3463
Sök

Byte från likströms generator till växelsströms generator

18 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare.

min likströms generator har pajjat på min 140, kan man slänga dit en vanlig växelströms generator eller måste man bygga om något i elsystemet?


/Tom

24 Inlägg
13 januari 2010
#2
Om du ska byta till växelströms generator, så skaffa en med inbyggt relä då. Den grova kabelanslutningen drar du till plus på batteriet. den klena anslutningen ska gå till ladningslampan.
Det är viktigt att koppla lampan rätt, annars kommer generatorn inte att ladda.
Drag en strömkabel från tändningslåset via en lampa vidare till generatorn. Lampan jordar då i generatorn och skall då lysa. när generatorn börjar ladda ger generatrn ström så lampan får ström från två håll och då slocknar. Hoppas du förstår min virriga förklaring.


Elektriker
109 Inlägg
13 januari 2010
#3
Fästena är inte samma, så antingen köper du en växelströms-generator med fäste från en likadan bil, eller så får du bygga ett eget fäste.


18 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#4
Jag har fått tag på en generator från en b20 och den har ett laddningsrelä där bak passar den utan att måsta bygga om elen från generatorn till startmotor/batteriet?

21 761 Inlägg
8 april 2010
#5
Med den generatorn så ska det bara behövas två eller tre kablar sammanlagt, beroende på ifall generatorhöljet har en jordkabel eller om den jordas via fästet.

Grov kabel från generatorns B+ till batteri (eller startmotorn).
Tunn kabel från generatorns D+ till en batterilampa, tex i instrumenthuset.
Eventuell jordkabel från generatorhölje till motorblock, är dock inte säkert att den behövs.


Sök