3403
Sök

Audi 1.8t -97 olja i glykolen.

7 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej, nu är det så här att min käre flickvän har en audi 1.8t -97 som har gått ca 24k mil.
Problemet är att då den blir varm(90grader) så börjar den läcka olja, samt tjoffa över den i glykolen.
Vi misstänker att vevhusventilationen har fryst, då bilen oftast körs korta sträckor, så att bildas kondens på insidan av motorn som inte hinner avdunstna.

Vi hade bilen på lagning för detta, men dom sprutade ur motorn och fyllde på allt nytt och körde ett tag, men inget hände. och dom hittade inget fel, topplockspackningen var hel och allt annat verkade helt. Sedan dess har vi bara kört korta sträckor, utom engång då motorn gick upp till 90grader och det läckte.

Det jag undrar är, vad skulle det kunna kosta att fixa problemet, eller om nån skulle kunna komma på ett annat problem?


// Juckis

945 Inlägg
20 januari 2010
#2
Juckis skrev:
Hej, nu är det så här att min käre flickvän har en audi 1.8t -97 som har gått ca 24k mil.
Problemet är att då den blir varm(90grader) så börjar den läcka olja, samt tjoffa över den i glykolen.
Vi misstänker att vevhusventilationen har fryst, då bilen oftast körs korta sträckor, så att bildas kondens på insidan av motorn som inte hinner avdunstna.

Vi hade bilen på lagning för detta, men dom sprutade ur motorn och fyllde på allt nytt och körde ett tag, men inget hände. och dom hittade inget fel, topplockspackningen var hel och allt annat verkade helt. Sedan dess har vi bara kört korta sträckor, utom engång då motorn gick upp till 90grader och det läckte.

Det jag undrar är, vad skulle det kunna kosta att fixa problemet, eller om nån skulle kunna komma på ett annat problem?


// Juckis

90grader är väll normal temp för varmkörd bil? Det har jag för mig iaf.
Det är vad mina bilar ligger på när dom är varmkörda. Mätaren går till 130grader.
Mitten visar 90grader och där stannar alltid mätaren.

Du kan ha en spricka i packningen ändå.
Misstänker man något sådant och den slänger över olja till kylet så bör du byta packning.

Visst kan det vara som så att du har otur, en spricka i toppen men packningen kan man se först.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 januari 2010
#3
Min temp i min golf ligger på 30grader så de spelar ingen roll xD HAHAHA

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Volvo Tekniker
149 Inlägg
20 januari 2010
#4
Memme skrev:
Min temp i min golf ligger på 30grader så de spelar ingen roll xD HAHAHA

Det var en väldigt låg motortemp du har.

90 grader brukar vara en "standard"-temp för motorer.
Det låter som att din topplockapackning har gett sig.

Kan vara en liten spricka i packningen, så när motorn blir varm så blir sprickan större och så rinner det genom.

Alternativt om det är riktigt illa så kan du ha en spricka i toppen eller i blocket.
Ta loss toppen och kolla packningen smile


Olika
907 Inlägg
20 januari 2010
#5
Juckis skrev:
Hej, nu är det så här att min käre flickvän har en audi 1.8t -97 som har gått ca 24k mil.
Problemet är att då den blir varm(90grader) så börjar den läcka olja, samt tjoffa över den i glykolen.
Vi misstänker att vevhusventilationen har fryst, då bilen oftast körs korta sträckor, så att bildas kondens på insidan av motorn som inte hinner avdunstna.

Vi hade bilen på lagning för detta, men dom sprutade ur motorn och fyllde på allt nytt och körde ett tag, men inget hände. och dom hittade inget fel, topplockspackningen var hel och allt annat verkade helt. Sedan dess har vi bara kört korta sträckor, utom engång då motorn gick upp till 90grader och det läckte.

Det jag undrar är, vad skulle det kunna kosta att fixa problemet, eller om nån skulle kunna komma på ett annat problem?


// Juckis

Inte ovanligt att värmeväxlaren/kylet på oljefilterhållaren ger upp, då blandas olja med kylvätska eftersom den hanterar båda medierna.

Mvh
Fredrik

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 januari 2010
#6
SporreS40 skrev:
Memme skrev:
Min temp i min golf ligger på 30grader så de spelar ingen roll xD HAHAHA

Det var en väldigt låg motortemp du har.

90 grader brukar vara en "standard"-temp för motorer.
Det låter som att din topplockapackning har gett sig.

Kan vara en liten spricka i packningen, så när motorn blir varm så blir sprickan större och så rinner det genom.

Alternativt om det är riktigt illa så kan du ha en spricka i toppen eller i blocket.
Ta loss toppen och kolla packningen smile

Eller så börjar man med det billigaste först och kollar så verkligen mätaren stämmer, vilket den säkerligen inte gör.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 januari 2010
#7
nääfan, toppen är fin.. smile Den dricker ingen olja eller så, tempen stiger om jag leker med handbromsen eller längre tid på tomgång! big_smile..

Så jag misstänker termostaten i detta fallet ;D å att kylarfläkten inte funkar ;D hahaha.. Fast den rullar och står i ännu ;D ... Dock ska detta fixas snart så big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

460 Inlägg
20 januari 2010
#8
90 grader är normaltemp på en audi a4 till att börja med.. kolla så att det inte läker över från oljekylaren som oljefiltret sitter på till att börja med...


Sök