3271
Sök

Köpråd, Supra eller skyline r33 Gtr?

35 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har planer på en sommarbil men kan inte så mycket om modellerna och kan absolut inte bestämma mig.
Någon som har erfarenhet om någon av båda bilarna, lite tips och så?

Tack på förhand
Mvh eddie

236 Inlägg
18 januari 2010
#2
Har själv en R32 GTR och har åkt med några R33 GTR tidigare. Roliga bilar, lätt trimmade och underbar fyrhjulsdrift. Jag vet egentligen inte riktigt vad det är du frågar efter, du får nog ställa några lite mer specifika frågor så kanske jag kan ge bättre svar smile

Supran har jag inga erfarenheter av men verkar vara en pansarvagn som aldrig går sönder. Till och med MER lätt trimmad än skylinen men väger ju också nästan 2 ton. RWD och tyvärr stora problem med greppet redan vid BPU trim. Tar man bort vingen har man en av de snyggaste bilarna som rullar där ute och komforten verkar ju klart bättre än i Skylinen. Tror dock supran är en prisklass högre än R33:an!


Race For Fun!
379 Inlägg
18 januari 2010
#3
Säger bara fyrhjulsdrift ffs big_smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

236 Inlägg
18 januari 2010
#4
Ja vi kan tillägga att detta är två helt olika bilar. Som jag ser det är Skylinen mer av en busbil/banbil, funkar även kanon att köra 402m. Supran har jag mer fått en bild av att vara ett motorvägsånglok, en riktigt potent glidarbil. Men utan seriösa ingrepp vad gällande hjulupphängning och bakdäck så hamnar man ofta efter vid 402m. Vet inte hur dom går på bana men misstänker att dess tyngd är emot dem i gemfört med skylinen som föddes på banan.


Golle
448 Inlägg
18 januari 2010
#6
camaro67 skrev:
Åka fort rakt fram = supra. Åka fort när det svänger = GTR.

Nja, fyrhjulsdrift är ju klart bättre än bakhjulsdrift på t.ex. strippen så jag skulle säga:
Åka fort rakt fram = GTR. Åka fort när det svänger = GTR eller Supra

James May: In other news.... I've fitted a fan!

653 Inlägg
18 januari 2010
#7
Vill du ha mer prestanda, välj GTR

Vill du ha snyggare bil, välj Supran

Smoke tires not drugs

236 Inlägg
18 januari 2010
#8
Som sagt, svänga är väl mer GTR:ens sak medans motorvägen ägs av Supran. 402m är en helt annan sak, visst är supran snabbare rakt fram men utan grepp kommer man ingen vart och grepp är något supran får problem med redan vid BPU trim. Skylinens drivlina är väldigt fin, hållbar och sofistikerad.


Meister
6 763 Inlägg
18 januari 2010
#9
WilYawn skrev:
camaro67 skrev:
Åka fort rakt fram = supra. Åka fort när det svänger = GTR.

Nja, fyrhjulsdrift är ju klart bättre än bakhjulsdrift på t.ex. strippen så jag skulle säga:
Åka fort rakt fram = GTR. Åka fort när det svänger = GTR eller Supra

Beror helt på hur du bygger bilen. Med standardhjulupphängningar så är det klart att 700hk bara blir en enda lång burnout. Men med ett vettigt chassi och slicks så får börjar det vara frågan om inte 4wd stjäl för mycket effekt


236 Inlägg
18 januari 2010
#10
camaro67 skrev:
WilYawn skrev:
camaro67 skrev:
Åka fort rakt fram = supra. Åka fort när det svänger = GTR.

Nja, fyrhjulsdrift är ju klart bättre än bakhjulsdrift på t.ex. strippen så jag skulle säga:
Åka fort rakt fram = GTR. Åka fort när det svänger = GTR eller Supra

Beror helt på hur du bygger bilen. Med standardhjulupphängningar så är det klart att 700hk bara blir en enda lång burnout. Men med ett vettigt chassi och slicks så får börjar det vara frågan om inte 4wd stjäl för mycket effekt

Jo självklart, RWD är ju bäst om man har pengar att lägga på en riktig bakvagn och riktiga däck. Men då har du en bil som heller inte direkt går att köra på gatan och än mindre laglig. Skylinens fyrhjulsdrift funkar ju lite så som en bakhjulsdriven bil tills det släpper i bak, då skickar den kraften framåt. Det är i varje fall vad man generellt sätt säger, om det är sanningen vågar jag inte svära på då i varje fall min verkar skicka kraft fram vid gaspådrag i 110km/h och jag kan garantera att min inte släpper i 110! tongue


35 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#11
nu har fått lite förslag ju, jag har aldrig provat bana och har absolut ingen erfarenhet av det.
Är ute efter en bil som ser bra ut, bra komfort, håller bra osv.
Kommer nog inte hålla mig på bana alls utöver strippen och liknande.
Är inriktad på supra som attans men måste ändå kolla runt och se vad det finns ute på marknaden idag.

