3606
Sök

Coilovers vs bra däck

251 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
Vet inte om det är rätt forum, men jag chansar.

För en annan som kommer köra till 99% på gatan.
Vad ska man satsa på? Coilovers är alltid coilovers, men för att ha nån nytta med dom så bör väl allt vara väldigt noggrant inställt och testat.
Men skickar man på ett par schysta gatslicks, hur pass bra funkar dom på vanlig gata?
Anledningen till att jag frågar är att jag kan få rallyslicks som är för dåliga för att vara konkurenskraftiga i rallytoppen, men alldeles för bra för att bara göra sig av med.
Det bästa är ju helt klart att ha både coils och dessa däck.

Så fråga, coils med vanliga däck (injusterat av en själv utan erfarenhet) eller ett par schysta gatslicks/r-däck. Vad gör sig bäst på gatan?

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

tysk.
592 Inlägg
24 januari 2010
#2
Vad är du ute efter?
Åka fort rakt fram?
Åka brett?

Coilovers, inte billig skit. Utan lite mer kvalitegrejer förbättrar ju väghållningen enormt.
Men du får inte samma fäste som med r-däck.
Dock är r-däck ett jävla påfund att ha på gatan. Det är till för banan!

Köp coilovers.


251 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#3
Som sagt, en kollega tävlar i rally nere i tyskland, frankrike osv, och det är mest asfaltstävlingar han kör. Otroligt bra fäste enligt honom. Så jag tänkte om det skulle göra nån skillnad om jag kastar på dom på min bil.
Coilovers blir det i framtiden oavsett (om jag nu inte skaffar nåt annat roligt som är bättre på svänga än subban), dock ska jag till staterna med familjen först, vilket gör att det garanterat inte blir nå coils innan resan hehe.
Är som sagt först och främst meningen att det ska hålla i lite på fina kurviga vägar. Vägarna i sverige är väl inte av bästa kvalitét, utan rätt ojämna osv.
Att däckena slits fort spelar ingen roll då det bara kostar jobbet att kränga om.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

1 827 Inlägg
24 januari 2010
#4
Rallyslicks är absolut ingenting du ska köra med på gatan...

Köp coilovers.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

251 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#5
Okaj.
Undrar då varför man inte ska använda dom på gatan (förrutom att dom kanske inte är lagliga).

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

tysk.
592 Inlägg
24 januari 2010
#6
Crille77 skrev:
Okaj.
Undrar då varför man inte ska använda dom på gatan (förrutom att dom kanske inte är lagliga).
Du kommer inte ha det roligt när det regnar om vi säger så smile


251 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#7
Wiechert skrev:
Crille77 skrev:
Okaj.
Undrar då varför man inte ska använda dom på gatan (förrutom att dom kanske inte är lagliga).
Du kommer inte ha det roligt när det regnar om vi säger så smile
Då får jag drifta ;-)
Men dom är bra när det är tort väglag?
Som sagt, kommer inte bli mycket köra med dessa. Men om man skulle testa en "trackday" och inte har coilovers så duger dessa bättre än vanliga däck?

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

dARKiE
5 031 Inlägg
24 januari 2010
#8
Varför inte båda om du nu får däcken gratis? ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

251 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#9
Det kommer det kommer.
Ska som sagt till staterna med familjen, och den kostar multum och lite till :-p
Så det får  bli sånt efteråt :-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

tysk.
592 Inlägg
24 januari 2010
#10
Darkie skrev:
Varför inte båda om du nu får däcken gratis? ;D
R-däck kan väl vara lite småknivigt på gatan.
Du måste ha rätt temperatur, rätt asfalt, ingen risk för regn osv.

Men om han har däcken är de väl bara att kränga om när han ska ut på bus, visst!


251 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#11
Får se vad som händer. Är sugen på att byta subban mot nå annat lite mindre och snabbare :-p

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!


Sök