En Saab 9000 ic håller väl för ca 1,2 bar om jag inte minns fel. Sen brukar plastgavlarna flyga av.
Mja...lite mer än så kan man allt säga att den håller för, laddtrycket original på 9000 aero är inte långt ifrån den siffran. 1.5 brukar man säga att den håller för sedan börjar det bli risk för att gavlarna vill separera med cellpaketet.
Tåliga eftermarknads IC:s finns "överallt" nuförtiden och priserna är faktiskt ganska humana.
Joo..men jag vill som bara att den ska få mer luft till turbon men ändå palla lite tryck
Intercoolerns uppgift är inte att "ge mer luft till turbon". Den är till för att kyla luften, som har passerat turbon, som senare kommer till insuget.
Ne men han e ju imte helt ute o seglar, blir ju mer luft från turbon... Inte massamässigt men luften in i motorn blir ju mer...
Förstår inte riktigt hur du menar, du får gärna utveckla det där? Du menar alltså att det "blir mer luft från turbon" om man byter till en större/bättre IC? Isåf förstår inte jag hur det ska kunna gå till.
Alltså intercoolerns uppgift är att kyla luften som kommer ifrån turbon. När luften kyls blir den mindre (mindre densitet). När den kyls ner kan du få in mer luft i motorn genom att luften blir mindre volym mässigt. Du ska inte ha för stor intecooler för då är kan du få mindre laddtryck genom att det tar en viss tid för turbon att fylla intercoolern. så lagom är bra ta aldrig till förstor bara onödigt. mer vikt mindre laddtryck. Köp en saab 9-5 intercooler lagom stor.
Alltså intercoolerns uppgift är att kyla luften som kommer ifrån turbon. När luften kyls blir den mindre (mindre densitet). När den kyls ner kan du få in mer luft i motorn genom att luften blir mindre volym mässigt. Du ska inte ha för stor intecooler för då är kan du få mindre laddtryck genom att det tar en viss tid för turbon att fylla intercoolern. så lagom är bra ta aldrig till förstor bara onödigt. mer vikt mindre laddtryck. Köp en saab 9-5 intercooler lagom stor.
Nu reder vi ut det här en gång för alla=) Som tidigare sagts så kyler IC´n den av turbon uppvärmda luften innan den når insuget. Fördelen med att kyla luften är att kall luft innehåller mer syremolekyler än vad samma mängd varm luft gör. Kallare insugstemp gör dessutom motorn mindre benägen att spika. Bara för att man byter till en större IC så gör inte det att motorn suger i sig mer luftmängd. Det är det styrsystemet som bestämmer, en viss mängd luft till en viss mängd bränsle.
Bara för att man har en jättestor IC så betyder inte det heller att man får lägre laddtryck, enda skillnaden egentligen kan vara att man får lite sämre respons eftersom att man har en större volym att fylla innan luften når insuget.
Ja och detta med för stor IC gör att man får lägre laddtryck på grund av för dålig respons. Så att bilen inte får den luft mängden bilen skulle fått med en mindre turbo i tid.