Tack så mycket för alla svar, har fått lite indikation hur det är. Kom gärna med mer info smile

Mvh eddie

236 Inlägg
18 januari 2010
#12
Ok kan säga såhär. Vill du ha en bil som håller och har bra komfort så ska du ta supran alla dagar. Jag tänker inte ljuga, skylinen är en ganska skör bil rent motormässigt, den äter vevlager till frukost och sköljer ner det med olja från skurna turbos. Jag är som sagt inte så insatt i supran men har tame tusan aldrig hört om en supra som rasat, finns säkert exempel på såna händelser men så pass ovanligt verkar det vara.
Jag tvivlar inte på att supran är en rolig bil och du kommer säkerligen få roligt på strippen med en sådan.

Kan väl också säga att om du skulle kunna tänka dig en R32 GT-R så får du en RIKTIGT fin sådan men ruskigt fina grejor för samma pris, om inte billigare, än vad du får en supra för! Då har du också en bil där du kan välja att köra RWD eller AWD!


451 Inlägg
19 januari 2010
#13
Har du kollat andra alternativ så som Soarer? En lyxigare variant av supra, mer comfort, avsevärt mycke större baksäte och en rejäl skuff! 280hk orginal och lika trimvänlig som supran! Själv skulle jag aldrig bytt min Soarer mot en Supra eller Skyline!

236 Inlägg
19 januari 2010
#14
Ja de är rätt coola bilar men kan man verkligen lägga dem i samma klass av prestandabilar som skyline och supra? Om jag förstått det rätt så har Soarern INTE samma motor som supran och den kommer väl bara med automatlåda? Hur som helst, cool bil och väldigt ovanlig i Sverige!


Direktör
305 Inlägg
19 januari 2010
#15
åk till stor britanijen och handla en skyline där, välvårdad där nere då dom inte har salt på vägarna,,, bra mycke´t billigare in här i sverige

Speed limit are only for pussy

En gång till nu
760 Inlägg
19 januari 2010
#16
HenrikssonMedia skrev:
Som sagt, svänga är väl mer GTR:ens sak medans motorvägen ägs av Supran. 402m är en helt annan sak, visst är supran snabbare rakt fram men utan grepp kommer man ingen vart och grepp är något supran får problem med redan vid BPU trim. Skylinens drivlina är väldigt fin, hållbar och sofistikerad.

Jag har erfarenhet från eurospec supror via en god vän, Ett väldigt enkelt sätt att skilja nissan och toyotan åt är att supran är enklare bygd utan krusiduller, och med de menar jag tex avancerad drivlina då skylines är riktigt smögna där.

Trimvänlighet får du på köpet varesig du köper de ena eller de andra.

skulle du köpa dig en supra så kommer du inte tröttna i första taget, de kan jag garantera.
men å andra sidan så e skylines fina dom med, dock kostar supror gott med flis om du vill ha dig en vänsterstyrd.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

236 Inlägg
19 januari 2010
#17
alexxe skrev:
Jag har erfarenhet från eurospec supror via en god vän, Ett väldigt enkelt sätt att skilja nissan och toyotan åt är att supran är enklare bygd utan krusiduller, och med de menar jag tex avancerad drivlina då skylines är riktigt smögna där.

Trimvänlighet får du på köpet varesig du köper de ena eller de andra.

skulle du köpa dig en supra så kommer du inte tröttna i första taget, de kan jag garantera.
men å andra sidan så e skylines fina dom med, dock kostar supror gott med flis om du vill ha dig en vänsterstyrd.

Jo precis, känns också som allt på supran är mer robust. Skylinens drivlina är som sagt mer avancerad men det är också den starkaste delen av bilen, brukar inte vara några problem med lådor och liknande. Det är motorn som kan vara kinkig. Där verkar supran ha ett övertag vad gällande hållbarhet. Att trimma upp en skyline tror jag är lite dyrare än att trimma en supra, som jag förstått det så kör många med orginal botten och riktigt saftiga siffror med supran. Finns förstås folk som gör desamma med skylines men i en mindre utsträckning.

Angående höger och vänsterstyrd tycker jag personligen inte det är värt att läga ens 10kr extra för en vänsterstyrd. Visst, har du pengarna att slänga ut så är det väl en annan sak, du får förmodligen tillbaks det mesta av det när du säljer. Men att köpa en vänsterstyrd bara för att man är van med att köra på den sidan är inte värt. Man lär sig att sitta på högra sidan efter bara 1 dag smile


2 014 Inlägg
19 januari 2010
#18
Motorn på Skyline är inga större problem om man bygger den på rätt sätt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

642 Inlägg
19 januari 2010
#19
Hugget som stucket, fördelar vs nackdelar tar det väl ut sig ganska jämt och båda bilarna ser ju lika snygga ut på sina sätt. Provkör båda bilarna och gå efter magkänslan. Supran låg mig närmast och har alltid varit min drömbil så därför köpte jag den. Tror att varesig du väljer Supran eller Skylinen så kommer du åka runt med ett leende på läpparna under somrarna. Som sagt du vet nog innerst inne vilken bil som ligger dig närmast hjärtat, gå efter det.


236 Inlägg
19 januari 2010
#20
Alecci skrev:
Motorn på Skyline är inga större problem om man bygger den på rätt sätt.

Självklart, det gäller ju i princip för alla bilar. Det jag menar är att Supran är mer förlåtande, den klarar mer effekt på orginalbotten och toppen verkar ju ganska bra utformad från start. Att skrämma upp en supra i 600hk verkar vara betydligt mindre jobb än att skrämma upp en GTR i samma siffror.



Sök