3478
Sök

Köpråd: Billyft

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag sitter i tankarna på att köpa en billyft. Men jag undrar lite över vilken modell man ska ha. Alla verkar ha sina för och nackdelar.

De jag funderar över är:

Saxlyft: Lättåtkomliga hjul och karossdelar, men omöjligt att jobba under bilen.

2-pelarlyft: Lättåtkomliga hjul och undersida. Pelarna är i vägen för sidorna på bilen, så det är svårt att göra karosserijobb. Dörrarna går inte att öppna om man måste in i bilen.

4-pelarlyft: Lätt att komma åt undersidan och det går snabbt och enkelt att köra upp bilen. Hjulen relativt åtkomliga om man använder domkraften. Svårt att komma åt fram och baksidan på bilen

Har ni någon favorit? Vilken tror ni är mest allround? Finns det något annat alternativ?
En grop är inget alternativ i lokalen jag håller till.

mvh

Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

699 Inlägg
9 januari 2010
#2
Hade helt klart satsat på en 2-pelarlyft, finns ju faktiskt en del plats om du ska jobba mellan pelare och bil.
Tar lite plats och kostar inte särskilt mycket heller smile

Bilgalen elektriker :)

465 Inlägg
9 januari 2010
#3
jag har skruvat mkt på saxlyft & fyrpelare. både är bra på vissa områden. men jag skulle föredra 2pelare.. nackdelen är dock som du säger att det blir lite svårare att öppna dörrar osv. har du stort garage? isåfall kanske du får plats med bilen jämter lyften lr liknande ifall du ska grejja med öppna dörrar osv:) finns nackdelar med 2 pelare. men det är fler nackdelar med en 4pelare eller saxlyft!

177 Inlägg
9 januari 2010
#4
2 pelare helt klart!

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Jävel
2 018 Inlägg
9 januari 2010
#6
Säger också tvåpelare, mest i storleks-synpunkt. om du ska byta trösklar eller liknande på bilen kan man ju ställa den på pallbockar brevid lyften wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#7
Tack för alla svar! Får ta och kika på en 2-pelare då.
Man har ju lessnat på att ligga efter backen som en idiot och få ont i ryggen.
Utrymmet är det inga problem med, har plats för 4 bilar så det ska nog lösa sig smile
Det finns två st på verktygsboden som inte är alltför dyra.
http://www.verktygsboden.se/?id=69440
http://www.verktygsboden.se/?id=81932
Kan dessa va något?

Vilket är att föredra. Symmetriska eller asymmetriska armar?

//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

12 Inlägg
9 januari 2010
#8
En sak att tänka på när det gäller dom där modellerna är att ha bra betong i golvet att fästa i

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 januari 2010
#9
Helt klart 2-pelar lyft. Dom är minst i vägen:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 182 Inlägg
10 januari 2010
#10
East skrev:
Tack för alla svar! Får ta och kika på en 2-pelare då.
Man har ju lessnat på att ligga efter backen som en idiot och få ont i ryggen.
Utrymmet är det inga problem med, har plats för 4 bilar så det ska nog lösa sig smile
Det finns två st på verktygsboden som inte är alltför dyra.
http://www.verktygsboden.se/?id=69440
http://www.verktygsboden.se/?id=81932
Kan dessa va något?

Vilket är att föredra. Symmetriska eller asymmetriska armar?

//Tobbe

Föredrar själv den med assymetriska armar.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo


Sök