2551
Sök

Citroen ZX 1,4, knackar, topplockspackningen läcker

175 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har en ZX-96 som inte alls gått långt, pendlar bil. Kylarvätskan är alldeles brun och tjock(olja)(topplockspackningen läcker antagligen). Jag har kunnat köra bilen(5-6mil) utan att den kokat osv. Det knackar från motorn vid belastning, dock inte fullgas och högt varvtal. Motorn går inte ojämt.
Hur allvarligt är detta?Vad är det som knackar? Kan det bli bra om jag byter packning, olja samt kylarvätska?

Kan jag köra den tillfälligt om jag bara byter olja samt rengör och byter kylarvätska?

Mvh
Adde


473 Inlägg
17 januari 2010
#2
Har du ävenkollat oljan om den är vit ?
i så fall har du fått ner vatten i den vilket gör att dina lager inte mår så bra
då kanske det är bättre att slänga i en beg motor

175 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#3
falmo skrev:
Har du ävenkollat oljan om den är vit ?
i så fall har du fått ner vatten i den vilket gör att dina lager inte mår så bra
då kanske det är bättre att slänga i en beg motor

Från oljestickan ser det mycket bra ut, har dock inte bytt olja än så är inte säker på om jag har fått vatten i oljan.
Kan förövrigt tillägga att den inte knackar de första minutrara som motorn går. Det knackar mer och mer desto varmare motorn blir..
Senast redigerat av aydeen (17 januari 2010)


175 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#4
ursäkta dubbelpost

Jag kollade på insidan av oljepåfyllningen och fick fram vit gegga, alltså har jag fått vatten i motorn.

Hur bör jag gå tillväga nu? ja måste ju byta topplockspackning,kamrem,bultar, vevlager, packningar osv... vart ska jag börja och är det värt?

Tror dock inte den har skadats allvarligt.. den knackar inte alls när jag inte belastar motorn och kör på låga varvtal.


473 Inlägg
20 januari 2010
#5
vitt i påfyllningen behöver inte vara att du har fått olja i motorn efter som det lika gärna kan vara kondens .
svårt att säga om det är värt eller ej beror på hur duktig du är själv på att meka
kostnader för att byta topplockspackning är kostnad för packningen samt planslipning av toppen , sedan när du ändå har i sär kan det vara så att du kasnke behöver byta kamrem spännare och pump.
www.meca.se så hittar du en sotningsats för 736:- och kamremsats 643 :- att plana toppen får du kolla med närmaste mek verkstad vad de tar för det
men ska du lämna in den för att reparera då avråder jag dig efter som det kommer troligtvis att kosta mer än vad bilen är värd .
sedan att den knackar behöver inte heller vara livsfarligt frågan är om du han lokalisera vart ifrån det kom från ramlager, toppen ellr kanske rent av vatten pumpen efter som den har gått varm
du behöver nog lokalisera detta innan du skruvar isär den

175 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#6
Jag är själv nybliven personvagnstekniker så inga problem.. dock har jag inte tillgång till motorlyft osv, har nämligen kommit fram till att det är ram/vevlager som har gått sönder.

skall motorn förhoppningsvis bli bra igen behövs ny topplockspackning,bultar, kamrem, vev/ramlager packningar, olja,plana OSVOSV... kommer gå på runt 3000 om jag köper allt på meca. men somsagt pengarna är inte problemet här utan tillgångarna. skulle det varit bara topplockspackningen så skulle det inte alls varit några problem att byta den.. men lagrena kommer däremot motorn behövas plocka ur(eller lossa ALLT ovanifrån vilket jag absolut inte kommer ge mig på). Förövrigt vet jag inte ens om topplocket är bra, kan ju vara spricka i den...

Kört med bilen mycket på senaste och den rullar utan problem eller särskilt mycket knack, så jag ska byta olja samt kylarvätska så kör jag bilen som den är...kör bara runt 2mil om dagen ändå...

Mvh!


473 Inlägg
23 januari 2010
#7
ja det går så länge det går alternativet är ju ändå byta motor så kör på så länge det går

16 Inlägg
23 mars 2010
#8
Som någon tidigare skrev så behöver det inte alls vara vatten i oljan. Kan vara att vevhusventilationen är igensatt också, enklaste att testa detta är att låta motorn gå och sen skruva loss oljepåfyllningslocket och försöka lyssna efter ett "pys" ljud. Har samma skit på min golf (där det är ganska vanligt med strul med vevhus). Oljan på stickan är jätte fin men just runt påfyllningen är det som mjölk.. det med din kylarvätska kan vara rost, eller om där är blandat två olika typer av glykoler.. skölj systemet och häll på det där ska vara så försvinner det nog. Förresten så kan knackandet också ha att göra med vevhusventilationen eftersom där blir övertryck o motorn.. wink



Sök