MrJAM skrev:
Aaaaaaalm skrev:
Tackar för infon! Kanske kan koppla förbi AMP1 an och testa då?
Oj, inte en susning. Vet inte ens om det var korrekt info jag kom med! Jag postade det mest som bollplank. Ska se om det hittas mer. Du kan inte låna en AMP1? Kanske lättaste sättet att testa om ingen annan har mer lösningar
Aaaaaaalm skrev:
Update:
När jag körde hem från skolan idag tände sig motorlampan, då svängde jag in till verkstaden som bytt
allt i motorn direkt eftersom det inte stod nått i displayen.. Han läste ut felkoder och då stod de att
förbikopplingsventil turbo något sådant inte fungerade?!?! han raderade koden, vickade lite på
kontakterna till dumpventilen och jag körde en sväng utan att lampan tändes, frid och fröjd tänkte jag..
Nu när jag skulle till idrottshallen så tände sig skiten igen! Bilen går ju inget konstigt eller så heller.
Men vad ska man göra? Någon som råkat ut för något liknande?
Har blockets begagnatförsäkring på den, den är ju för oupptäckta fel i 6 månader. Den borde väll
kunna täcka det här eller?
Mvh. Magnus
Du har inte själva felkoden på det där? Bra om man ska slå det själv i WIS.
Edit: Det var inte möjligtvis 'Bypassventilens membran'? Teknisk service bulletin 291-2503 från November -04 nämner problem med denna på -03'or. Membranet finns som separat reservdel.
Iallafall värt att undersöka mer på? Återigen, säger inte att det är detta som strular.
Edit II: Se pm.
Perfekt med sådana bollplank tycker jag, för lämna in bilen på felsökning kostar ju skjortan..
Men det kan ju vara riktigt svårt att hitta felen när man inte är insatt i systemen med!
Ska kolla upp det senare i veckan med AMP1 an om man kan koppla förbi den och på så
vis få huvudenheten att starta.. det hjälper ju en hel del med felsökningen!
Sen bypassventilen, han som felsökte hade inte en tech2 utan endast en dator med ett
interface därav skillnaderna i ord? För en bypassventil är en dumpventilen va? För det var den
som han pratade på iaf.. Det konstiga är att jag körde 2 mil drygt efter han släckt lampan
tills den började lysa igen.
Ska försöka ringa saab imorgon och kolla vad det kittet med membran osv går på. Tycker
inte att det borde vara så dyrt men? Frågan är bara om motorlampan kommer slockna
efter bytet eller om jag måste in och släcka skiten.. Förutsatt att det är membranet som
är felet. Skulle ju kunna vara troligt med tanke på att bilen har stått stilla ett år och under december
och januari har den stått ute i 25 minusgrader stundvis.
//Magnus