterna till dumpventilen och jag körde en sväng utan att lampan tändes, frid och fröjd tänkte jag..
Nu när jag skulle till idrottshallen så tände sig skiten igen! Bilen går ju inget konstigt eller så heller.
Men vad ska man göra? Någon som råkat ut för något liknande?

Har blockets begagnatförsäkring på den, den är ju för oupptäckta fel i 6 månader. Den borde väll
kunna täcka det här eller?

Mvh. Magnus

Du har inte själva felkoden på det där? Bra om man ska slå det själv i WIS. wink

Edit: Det var inte möjligtvis 'Bypassventilens membran'? Teknisk service bulletin 291-2503 från November -04 nämner problem med denna på -03'or. Membranet finns som separat reservdel.

Iallafall värt att undersöka mer på? Återigen, säger inte att det är detta som strular.

Edit II: Se pm.

Perfekt med sådana bollplank tycker jag, för lämna in bilen på felsökning kostar ju skjortan..
Men det kan ju vara riktigt svårt att hitta felen när man inte är insatt i systemen med!
Ska kolla upp det senare i veckan med AMP1 an om man kan koppla förbi den och på så
vis få huvudenheten att starta.. det hjälper ju en hel del med felsökningen!

Sen bypassventilen, han som felsökte hade inte en tech2 utan endast en dator med ett
interface därav skillnaderna i ord? För en bypassventil är en dumpventilen va? För det var den
som han pratade på iaf.. Det konstiga är att jag körde 2 mil drygt efter han släckt lampan
tills den började lysa igen. 

Ska försöka ringa saab imorgon och kolla vad det kittet med membran osv går på. Tycker
inte att det borde vara så dyrt men? Frågan är bara om motorlampan kommer slockna
efter bytet eller om jag måste in och släcka skiten.. Förutsatt att det är membranet som
är felet. Skulle ju kunna vara troligt med tanke på att bilen har stått stilla ett år och under december
och januari har den stått ute i 25 minusgrader stundvis.

//Magnus

Saab 4 Life!

1 464 Inlägg
2 februari 2010
#42
Aaaaaaalm skrev:
Sen bypassventilen, han som felsökte hade inte en tech2 utan endast en dator med ett
interface därav skillnaderna i ord? För en bypassventil är en dumpventilen va? För det var den
som han pratade på iaf.. Det konstiga är att jag körde 2 mil drygt efter han släckt lampan
tills den började lysa igen. 

Ska försöka ringa saab imorgon och kolla vad det kittet med membran osv går på. Tycker
inte att det borde vara så dyrt men? Frågan är bara om motorlampan kommer slockna
efter bytet eller om jag måste in och släcka skiten.. Förutsatt att det är membranet som
är felet. Skulle ju kunna vara troligt med tanke på att bilen har stått stilla ett år och under december
och januari har den stått ute i 25 minusgrader stundvis.

//Magnus

Ja, bypass/dump är väl samma. Iallafall i förhållandet till denna diskussionen. Och nedan kan du ju testa redan nu...

Du kan åtgärda problemet/problemen och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 februari 2010
#43
Du kan koppla förbi AMP1an för att få fart på huvudenheten ja, eller rättare sagt så ska du bygla den optiska kabeln nere vid AMP1an. Så en bit optisk kabel och en kompis kan vara bra att ha för ett test. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

584 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#44
MrJAM skrev:
Aaaaaaalm skrev:
Sen bypassventilen, han som felsökte hade inte en tech2 utan endast en dator med ett
interface därav skillnaderna i ord? För en bypassventil är en dumpventilen va? För det var den
som han pratade på iaf.. Det konstiga är att jag körde 2 mil drygt efter han släckt lampan
tills den började lysa igen. 

Ska försöka ringa saab imorgon och kolla vad det kittet med membran osv går på. Tycker
inte att det borde vara så dyrt men? Frågan är bara om motorlampan kommer slockna
efter bytet eller om jag måste in och släcka skiten.. Förutsatt att det är membranet som
är felet. Skulle ju kunna vara troligt med tanke på att bilen har stått stilla ett år och under december
och januari har den stått ute i 25 minusgrader stundvis.

//Magnus

Ja, bypass/dump är väl samma. Iallafall i förhållandet till denna diskussionen. Och nedan kan du ju testa redan nu...

Du kan åtgärda problemet/problemen och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.


Okej, jo det är ju inte säkert att det är den som är fel, men mycket verkar ju peka på den iaf!
Ska ringa Saab och höra med dem lite imorrn.

ChriZtoffer skrev:
Du kan koppla förbi AMP1an för att få fart på huvudenheten ja, eller rättare sagt så ska du bygla den optiska kabeln nere vid AMP1an. Så en bit optisk kabel och en kompis kan vara bra att ha för ett test. smile

Perfekt big_smile Funkar det med en optisk kabel för hemmabio? Sitter den krångligt till den AMP1 an?


