3321
Sök

Spänningsdippar

62 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#1
har ett litet problem med mitt ljud, spänningsdipparna är ganska så stora när man vrider upp och basen går, har för tillfället ett nordpolen batteri på 55Ah och så har jag en 0,5 farads kondensator inkopplad, jorden är riktigt grov och slutsteget är på 1000watt/300watt rms. när basen går sjunker spänningen i systemet till runt 9 volt. bateriet köptes i vår/sommras så frågan är om ni tror det blir bättre att köpa ett optima yellowtop batteri på 55 Ah? och vad är bäst? optima eller banner?

mvh Nurton

stRaend
23 januari 2010
#2
kolla över dina anslutningar tror jag. om du bara har ett slutsteg på 300wrms så ska det batteriet klara av det anser jag iallafall.

21 761 Inlägg
23 januari 2010
#3
Här är det viktigt att veta vart någonstans du mäter spänningen. Med tanke på slutstegets "blygsamma" RMS-effekt så finns det ingen chans i världen att spänningen ska sjunka så där mycket om allting har bra kontakt och att generatorn fungerar som den ska. Jag törs nog lova att det inte är batterifel. smile

Mäter du direkt på slutstegets strömingångar eller på batteriet?

62 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#4
jag mätte på kondningen. och jag har då överdrivet grov jord:P slipat fram metallet på alla jordställen med, även bytt ut orginal jorden på bilen mot de grövsta som fanns på brl:P vad kand et annars vara för fel? jag funderar även på att köpa en ny regulator till generatorn så den laddar lite mer:)

7 275 Inlägg
23 januari 2010
#5
Mät över batteriet och se om du har samma spänningsfall där.


21 761 Inlägg
23 januari 2010
#6
Låt motorn gå på tomgång och endast halvljuset igång. Mät först på själva batteripolerna, sedan på polskorna. Spänningen bör hålla sig på runt 14-14,4 V. Skriv vilket resultat du får.

Visst har du monterat en säkring framme vid batteriet?

stRaend
23 januari 2010
#7
nurton skrev:
jag mätte på kondningen. och jag har då överdrivet grov jord:P slipat fram metallet på alla jordställen med, även bytt ut orginal jorden på bilen mot de grövsta som fanns på brl:P vad kand et annars vara för fel? jag funderar även på att köpa en ny regulator till generatorn så den laddar lite mer:)

mycket kan vara fel. t.ex hur du har klämt fast kabelskorna på alla ställen osv.

62 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#8
ja alltså kabelskorna är klämda med proffs grejer. men jag har 3 säkringar i systemet, 1 framme vid batteriet och 2 bak vid lådan. kan ju kolla resistansen där men har svårt att tro att de skulle bero på det. får mäta spänningen framme vid batteriet nästa gång jag kommer till skolan och varmgarage.

21 761 Inlägg
24 januari 2010
#9
nurton skrev:
ja alltså kabelskorna är klämda med proffs grejer. men jag har 3 säkringar i systemet, 1 framme vid batteriet och 2 bak vid lådan.

Då börjar du med batteriet+polskorna, sedan mäter du före/efter säkringen vid batteriet. Om spänningen fortfarande är okej så går du vidare till nästa kopplingspunkt. smile

Endast spänningsmätning alltså, som Swedenrockers skriver så är inte resistansmätning en vettig mätning såna här gånger.
Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2010)


Sök