2021
Sök

Elproblem som Porsche inte grejade. Vad kan det vara?

20 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#1
I somras då min fru körde vår Cayenne S tändes plötsligt varningslampan - "Engine Temperature to high". Hon parkerar och en bärgare tar den till PC Smista. Efter ett par dagar får jag tillbaka bilen, men efter ca 45 minuters körning dyker samma felmeddelande upp igen. Dagen efter tillbaks till Smista, vänta två veckor, dom behövde beställa upp nästa del från tyskland.
Man byter nu hela instrumentet (alltså där alla mätare osv sitter).
Hämtar bilen, blir garanterad att allt ska funka nu. Sen efter ett par dagar dyker istället en annan varning upp: "Oil level monitoring failure. Workshop." + att oljetempmätaren dippar ner i botten. (Detta meddelande + beteende fanns inte innan instrumentet byttes).
Så här håller det på, ibland tänds varningslampan varje timme, mätaren dippar ner i botten ibland varje kvart. Men ibland kan det gå nån dag utan att nåt händer.

Verkar inte ha någon betydelse om motorn är varm eller kall, ej heller om jag kör i stan eller på motorväg.

Så här kan jag ju inte ha det. Smista säger "Jaha, ja då får vi nog byta hela kablaget".

Jag har härjat en del med PC Smista. Jag har trots allt betalat ca 15000 + IF nästan lika mycket, men problemet är lik förbaskat inte fixat. Jag påtalar detta såklart, men man menar att det kan vara svårt med elproblem (och det kan jag förstå, no problem) och att dom bara följer en manual och att jag snällt får pröjsa varje del, arbete, moment dom gör tills dom har träffar rätt.
Nåväl, till sist kom jag och Smista VD´n överens om en uppgörelse, där jag fick tillbaka en del av pengarna.
(Han var vettig, så inget ont om honom).

Men problemet kvarstår. Har fått kontakt med Porsche mecken Lindvall, vi får väl se om han kan lösa detta.

Är det möjligen någon här på forumet som har en uppfattning/idé vad problemet kan vara?

Tackar tackar

5 710 Inlägg
12 januari 2010
#2
Hmm....klurigt....men
"Oil level monitoring failure. Workshop."

...säger mig att oljenivåkontrollen larmar för fel.
Det är inte ovanligt att man kombinerar oljetemperatur och oljenivå i samma givare och sätter denna i sumpen.
Själva givaren sitter ju sedan hyvsat utsatt till och den kan ju gå sönder.
1) Gör man en funktionskoll på givaren / byter ut den så får man sedan gå vidare i kedjan.
Kontakter och kablarse är j näst pryl att titta på.
Ioma givaren sitter i sumpen sitter kontakten mellan givare-->kabelhärva lång ned på motorn och igen ganska utsatt för smuts/fukt och annat som kan störa kommunikationen OM kontakten t.e.x inte är tät.
2) Kolla kontakten.
Hittar man inget där får man gå vidare med hela kablarset och det är inget man byter "bara sådär" utan det kan man mäta upp från punkt till punkt samtidigt som man rycker o sliter för att framkall eventuellt avbrott.
3) Mät kablar.
Hittar man inget fel där är det instrumentet igen....

Lycka till!

mvh jonas

MVH Jonas
..............


Sök