3300
Sök

Larmet går på S60 -04

78 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Hej.. har en liten fundering över larmet på min s60 -04a
De e så att larmet börjar gå ibland när jag stänger garageporten... Har aldrig eller går aldrig igång annars, bara vissa gånger när jag parkerat i garaget och stänger porten..
Sitter de nån ljussensor i bilen som reagerar när de blir mörkt eller är de nått ljud som avlöser det tror ni?
Nån som haft nå liknande problem?

195 Inlägg
13 januari 2010
Det var samma sak med min S60 som jag hade. Den enda lösningen jag kom på var att inte larma bilen.

Bingolotto elller !
79 Inlägg
13 januari 2010
Har du en gammal gnisslig garageport med såna där stora glidskenor vid sidan kanske den lurar glasskrosssensorn att tro att en ruta krossats...
En del gamla portar kan ju verkligen få marken att skaka tongue

Skramlar man med nycklarna mot rutan kan man ju få samma effekt, för då kan man ju framkalla rätt frekvens så glaskrossen tror rutan mosats..
Ljussensorer brukar ju bara vara kopplade till innerbelysningen och sånt, så det är det knappast...

Kanske finns nån tryck/rörelsesensor i bilen som känner av tryckskillnader i kupen när du stänger porten ... Stäng porten lugnt en gång så du inte "flyttar" så mycket luft..

Vet inte alls vad det sitter för sensorer i ett S60 larm så detta är bara rena gissningar..

1 043 Inlägg
13 januari 2010
Det är sensorn som sitter mitt i taket som larmar, vanligt på S60 och S80.
Tror att det finns en bättre sensor som är mindre känslig, kolla med Volvo.
Annars får du koppla bort den innan du larmar med knappen i instrumentpanel, men det måste du göra varje gång tyvärr.

123 Inlägg
13 januari 2010
de finns en CEM uppdatering på volvo som kan årdna så att känsligheten inte blir lika stark. skall ge ungefär 13DB + över de som är orginal. ett vanligt fel. du kan ev få byta sensorn i taket mot en annan variant.

78 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Okey.. ja porten låter bra mycket när man stänger så de e väl kanske därför... Tacksam för alla svar, då kan jag nästan utesluta att larmet håller på att balla ur iaf... får väl hoppas att inte garagegrannarnas portar utlöser de mitt i natten bara... smile

Sök