3561
Sök

Problem med k-kam till volvo b230

18 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#1
hej jag har en b230f motor med fördelaren framtill och ska byta kam i den så nu till frågan .
kan jag lägga en kam i den med fördelarspåret bak på kamen i min motor eller blir det problem då?
vad får man göra vid i så fall för att få det att funka.
jag är mycke tacksam för alla svar som kan hjälpa mig med detta.


593 Inlägg
6 januari 2010
#2
Jadå, de är bara sätta i kammen som vanligt, inget du behöver göra om.

Fördel att ha en sådan kam då den även passar i 230f på 700/900 serien med fördelare bak..

mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 januari 2010
#3
k-kammen har inge fördelarspår
sorry kom på att det har kommit ut några med fördelarspår:(
Senast redigerat av turboforssen (7 januari 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

18 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#4
okej är du helt hundra på det nu då så jag inte river av den gammla och det inte går sen då. inget man behöver täta bak till eller nått sån då..


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 januari 2010
#5
jag har 3 stycken k-kammar å ingen är med fördelarspår , så ja jag är säker
å ja en med fördelarspår passar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

593 Inlägg
6 januari 2010
#6
alex__volvo skrev:
okej är du helt hundra på det nu då så jag inte river av den gammla och det inte går sen då. inget man behöver täta bak till eller nått sån då..

Nejdå, de ska fungera fint!, vi satte k-kam med fördelarspår i polarns 240tic me 230fk och de var inga problem.
Kammarna är ju lika långa och ser identiskta ut.. Skillnaden är bara att på ena kammen är ett spår urfräst som fördelaraxeln ska passa i..

mvh

18 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#7
okej då blir det att byta kam i helgen då . tack för svaren.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 januari 2010
#8
har kammen inte fördelarspår så finns det 3 saker att göra.

1. lämna in kammen på någon mekansik verkstad och be dom fäsa in ett spår
2. skaffa en mellanaxel med fördelardrivning och sätt fördelaren i blocket
3. skaffa en annan kam

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

761 Inlägg
16 januari 2010
#9
NITROUS skrev:
har kammen inte fördelarspår så finns det 3 saker att göra.

1. lämna in kammen på någon mekansik verkstad och be dom fäsa in ett spår
2. skaffa en mellanaxel med fördelardrivning och sätt fördelaren i blocket
3. skaffa en annan kam

Nu svarade du på fel fråga, frågan var ställt tvärt om smile


19 Inlägg
16 januari 2010
#10
Se bara till att ventilspelet blir de rätta wink Man brukar kunna byta kammar från andra toppar utan några problem, men har man inte skött oljebytena så brukar kammen få sota för de XD


5 Inlägg
2 februari 2010
#11
Någon som kan förklara hur man gör då man flyttar fram en bakmonterad fördelare till blocket med hjälp utav en mellanaxel?

Mycket tacksam för en bra förklaring!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 februari 2010
#12
Trybjer skrev:
Någon som kan förklara hur man gör då man flyttar fram en bakmonterad fördelare till blocket med hjälp utav en mellanaxel?

Mycket tacksam för en bra förklaring!

du monterar en mellan axel från en 240.
å tar en fördelare från den med

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 februari 2010
#13
turboforssen skrev:
Trybjer skrev:
Någon som kan förklara hur man gör då man flyttar fram en bakmonterad fördelare till blocket med hjälp utav en mellanaxel?

Mycket tacksam för en bra förklaring!

du monterar en mellan axel från en 240.
å tar en fördelare från den med

Kan man knacka ur den pluggen då?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 februari 2010
#14
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Trybjer skrev:
Någon som kan förklara hur man gör då man flyttar fram en bakmonterad fördelare till blocket med hjälp utav en mellanaxel?

Mycket tacksam för en bra förklaring!

du monterar en mellan axel från en 240.
å tar en fördelare från den med

Kan man knacka ur den pluggen då?

pluggen som sitter i blocket där man sätter fördelaren går att knacka ut ja smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 Inlägg
13 november 2011
#15
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:

du monterar en mellan axel från en 240.
å tar en fördelare från den med

Kan man knacka ur den pluggen då?

pluggen som sitter i blocket där man sätter fördelaren går att knacka ut ja smile

du verkar kunna d här med fördelare ha en fråga du kanske kan hjälpa mej med
kan jag flytta fördelaren fram till bak på min 531 topp tacksam för svar


5 111 Inlägg
13 november 2011
#16
Ja 531-topparna skall väl alla vara förberedda för fördelare?


5 Inlägg
13 november 2011
#17
Volvo544special65 skrev:
Ja 531-topparna skall väl alla vara förberedda för fördelare?

kan jag använda mej av en a kam med fördelaren bak


664 Inlägg
22 november 2013
#18
Går det att byta kam ifrån en A kam utan spår till en B230f med M kam, sitter i en 245a , vill veta innan jag börjar slita i allt nu....

5 111 Inlägg
23 november 2013
#19
Har du en 240 behöver du inget fördelarspår för du har ingen fördelare bak på toppen då.


664 Inlägg
23 november 2013
#20
Volvo544special65 skrev:
Har du en 240 behöver du inget fördelarspår för du har ingen fördelare bak på toppen då.

Det vet jag , de jag tänkte på var att de ser ju lite olika ut med fördelarspåret så inbillade mig att de inte skulle passa tongue


Sök