3639
Sök

Ford Fiesta -81, Helt död, kommer ingen ström någonstans! (Någon med kopplingsschema?)

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#1
Min Fiesta vägrar göra någonting just nu, allt är dött! Inte en lampa lyser, och inte en suck från motorn!

Detta gick till som så här:
Jag va på väg hem från jobbet, sladdar in på gårdplanen (rycker handbromsen), stannar och lägger i backen. Började trycka på gasen för jag tyckte den verkade gå lågt, men märkte istället att bilen inte gick alls. Försökte dra runt nyckeln, men bilen startar inte.

Jag har kollat alla kablar jag hittar (jord, startmotor, generator, lampor m.m., även säkringar, rivit ner och kollat kablar vid tändingslåset), det enda jag hittat som inte verkar stämma är att en kabel från tändingslåset ligger löst (väldigt kort, ca 4cm) och hittar ingenstans den ska va kopplad!

Jag börjar bli desperat nu, måste ha bilen till jobbet då jag bor för långt ifrån. Så ALLA tips är välkomna!
/Marcus

Edit: Har neon kollat direkt på batteriet, och det fungerar! Så batteriet är nog inte dött!
Senast redigerat av _DamnIt (23 januari 2010)


1 319 Inlägg
21 januari 2010
#2
prova att dra en kabel direkt från batteriet till tändspolen och kolla om något händer då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#3
Just den har jag inte testat, men har nog testat snart varenda liten del av hela motorn i sig! Var på tändspolen ska man jorda?


R1 driver!
5 128 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#4
Och var kan man hitta en säkringsbox med huvudsäkringar? (Tycker det borde ju finnas någonstans.) Har hittat 8st framme under ratten, och "High beam fuse" i motorutrymmet. Något mer?


80 Inlägg
21 januari 2010
#5
Sitter kablarna på batteriet fortfarande? roll

Den kabeln du beskrev som hängde lös, är det en gul kabel? Isåfall är det ON läget på tändningen = kabel till stereo m.m.

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#6
Jonnielahti: Nej, ingenting går!

LillMumin: Klart kablarna sitter på! Okej, misstänkte att det va något sånt med faktiskt!


398 Inlägg
22 januari 2010
#7
Har du kollat så jorden har kontakt?

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#8
Pierre-na skrev:
Har du kollat så jorden har kontakt?

Har kollat alla jordkablar jag kan hitta, och har även testat att dra egen jord mellan batteri och motorn, även testat med starthjälp, men inget händer!

Fick tips om att jag kunde banka lite på solenoiden till startmotorn, för det kunde tydligen ge såna här skumma fel om den inte gick som den skulle alltid? Vilket den faktiskt inte gör heller, ibland spårar starten ur, så man får lägga den bilen i växel och dra den fram och tillbaka lite


R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#9
Det som kanske även bör nämnas är att batteriet har ström, spänningen ligger på 12,6v.


islurren1
22 januari 2010
#10
Om du tar klassikern med skruvmejseln mellan stiftet för tillslags strömmen på starten och + kabeln? Går starten då? Iså fall har du en fungerande krets! tongue
Senast redigerat av islurren1 (22 januari 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#11
Hade tänkt att jag skulle testa det!


R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#12
Någon som kan komma med fler förslag?


islurren1
22 januari 2010
#13
Vet inte om Ford fortfarande kopplar på samma sätt. Men jag kom på att min gamla Taunus fick samma symptom på 80 talet. Då var det en av dom tunna kablarna på starten som trillat av! Men kolla de där me mejseln på starten. Då har du ju kontakt mellan batteriet och motorn. Om du sen jordar mellan motorn och karossen orderntligt me en startkabel tex och du fortfarande inte har nån tändning. Då måste de väll va huvudmatningen till tändningen som felar tycker jag!
Men kolla de första me starten så du kan utesluta det och gå vidare om det behövs...

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#14
Okej, tack så mycket! Det mesta pekar mot att det är något med starten som ska fela just nu, så tack för tipset! smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#15
Det hjälpte inte att koppla på något sätt på starten!


islurren1
22 januari 2010
#16
Då har du alltså ingen ström fram eller ingen jord! Av ergad +kabel eller jord? Dålig kontakt vid batterikabelskorna eller jordning (kaross - motor)Nått av det måste de väll va om du inte får nån kontakt vid den grova kabeln vid starten??

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#17
Eftersom det inte har hjälpt att ersätta varken jord eller plus, så börjar jag nästan tvivla på att det är något sånt där framme vid starten.

Fick  tips om att det ska sitta någon form av säkerhetsbrytare bak i bilen i skuffen som ska bryta all ström om man blir påkörd bak ifrån, men jag hittar inget?


R1 driver!
5 128 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#18
Nu har vi konstaterat vad ett eventuellt fel kan ligga!
Hittade en kabel som va kopplad på batteriet som va avbränd inuti, klippte den och satte den mot batteriet och det gnistrade och började smälta batteripol. Åkte iväg och testade batteriet och det va friskt!
Sen nu, nyligen så tänkte vi att vi måste kolla den kabeln igen för att se om det är kortslutning, men när jag satte den emot plus polen så började det gnistra och efter mindre än en sekund så va kabeln glödande röd! Så vi kom fram till att det måste va kortslutning på huvudmatningskablen in i bilen..

Men den stora frågan är, hur tar man reda på var kabeln är bruten? Går ju in i en kabelhärva, och känns som att det är ganska omöjligt att ta reda på vilken det är med multimeter då den ändå inte får något utslag!

All hjälp mottages med enorm tacksamhet!
/Marcus


80 Inlägg
22 januari 2010
#19
Kan ett elschema hjälpa?

7 Inlägg
23 januari 2010
#20
Ja ett elschema hade hjälpt rätt så mycket men vi har förmodligen kommit på ett sätt att kolla vilken kabel det är som är kortsluten. Men vet du hur man fixar det så hade vi varit väldigt tacksamma.



Sök