3663
Sök

Volvo 740 gle 87 startar bara ibland..

18 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Har lite problem med volvon, den startar inte ibland när man har kört och vissa gånger har den dött när man har kört för att sedan starta igen när den rullar.. :S Den går på startmotorn, men verkar inte som att den liksom tänder.
T.ex. Kör jag bara i 10 min och stänger av bilen, går in och handlar en snabbis så måste jag sitta och vänta på att den ska starta i upp till 40 min, sen helt plötsligt startar den hur fint som helst, ibland startar den tidigare. Är ganska pinsamt att bara sitta där och vänta i kylan, utan att kunna göra ett skit åt det, medans polare drar iväg, hehe wink

Bilen är välskött, jag har kollat/bytt ut :
Bränslepumpsrelä
Kallstartsventil
Bräsletrycksventil
säkringar
smörjt kontaktstycken
tändstift och tändkablar är bytta för 1 år sedan.


Vet någon vad det kan vara för fel? har frågat många men inte många verkar veta, går på fordonsprogrammet. Tacksam för svar!
Senast redigerat av NiklasLundberg (15 januari 2010)

Ditec licensierad.

S40 T4
584 Inlägg
15 januari 2010
#2
har du testat batteriet om batteriet laddar som den ska?

om inte så är det generatorn som kan vara kass.

du kan ta en multimeter och mäta om du har någon det ska vara ca 12 volt när bilen är avstängd och ca 14 volt när bilen är på.

har den haft det problemet länge nu eller började det precis?


21 761 Inlägg
15 januari 2010
#3
Är det alltså B230E i bilen?

18 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#4
"Shady_killen "
okej jo jag vet, men det är inget fel på de. batteriet och generatorn funkar som de ska tongue

"Drönirettab " ja det är de

Ditec licensierad.

Egenföretagare
999 Inlägg
15 januari 2010
#5
Sitter det någon kamaxel eller vevaxel-givare på B230E?
I så fall, kolla/byt dessa.


21 761 Inlägg
15 januari 2010
#6
"Standardfel" är ju bla pumprelät, men om du har provat med ett annat så är det inte relät som bråkar. På min 240 med samma motor så har jag fått löda om några anslutningar på kretskortet inuti relät, orsaken var att motorn ibland inte ville starta. smile

Jag hade även problem med själva säkringen till huvudpumpen ett tag, den såg hel ut men metallblecket såg ut som ett "S" och det enda som hjälpte var att byta säkring. Har hänt några gånger, men det var flera år sedan sist.

Det du kan göra är att mäta spänningen på reläutgångarna (nr 87 och 87b) när startmotorn går, då ska det visa spänning. Sedan även försöka känna på pumpen om den går.

987 Inlägg
15 januari 2010
#7
kolla hallgivaren/vevaxellägesgivaren, beroende på vad du har på bilen, hade liknande problem med min tills den till sist tvärdog, det var en kabel som hade gått av till hallgivaren på min. Får den gnista & soppa?

i like it load

18 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
"Standardfel" är ju bla pumprelät, men om du har provat med ett annat så är det inte relät som bråkar. På min 240 med samma motor så har jag fått löda om några anslutningar på kretskortet inuti relät, orsaken var att motorn ibland inte ville starta. smile

Jag hade även problem med själva säkringen till huvudpumpen ett tag, den såg hel ut men metallblecket såg ut som ett "S" och det enda som hjälpte var att byta säkring. Har hänt några gånger, men det var flera år sedan sist.

Det du kan göra är att mäta spänningen på reläutgångarna (nr 87 och 87b) när startmotorn går, då ska det visa spänning. Sedan även försöka känna på pumpen om den går.

Okej, jag har testat att byta pumprelät, finns det något annat relä som kan krångla?
okej jag ska göra det smile

Ditec licensierad.

1 316 Inlägg
17 januari 2010
#9
Tänder sig lamporna på instrumerntet när du vrider på tändningen? lyser dom när den inte startar?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.


Sök