3212
Sök

Säkerhetskontroll på uppkörning? (ny fråga, hur man korrekt backar runt ett hörn?)

558 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
skulle behöva veta hur man backar runt ett hörn på rätt sätt. blir de nån skillnad beroende på om de är en 3 vägs eller 4vägs korsning?

MVH
Senast redigerat av Normark (17 januari 2010)

tratt
353 Inlägg
12 januari 2010
Du får en kategori så att säga, broms, däck och belysning/ljus tror jag det är.

Broms: testa bromsen genom att pumpa pedalen då bilen är avstängd, pedalen ska då bli styv. Håll sedan foten kvar på pedalen med ett tryck på, starta bilen, pedalen ska sjunka en bit(servon). Parkeringsbromsen, dra åt den, lägg i backen, ligg på dragläget och försök backa, reser röven på bilen sig så fungerar den. Denna kontrollen fick jag när jag körde upp, vilket var i Juni.

Däcken: Bara kolla så däcken ser bra ut, känn på mönstret så det inte är kasst.

Ljus: All belysning, broms, hel, halv, (dimljus?tror ej) blinkers. nummerplåtsbelysning.

Detta är allt tror jag.

558 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
okej ! tack:)

528 Inlägg
12 januari 2010
Är det inte andra moment också? Jag fick order om att kunna placera och kontrollera sådant som nivå motorolja, och hela den där biten under huven på min uppkörning (bromsolja? och allt vad det heter..).  Iofs kunde jag inte allt just då av ren nervositet och inkompetens men jag fick ok ändå, haha.  I vilket fall är väl de bitarna också inkluderade i saker man ska kunna.

tratt
353 Inlägg
12 januari 2010
Rensvinf skrev:
Är det inte andra moment också? Jag fick order om att kunna placera och kontrollera sådant som nivå motorolja, och hela den där biten under huven på min uppkörning (bromsolja? och allt vad det heter..).  Iofs kunde jag inte allt just då av ren nervositet och inkompetens men jag fick ok ändå, haha.  I vilket fall är väl de bitarna också inkluderade i saker man ska kunna.

helt rätt, det hade jag totalt glömt, man ska helt riktigt kunna placera var man ska stoppa olja, spolarvätska och servovätska. Låter dumt, men man ska kunna säga vart batteriet sitter. Men somsagt, visste att det var något jag hade glömt. ;p

352 Inlägg
12 januari 2010
Konjagare skrev:
Rensvinf skrev:

helt rätt, det hade jag totalt glömt, man ska helt riktigt kunna placera var man ska stoppa olja, spolarvätska och servovätska. Låter dumt, men man ska kunna säga vart batteriet sitter. Men somsagt, visste att det var något jag hade glömt. ;p

heheh instruktören frågade mig var batteriet satt när jag skulle köra upp och då var det i en S60 D5. Som tur var hade jag haft praktik på Volvo så jag visste att den låg där bak tongue lite taskigt av honom

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

179 Inlägg
12 januari 2010
är det en bil man aldrig kört för så kan man få en genomgång om bilen istället, kanske inte så vanligt men det händer.

9 108 Inlägg
13 januari 2010
Det kan vara lite vad som helst.. Dom kan be dig kolla oljan, däcken eller kolla så vissa lampor funkar t.ex. Har även hört om dom som velat att man ska kontrollera att t.ex. ABSen funkar, det ser man ju helt enkelt genom att lampan lyser när man startar bilen för att sedan slockna, så kan man kolla det mesta numera roll

Finns det dimljus ska dom fungera, bakre dimljus ska alltid kontrolleras. Backljusen kikar man också om man nu ska kolla alla ljus.

Finns massa mer man kan göra men det orkar jag inte gå in på utan betalning wink

Ofta oroar många sig över detta lite i onödan.

558 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
tack för alla svar:)

1 697 Inlägg
13 januari 2010
Det är åt minstonde inget att va nervös över. Jag har inte hört nån som har fått underkänt för det. Själv fick jag kolla tutan tongue

Glöm inte att inställning av stolen, backspeglar, se till så passageraren har bälte osv oxå ingår.

Licenssvetsare
927 Inlägg
13 januari 2010
Själv fick jag kolla bromsarna, räckte med att dra åt handbromsen och trycka på bromsen.

tysk.
592 Inlägg
13 januari 2010
Jag fick "kolla däcken".
Tjejen bredvid fick också det. stackar gick och kände på alla hjulbultar för hand smile

VAG-COM innehavare
83 Inlägg
13 januari 2010
Juvakka skrev:
Det är åt minstonde inget att va nervös över. Jag har inte hört nån som har fått underkänt för det. Själv fick jag kolla tutan tongue

Glöm inte att inställning av stolen, backspeglar, se till så passageraren har bälte osv oxå ingår.

om passageraren är under 18 ska du kontollera det. annars så ska du inte behöva göra det, då de är myndiga och stannar polisen dig och du har bältet på dig och din kamrat som är 18 inte har det får din kamrat böterna för detta.

1 697 Inlägg
13 januari 2010
SKyraider skrev:
Juvakka skrev:

om passageraren är under 18 ska du kontollera det. annars så ska du inte behöva göra det, då de är myndiga och stannar polisen dig och du har bältet på dig och din kamrat som är 18 inte har det får din kamrat böterna för detta.

visste inte det, men gör det ändå alltid.

VAG-COM innehavare
83 Inlägg
13 januari 2010
Juvakka skrev:
SKyraider skrev:
Juvakka skrev:

nu vet du men de e ju bra att kolla.... man vill ju inte må dåligt över att den som åkte med i bilen vid en eventuell krock dog pga att personen inte hade bältet på sig. så de e ju bra om man kollar de.

1 697 Inlägg
13 januari 2010
SKyraider skrev:
Juvakka skrev:
SKyraider skrev:

nu vet du men de e ju bra att kolla.... man vill ju inte må dåligt över att den som åkte med i bilen vid en eventuell krock dog pga att personen inte hade bältet på sig. så de e ju bra om man kollar de.

Precis, därför jag kollar smile

519 Inlägg
13 januari 2010
SKyraider skrev:
Juvakka skrev:

bara tillägga men 15år är det,,är passageraren över 15år så är det han/hon som får böterna,,,under 15år ditt ansvar..

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
13 januari 2010
Tjena!

jag är i samma sits som du, ska med köra upp om några dagar smile bad min körlärare idag att han skulle visa mig säkerhetskontrollerna då vi inte gått igenom alla än. men han sa att det kommer vi göra på halkan (imorgon).

här kan du läsa i detalj vad som ingår i dom olika kontrollerna, bara till att skriva ut och sen sätta sig i bilen och memorera skiten big_smile har jag försökt göra iaf tongue

http://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/

MVH

558 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
är de nån som skulle kunna rita lite enkelt i paint hur man ska bete sig när man backar runt hörn?smile både i 3vägs och 4 vägs korsningar?smile

1 482 Inlägg
17 januari 2010
Slicka kanten? Vet faktiskt inte :p

Jag fick invändig kontroll. Kollade att värmen funka och vindrutertorkarna funka. Sen åkte jag och sa att bilen va ny ( hade nån tusen mil på mätaren ) så allt fungerar.

Inspektörn garva sen åkte vi en sväng sen vare klart.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök