Tjena!
Här kommer en liten Bild-guide i hur man demonterar mätarhuset i en V40, min första guide för övrigt. Det var första gången jag tog ur mätarhuset, så kanske något steg i guiden är överflödigt. Detta är en steg för steg beskrivning hur jag själv gjorde!.
Många av bilderna är tagna i mörker med mobilkamera och inbyggd blixt, ber om ursäkt för att det kan vara dålig kvalitet.
Ingreppet är utfört på min V40 2.0T årsmodell 2000 alltså fas 1.5, den hade EJ "hastighetsmätarvajer". Hur andra motoralternativ/årsmodeller har det vet jag inte.
Du behöver: Stjärnmejsel ("normalstor"), mindre spärrskaft (gärna med en förlängare), 13 mm hylsa, 17 mm nyckel, torx samt mindre mejsel/penna.
Tidsåtgång: ca 1,5 timme i lugnt tempo inklusive rengöring av "glaset" samt återmontering.
Steg 1: Säkerhet!
Koppla ur batteriet samt drag åt parkeringsbroms. För säkerhetsskull
Steg 2: Ta bort kåpa under ratten!
Skruva ur dessa 4 skruvar som håller fast kåpan under ratten. (Inringade)
Ta sedan tag i övre vänstra hörnet och lossa genom att dra försiktigt mot dig (vänstra röda pil). Sitter även fast i högra nedre hörnet. Drag åt vänster så lossnar kåpan.
Steg 3: Klä av rattstången!
Ta bort kåporna runt rattstången (1 över och 1 under) genom att skruva ur dessa 3 skruvar (stjärnmejsel). OBS: Bilden tagen i efterhand. Kåpan under ratten ska vara borta (den som nämns i steg 2).
Det sitter en liten grej på var sida om ratten. Tryck in en mindre mejsel/penna i hålen och lyft upp kåpan några centimeter och drag mot dig.
OBS: Det känns som att den sitter fast längre in, men det är bara att lyfta/dra.
Steg 4: Sänk ratten!
Alternativ 1 (rekomenderas). Lossa dessa 2 muttrar, hylsa storlek 13.
OBS 1: Dessa muttrar sitter hårt så se till att verktygen är i bra kondition. Muttrarna behöver ej skruvas av helt.
OBS 2: Denna bild är tagen i efterhand, när du håller på är rattstången naken. Sitter två 13 mm bredvid varandra med ett avstånd på ca 10 cm.
Alternativ 2: Tag bort justeringsspaken för ratten (17 mm). Håll koll på ordningen på brickor och liknande.
OBS 1: Vänstergäng.
OBS 2: Brickan ser konstig ut, den skall vara så!
Steg 5: Ta bort list framför mätarhuset!
Skruva ur dessa 2 skruvar (stjärnmejsel). Drag sedan hela "listen" mot dig. Kan behöva lirkas lite.
Steg 6: Skruva loss mätarhuset!
Skruva loss mätarhuset från instrumentbrädan genom att ta ur dessa 3 skruvar. 2 i underkant och 1 i överkant.
OBS: Torx!
Steg 7: Ta ur mätarhuset!
Drag hela instrumenthuset mot dig FÖRSIKTIGT! Det kan vara lite trångt att få ut, men trycker du ned ratten samtidigt går det bra.
OBS 1: För mig lät det som att en kabel eller liknande lossnade, - Det var ett plastskydd på baksidan, bara att trycka tillbaks! När mätarhuset väl är ute förstår du konstruktionen.
OBS 2: Undvik att röra baksidan av mätarhuset då de sitter "kretskortsfilm" där.
Steg 8:
Montera dina mätarringar, byt belysning, stoppa i annat mätarhus eller vad som nu var orsaken till att du gick igenom allt detta.
För att montera tillbaks allting, gör stegen ovan i omvänd ordning.
Haha, ordet "kåpa" hänger kvar sedan moppetiden
Har ni kritik/frågor/påpekningar så dela gärna med er!
Lycka till!!
// Erik Engvall