Update idag:
Fått diodlisterna idag så imorrn kanske dem sitter på bilen om jag hinner smile Tog ett foto men syns
inte så mkt mer än ljus tongue Men de lyste bra i dem iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/851618_r6txvo.jpg

Sedan kan jag även bidra med en bild på 900an, den sista bilden som togs på den sad
Vilken maskin, den har man haft mycket roligt med!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/851622_1nrx5n.jpg

Har även dioder till skyltbelysning och posljus som ska i smile Kanske blir det imorgon med om det
inte sitter för jävligt till big_smile

//Magnus

Saab 4 Life!

584 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#45
Rallyhalle skrev:
Hade den blocketfösäkringen på 9-5 kombin, och som jag tolkade det ska den täcka de där felet smile

Men ja, de e väl bara o ringa o fråga samtidigt som du gör skadeanmälan smile
//Jacob

Okej, ja men har man försäkring mot de så ska det ju för fasen täckas!

Ringde saab nyss och jag tycker verkligen inte att dom är någon höjdare att prat med direkt..
Vill verkligen inte ge råd så man kan byta delar själv iaf utan det är bara "kom in med bilen så
gör vi en felsökning" som gäller hmm Lite trisst!

Men iaf så fick jag reda på att om det är bypassventilen så kostar delarna exkl arbete 2600kr!!
Fyfan vilken dret! Så det lutar nog åt att jag tar till försäkringen mot dolda fel och får betala
1500kr i självrisk så får dom göra allt arbete osv. Man skulle ha en gammal saab 99gl utan
massa finesser, då skulle man väll iaf slippa allt krångel! Är skapligt less på de nu sad

//Magnus

Saab 4 Life!

584 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#46
Sådär, har pratat med if och wafab
så nu är bilen inbokad för felsökning på måndag kl 7.
Känns så jävla töligt att det aldrig ska få fungera!
När detta är lagat är jag helt övertygad om att det är något nytt
veckan efter.. hmm

Känns nog snart mer värt och sälja av bilen..

Saab 4 Life!

2 271 Inlägg
3 februari 2010
#47
Nej! vet att det känns jävligt trist när det spökar men ge inte upp nu!smile
Har du tur så hittar dom felet och allt är frid och fröjd sen.
Fin bil!


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 februari 2010
#48
Aaaaaaalm skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du kan koppla förbi AMP1an för att få fart på huvudenheten ja, eller rättare sagt så ska du bygla den optiska kabeln nere vid AMP1an. Så en bit optisk kabel och en kompis kan vara bra att ha för ett test. smile

Perfekt big_smile Funkar det med en optisk kabel för hemmabio? Sitter den krångligt till den AMP1 an?


//Magnus

Ja det ska fungera, gäller bara att du får ytorna bra mot varandra så att signalen inte störs allt för mycket. AMP1an är enkel att plocka ur, kör fram förarstolen så mycket du kan och upp med den i bakkant så ser du AMP1. Skruva ur skruven som sitter till höger om AMP1 och håller fast den i golvet, sen så är det "bara" att sticka in handen till vänster om AMP1 och lirka ur kontaktstycket som sitter där, finns en spärr på ovansidan av det som måste tryckas ner när du tar lös.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

584 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#49
ChriZtoffer skrev:
Aaaaaaalm skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du kan koppla förbi AMP1an för att få fart på huvudenheten ja, eller rättare sagt så ska du bygla den optiska kabeln nere vid AMP1an. Så en bit optisk kabel och en kompis kan vara bra att ha för ett test. smile

Perfekt big_smile Funkar det med en optisk kabel för hemmabio? Sitter den krångligt till den AMP1 an?


//Magnus

Ja det ska fungera, gäller bara att du får ytorna bra mot varandra så att signalen inte störs allt för mycket. AMP1an är enkel att plocka ur, kör fram förarstolen så mycket du kan och upp med den i bakkant så ser du AMP1. Skruva ur skruven som sitter till höger om AMP1 och håller fast den i golvet, sen så är det "bara" att sticka in handen till vänster om AMP1 och lirka ur kontaktstycket som sitter där, finns en spärr på ovansidan av det som måste tryckas ner när du tar lös.

Okej, ska testa detta i helgen smile Tack så mycket för all hjälp smile Det uppskattas mycket!

lingua skrev:
Nej! vet att det känns jävligt trist när det spökar men ge inte upp nu!smile
Har du tur så hittar dom felet och allt är frid och fröjd sen.
Fin bil!

Tackar, jo bilen är ju riktigt fin! Så sjukt goa att åka i! Kollade på din bil, den är ordentligt fin smile Har
du några trevliga planer för den? smile


Update!

Va ute och skulle montera diodlisterna förut så jag tänkte kolla lite på bypassen, ser då att slangaen hade
hoppat av! Inte konstigt att den har gett felmedelanden! Så den träddes dit igen och jag körde en
sväng, så nu verkar den funka som den ska igen big_smile Fy faan va skönt!

