3453
Sök

Kopplingen slutade helt plötsligt att frikoppla på min volvo 745 gl - 90, fixat !! =)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Hej .
Var ute och åkte en sväng för en stund sen och då när jag precis kom hem och skulle parkera så kör jag in där jag ska stå på 1ans växel och sedan trycker jag ner kopplingen för att stanna men då helt plötsligt så börjar bilen gå framåt igen även fast pedalen är nertryckt (var precis som om jag släppte upp kopplings pedalen igen)yikes  fick slänga mig på bromspedalen för att inte köra in i bilen framför .
Så nu har jag ingen kopplingsverkan överhuvudtaget , det är som att trampa ut i tomma intet när man trycker på pedalen .

Vad kan ha hänt ??  har inte haft någe problem med kopplingen förut och det finns bromsvätska i och jag hittade inte heller någe läckage när jag tittade.

Tacksam för snabba svar och alla hjälp jag kan få . 

// Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (22 januari 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

1 210 Inlägg
17 januari 2010
Vet inte om de är hydralisk koppling på dom där.. men i så fall kanske slav cylindern gett upp lr så huvudcylindern...  de jag skulle tippa på

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Jo det är hydralisk koppling på den .   tycker bara det är så konsitgt att det inte visat sig på någe sett förut att den var på väg att ge upp .  sen att det bara blev helt pang bom =/

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Finns det någe mer som kan jävlas ??  typ som om det kan var något som lossnat , någon tryck arm elr någe liknande ??

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 januari 2010
Det är nästan garanterat hydraulikproblem. Ett hål kommer ju plötsligt, först inget hål o sen hål o då funkar det inte wink Kan ju även vara packningar nånstans som gett upp, så oljan bara passerar förbi invändigt utan att läcka ut.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Ja det är väl antagligen slavcylindern som sagt upp sig =/  elr annars huvud kopplingscylindern .  men vad jag har hört så brukar oftast slavcylindern gå först .   
men tänkte ifall man kunde komma enklare undan genom att bara montera tillbaka något som hoppat dän tongue

Skit i allt lev fort å dö ful
38 Inlägg
17 januari 2010
tjenare.. Vad har du för låda?

DET ÄR INTE FARTEN SOM DÖDAR, UTAN PLÖTSLIGA STOPP
Team: Hillbilly Cruisers V8 Enköping

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
har en m47 låda   enkel 5 växlad alltså
Senast redigerat av Klorin_Elvis (18 januari 2010)

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Har varit ute nu och hittat felet .  låsringen  som låser fast slavcylindern i hållaren har gått sönder så slavcylindern ligger på backen tongue   inte undra på att kopplingen inte funkar då tongue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 januari 2010
Klorin_Elvis skrev:
Har varit ute nu och hittat felet .  låsringen  som låser fast slavcylindern i hållaren har gått sönder så slavcylindern ligger på backen tongue   inte undra på att kopplingen inte funkar då tongue

Kan vara en del i problemet tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
haha aa  men det ska väl inte vara mer än att sätta dit en annan låsring och sen förhoppnings bara ut och åka tongue

Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
en akut fråga , någon som vet om någon reservdels affär säljer sådana låsringar till slavcylindern löst ????   
Bilskroten här i stan sparar inte på sådana =/  och mekonomen sålde dom inte lösa för då är man tvungen att köpa en renoveringssats till slavcylindern, och det  blir lite väl dyrt för att bara ha en låsring + att dom inte hade någon sådan hemma iallafall =/
På volvo svarade dom att det inte ska sitta någon låsring där så någon sådan hade dom inte yikes

Tacksam för väldigt snabba svar då jag gärna skulle vilja kunna använda bilen .
//Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (20 januari 2010)

\m/(><)\m/
742 Inlägg
20 januari 2010
Kolla hos nån lokal verkstad som mekar och säljer delar till maskiner, typ entreprenad & traktorer mm.. Dom brukar ha sortiment med allt möjligt. Bara mäta diametern på cylindern

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 januari 2010
Mja de sitter ju låsring från början när den rullar av fabriken så volvo har den. de kallas även segsäkring om dom e helt dumma i huvudet...åk till volvo igen å fattar inte dom i butiken så gå ut å prata med dom i verkstan... dom har hemma en sån samma dag dom beställer den skulle jag tippa på..

Trafikledare
563 Inlägg
20 januari 2010
Mät diametern på cylindern där ringen ska sitta, alltså i spåret. Åk sen till din lokala järnvaruhandel och köp en låsring. Åk sen till din Volvohandlare där du har varit och frågat efter en låsring och tala om för dom hur jävla inkompitenta dom faktskt är.

Så brukar jag göra, och nu får jag pärmen tlll 900 serien, eller den modellen jag talar om vad det gäller, direkt i näven när jag kommer in.. lol
Fast dom har blivit bättre, ialf där jag handlar..
Senast redigerat av Melin (20 januari 2010)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
Har ingen möjlighet att komma under och mäta då jag är för stor för att komma under om man inte har en höglyftande domkraft som jag inte har =/ 

Men tänkte på ifall man köper en rep. sats till slaven , följer det med en låsring då ??

1 915 Inlägg
20 januari 2010
Volvo har det du söker..

Ofta när jag ska köpa nåt på Volvo, så har jag fått säga/visa vart på bilen delen sitter, då de själva inte hittar.

Kollade i Vadis och du ska ha artikelnr: 914463 Spårring, kallas den. Nr 10 på bilden nedanför.
Så åk till Volvo och säg till dom att plocka fram en sån.

http://forumbilder.se/thumbs/6a02010114309c44d.jpg

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Volvo har det du söker..

Ofta när jag ska köpa nåt på Volvo, så har jag fått säga/visa vart på bilen delen sitter, då de själva inte hittar.

Kollade i Vadis och du ska ha artikelnr: 914463 Spårring, kallas den. Nr 10 på bilden nedanför.
Så åk till Volvo och säg till dom att plocka fram en sån.

http://forumbilder.se/thumbs/6a02010114309c44d.jpg

Tack så jättemycket smile

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
tror du det är något dom har hemma ??

1 915 Inlägg
21 januari 2010
Varsågod!
Är väldigt svårt att veta deras lagerstatus smile
Åk eller ring volvo och fråga.
Har de den inte hemma så tar de hem den tills dagen efter.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök