Tja! Har lite problem med volvon, den startar inte ibland när man har kört och vissa gånger har den dött när man har kört för att sedan starta igen när den rullar.. :S Den går på startmotorn, men verkar inte som att den liksom tänder. T.ex. Kör jag bara i 10 min och stänger av bilen, går in och handlar en snabbis så måste jag sitta och vänta på att den ska starta i upp till 40 min, sen helt plötsligt startar den hur fint som helst, ibland startar den tidigare. Är ganska pinsamt att bara sitta där och vänta i kylan, utan att kunna göra ett skit åt det, medans polare drar iväg, hehe
Bilen är välskött, jag har kollat/bytt ut : Bränslepumpsrelä Kallstartsventil Bräsletrycksventil säkringar smörjt kontaktstycken tändstift och tändkablar är bytta för 1 år sedan.
Vet någon vad det kan vara för fel? har frågat många men inte många verkar veta, går på fordonsprogrammet. Tacksam för svar!
Senast redigerat av NiklasLundberg (15 januari 2010)
"Standardfel" är ju bla pumprelät, men om du har provat med ett annat så är det inte relät som bråkar. På min 240 med samma motor så har jag fått löda om några anslutningar på kretskortet inuti relät, orsaken var att motorn ibland inte ville starta.
Jag hade även problem med själva säkringen till huvudpumpen ett tag, den såg hel ut men metallblecket såg ut som ett "S" och det enda som hjälpte var att byta säkring. Har hänt några gånger, men det var flera år sedan sist.
Det du kan göra är att mäta spänningen på reläutgångarna (nr 87 och 87b) när startmotorn går, då ska det visa spänning. Sedan även försöka känna på pumpen om den går.
kolla hallgivaren/vevaxellägesgivaren, beroende på vad du har på bilen, hade liknande problem med min tills den till sist tvärdog, det var en kabel som hade gått av till hallgivaren på min. Får den gnista & soppa?
"Standardfel" är ju bla pumprelät, men om du har provat med ett annat så är det inte relät som bråkar. På min 240 med samma motor så har jag fått löda om några anslutningar på kretskortet inuti relät, orsaken var att motorn ibland inte ville starta.
Jag hade även problem med själva säkringen till huvudpumpen ett tag, den såg hel ut men metallblecket såg ut som ett "S" och det enda som hjälpte var att byta säkring. Har hänt några gånger, men det var flera år sedan sist.
Det du kan göra är att mäta spänningen på reläutgångarna (nr 87 och 87b) när startmotorn går, då ska det visa spänning. Sedan även försöka känna på pumpen om den går.
Okej, jag har testat att byta pumprelät, finns det något annat relä som kan krångla? okej jag ska göra det