Monterade även diodlisterna smile Blev riktigt bra tycker jag smile Tog några bilder med, dock med halvöppen
huv. Kommentera på nu vetja!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/852329_znprkq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58770/852330_9b82wk.jpg

Allt för idag smile

Mvh. Magnus

Saab 4 Life!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 februari 2010
#50
kul att 1 av problemen löste sig iaf.. ser ju riktigt fränt ut big_smile
tror dessvärre snutarna inte kommer gilla dom när de ser dom "ser lite väl blått ut"

så bara ge dig på nästa pryl nu big_smile


2 600 Inlägg
3 februari 2010
#51
blev ju redigt snyggt smile

gör som jag kör gubba racer=)

2 271 Inlägg
4 februari 2010
#52
Snyggt med dioderna!
Ang min så är det väl att bestämma sig för vilka 19" jag ska smacka dit, och ev toning.

//T


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2010
#53
Se där! Ännu en med diodlister, trevligt! smile Det är vita du har också va?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

584 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#54
MrEricsson skrev:
kul att 1 av problemen löste sig iaf.. ser ju riktigt fränt ut big_smile
tror dessvärre snutarna inte kommer gilla dom när de ser dom "ser lite väl blått ut"

så bara ge dig på nästa pryl nu big_smile

Ja det var riktigt gött big_smile Nja men de lyser vitt, ser bara jätteblått ut på bild..

klimpan skrev:
blev ju redigt snyggt smile

Tackar big_smile

lingua skrev:
Snyggt med dioderna!
Ang min så är det väl att bestämma sig för vilka 19" jag ska smacka dit, och ev toning.

//T

Tackar big_smile Jasså, låter riktigt nice! Vilka har du funderat på?

ChriZtoffer skrev:
Se där! Ännu en med diodlister, trevligt! smile Det är vita du har också va?

Javisst, Ah de ska vara vita men ser blåa ut. Just nu är de inte kopplade heller, vet inte om jag
vill ha dom på parkeringsljusen.. De blinkar ju så då! tongue


Skulle ha grejjat en hel del i helgen, men det blev studentfest och en massa snöskottning på tak
istället.. tjänade ihop lite pengar iaf så ska beställa en vinge big_smile Är det någon som har testat
vingen på Autosculp? Tycker den ser liten och stilren ut! Att man inte behöver ta hål i luckan heller är ju
ett stort plus! Annars så funderar jag på aerovingen..

//Magnus

Saab 4 Life!

1 464 Inlägg
7 februari 2010
#55
Nu har jag den större vingen som finns, men jag hade hellre valt aerovingen om det står mellan ovan. Autosculp's version ser ut som en fönsterskrapa? Alltid smaksak.

Och blinkdioder... Motstånd rån Elfa mellan pljuset och diodlisten löser ju det där. Mina blinkar fortfarande, men det är inget som stör. För mig. Jag har andra på g in så jag ska väl ta tag det då också. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

584 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#56
MrJAM skrev:
Nu har jag den större vingen som finns, men jag hade hellre valt aerovingen om det står mellan ovan. Autosculp's version ser ut som en fönsterskrapa? Alltid smaksak.

Och blinkdioder... Motstånd rån Elfa mellan pljuset och diodlisten löser ju det där. Mina blinkar fortfarande, men det är inget som stör. För mig. Jag har andra på g in så jag ska väl ta tag det då också. smile

Ja den vingen är ochså riktigt nice, Har 3 st som det står emellan nu.. Antingen

Autosculps:

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … C00042.jpg

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … C00045.jpg

Ska lackas i bilens färg då såklart..

Aerovingen:

http://www.auto-tuning.se/webshop/produ … 6d407fc77b

Ngt större vinge

http://images.tradera.com/304/96789304_1.jpg


Vet inte riktigt vilken som jag vill ha, fördelen med de första två är ju att man inte
behöver borra i bakluckan. Det vore ju ganska gött. Sen den sista är inte så vanlig så den
vore ju tuff den med..

Sen parkeringsljuset så ska jag montera resistorer hade jag tänkt.. Vet inte riktigt vilka
värden jag ska välja men de måste ju tåla lite effekt.. Men det ska kollas upp smile

//Magnus

Saab 4 Life!

Mångsysslare
303 Inlägg
8 februari 2010
#57
Aero vingen helt klart , bara å köra på med borret smile glöm bara inte grundfärg i hålen efteråt och rostskydd innifrån så får du ingen rost smile


2 638 Inlägg
8 februari 2010
#58
Helt klart aerovingen, ser absolut bäst ut utav de 3 alternativen smile

584 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#59
-Akerfeldt- skrev:
Helt klart aerovingen, ser absolut bäst ut utav de 3 alternativen smile

FULLGAS skrev:
Aero vingen helt klart , bara å köra på med borret smile glöm bara inte grundfärg i hålen efteråt och rostskydd innifrån så får du ingen rost smile

Okej tongue Men då får det bli den, är väll den som jag gillar bäst med! Smälter bäst in med bilen!
Beställer jag idag kunde jag hämta den på onsdag iaf smile

//Magnus

Saab 4 Life!

584 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#60
Update!

Nu är Aerovingen beställd smile De blir nog bra det tror jag smile
Ska kila ut i garaget och grejja lite nu, kanske uppdaterar senare..

//Magnus

Saab 4 Life!


Sök