2459
Sök

Jag lånar pengar till bil men pappa står på bilen och försäkring?

95 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Hejsan! har tänkt mig att köpa en supra. Har kollat nu och märkt att det kommer kosta mig väldigt mycket att ha den helförsäkrad på mig.
Nu undrar jag om det här skulle funka. JAG tar lånet hos banken till att köpa bilen men min pappa står som ägare och försäkringstagare. Kan det tänkas bli problem vid eventuell skada på bilen och jag behöver dra in försäkringsbolaget? MVH

Elektiker ;)
403 Inlägg
21 januari 2010
Beror väl på om du och far din bor på samma adress, för om skadan är framme kan man säga att man bara lånat bilen, annars blir de kanske lite svårare att förklara sig ..

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
21 januari 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163828

Har har du nyttig läsning... om du kan se förbi allt "bråk" i tråden.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

509 Inlägg
21 januari 2010
Kanske kan funka. Din pappa kan ju skriva på kvitto på bilen med när du köper den, försäkringsbolaget vet ju inte vilken bil du har lånat tilll. Är de värt att chansa på en sån fin bil??

Elektiker ;)
403 Inlägg
21 januari 2010
Thiger_84 skrev:
Kanske kan funka. Din pappa kan ju skriva på kvitto på bilen med när du köper den, försäkringsbolaget vet ju inte vilken bil du har lånat tilll. Är de värt att chansa på en sån fin bil??

Vad har försäkringsbolaget med vad han har för lån ?

509 Inlägg
21 januari 2010
Clintan_86 skrev:
Thiger_84 skrev:

Dom kan nog få för sig att kolla upp både de ena å de andra om dom misstänker försäkringsbedrägeri.

Elektiker ;)
403 Inlägg
21 januari 2010
Thiger_84 skrev:
Clintan_86 skrev:
Thiger_84 skrev:

Dom kan nog få för sig att kolla upp både de ena å de andra om dom misstänker försäkringsbedrägeri.

Sant, de klart dem kan få för sig de.. Beror ju på vad han har för typ av lån då ju, har han bara ett vanligt medlemslån spelar de ju ingen roll för de kan man ju säga att man tagit för att köpa möbler till sin lägenhet tex tongue
Därimot om man har ett lån där man har bilen som säkerhet och försäkringsbolaget kollar upp de kan de no va kört ..

Bästa är att ställa bilen på sig själv, alt skaffa en bil som du klarar att betala i försäkring smile

iceman_21
21 januari 2010
Dom kan kolla vart man lånat, vem som lånat, vem som äger bilen, kräva in kvitton osv osv vid ev skada...

så  det bästa är att helt enkelt försäkra på sig själv.

95 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Tack för svaren.. Har varit på banken och pratat med dom. Dom undrade vad jag skulle ha pengarna till och jag sa bil, Dom ville tom veta vad för bilmärke och modell det handlade om.. Jävla skit att det ska vara så dyrt att försäkra när man är yngre sad .. men får se hur jag gör, lutar nog åt att farsan får stå på bilen ändå.

112 Inlägg
21 januari 2010
Du kan inte ta ett lån till bilen när dom vill veta vad du ska köpa för bil och sen skriva den på din pappa då lånet blir bundet till  bilen

red daddy
21 januari 2010
Har man inte råd med försäkringen så ska man ju inte köpa bilen...
Sunt förnuft?
Men det är ju bara min åsikt.

2 982 Inlägg
21 januari 2010
hur fel det än är att skriva bilen på ngn annan:

Ta lånet på farsan; case closed!

1 150 Inlägg
21 januari 2010
du har ju varken råd med bilen eller försäkringen då kanske de inte är mening att du ska ha en sån bil ?bara en tanke smile

642 Inlägg
21 januari 2010
Vill inte vara elak eller något men köp inte en Supra om du inte känner att du verkligen har råd, Supran är en dyr bil och överväger man att ens ställa bilen på ett päron så kan det bli svettigt med resterande kostnader, bensin, reparationer, underhåll, service o.s.v. Speciellt också ifall du behöver betala av ett lån. Försäkringsbolagen ger sig ju inte i första taget i vissa fall och när det gäller dessa bilar så kommer det säkerligen börja snokas och forskas lite extra. Om man skulle smälla bilen i ett träd kan det inte vara kul att betala av ett lån på en bil man inte ens kan reparera för att försäkringsbolaget luskat ut vem den egentliga brukaren är.

