2338
Sök

Direkt insprutning ?

87 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Hej.

Jag undra om det är direktinsprutning på dom flesta saab bilarna ? Det står Direct Ignition på deras tändkasset som enligt mig ska menad med direkt tändning, eller ? Jag har sätt på vissa att det sitter spridare på insuget och då är det väll inte direktinsprut vad jag har fattat. Jag vet hur allt det dära funkar så jag behöver ingen förklaring på det men undra bara liksom vad som då menas med Direct Ignition. Menar dom att det inte finns någon fördelare osv bara själva tändkasseten.

Någon som kan förklara, börjar bli förvirrad big_smile

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE

8 250 Inlägg
12 januari 2010
Direct ignition är just att det sitter tändkassett på dem.

Whatever :)
1 652 Inlägg
12 januari 2010
Direct ignition - Tändkasett

Sitter främst i Saabs bilar med T5 och T7-motor. Direct ignition är en förnyad variant av tändningsmodul med tändkablar. Direct ignition, förkortat DI är en metallkasett som sitter uppe på ventilkåpan på motorn med 4 st tändspolar som går ner i tändstiftsbrunnarna ner till tändstiften och ger dessa signaler när dom ska slå (ge pulser).

I varje "DI" finns det tändningsmodul, med tändspolar som genererar ström till tändstiften som sedan antänder bränslet i kolvloppet.

Bränsleinsprutning innebär att man genom munstycken (spridare) sprutar in bränsle i den luft som strömmar in i en förbränningsmotor. Bränsleinsprutning ersätter förgasare i så gott som alla bensinmotorer för bilar som tillverkas idag.
Senast redigerat av XeptiQ (12 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

87 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Tack så mycket då vet jag.

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE

Sök