Visst lägger man upp allt snyggt och sköter alla kort rätt kan man spara många tusenlappar per år men frågan är om det är värt risken på en dyrare bil. En annan sak är att vid en tvist så ligger bevisbördan på er och att gå i rättssak emot ett försäkringsbolag brukar inte sluta lyckligt. Har inte emot något att folk skenförsäkrar när premierna är så pass skyhöga som dem är, men mitt tips till dig är att du sätter dig ner och tänker över allt ett par gånger för om det är så att försäkringskostnaderna är det som står mellan ett köp eller ej så är nog inte en Supra rätt bilval.

Jag vill bara att det inte ska sluta för dig så som det gjorde för den här killen: http://supramannen.com/showthread.php?t … =slemrotta
Senast redigerat av DanneJ (21 januari 2010)

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2010
det är för fan ingen fara att du har ett lån och köper en bil för pengarna.
jag har gjort så och det funkar hur bra som helst. man får bara kryssa i på försäkringen att personer under 21 år kommer köra bilen. så är det inget mer med det. banken kanske itne går med på att du ska köpa en bil för 100,000kr. men säga bara att du måste ha kontanter så du kan kunna lägga bud på en bostadsrätt.
fast du egentligen köper en bil. det är skit samma sen vad du köper för pengarna. bara du betalar in varje månad på lånet så kommer dom ju inte gnälla.

så JA du kan ta ett lån och köpa en bil som din far skriver på sig, för att få ner försäkring osv.

Elektriker/Montör
534 Inlägg
21 januari 2010
Clintan_86 skrev:
Thiger_84 skrev:

För om olyckan skulle vara framme och fb inte tror att det är "pappas" bil kollar dom upp MASSA saker. T.ex. vem som betalat bilen, skatten, reperationer m.m.  Och då ligger inte bevisbördan på fb utan på försäkringstagaren som skall bevisa att det är hans pappa och inte HAN som har ekonomiskt intresse av bilen...
Jag hade inte chansat. Känns bättre att betala dyr försäkring och få ut något om någonting händer med bilen, istället för att betala lite och inte få ut någonting alls...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

719 Inlägg
21 januari 2010
Det kan va svårt att få låna pengar till begagnade bilar ,speciellt supra som snart är 20år gammal. En del banker vill helst inte låna ut pengar till bilar äldre än 10år. (dyrare bilar)

Säg att du köper en 05a nu, den är 5år gammal nu och då vill banken att du ska ha betalt av lånet inom 5år.
Det var iaf så på handelsbanken.

Men som sagt, du behöver ju inte säga att det är en bil från -94. Säg att det är till bostad eller liknande och att du vill ha ett såkallat blanco lån utan säkerhet. Försök ordna en borgensman så blir allt lättare.

Arg Snickare
875 Inlägg
21 januari 2010
Robbin_V90 skrev:
Clintan_86 skrev:
Thiger_84 skrev:

För om olyckan skulle vara framme och fb inte tror att det är "pappas" bil kollar dom upp MASSA saker. T.ex. vem som betalat bilen, skatten, reperationer m.m.  Och då ligger inte bevisbördan på fb utan på försäkringstagaren som skall bevisa att det är hans pappa och inte HAN som har ekonomiskt intresse av bilen...
Jag hade inte chansat. Känns bättre att betala dyr försäkring och få ut något om någonting händer med bilen, istället för att betala lite och inte få ut någonting alls...

eller så tar grabben ut pengar på ett lån. skriver ett kvitto, här pappa här får du 100,000kr av mig. köp en dig en fin bil.  big deal?

95 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
lelleal skrev:
du har ju varken råd med bilen eller försäkringen då kanske de inte är mening att du ska ha en sån bil ?bara en tanke smile

Vadå inte råd vad vet du om det? Jag har råd med att stå på allt om det är så men vore ju roligare att kunna göra andra saker för dom pengarna som jag skulle spara in om det funkade att ha den stå på farsan.

719 Inlägg
21 januari 2010
Abbster skrev:
lelleal skrev:

Vadå inte råd vad vet du om det? Jag har råd med att stå på allt om det är så men vore ju roligare att kunna göra andra saker för dom pengarna som jag skulle spara in om det funkade att ha den stå på farsan.

har du kollat upp olika försäkringsbolag? atava t.ex? Hellre det än att försökra på farsan och kanske inte få ut något alls. Supror kollar dom garanterat extra hårt.

Sök