4342
Sök

Konvertera backljuset till Xenon

Inget är omöjligt...
19 Inlägg
25 januari 2010
#21
Detta är inte vart problem på besiktningen två år i rad så... wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/2570/305366_4cbz6s.jpg


7 277 Inlägg
25 januari 2010
#22
Robbin_V90 skrev:
-Rickard- skrev:
Tack för positiva kommentarer.

Låter bra med besiktningen, och man kör ju inte baklänges på vägarna så man bländar ju inte andra bilister. Förutom vid rödljus om någon jävlas lol

Snyggt jobbat Erick. Då är jag inte den enda smile Nu har jag xenon på halvljuset, helljuset och backljuset, var kan man mer ha xenon big_smile (det är ju dimljuset då)

Kan även tipsa om nummerplåts belysning... tongue

Istället för neon under bilen kanske roll


302 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#23
Robbin_V90 skrev:
-Rickard- skrev:
Tack för positiva kommentarer.

Låter bra med besiktningen, och man kör ju inte baklänges på vägarna så man bländar ju inte andra bilister. Förutom vid rödljus om någon jävlas lol

Snyggt jobbat Erick. Då är jag inte den enda smile Nu har jag xenon på halvljuset, helljuset och backljuset, var kan man mer ha xenon big_smile (det är ju dimljuset då)

Kan även tipsa om nummerplåts belysning... tongue

Där har jag redan superstarka LED lampor så plåten är helt vit big_smile

4 005 Inlägg
25 januari 2010
#25
Krippa skrev:
Detta är inte vart problem på besiktningen två år i rad så... wink


http://www1.garaget.org/gallery/archive/2570/305366_4cbz6s.jpg

Real nice. smile vad heter de små?

Tips på vilken sockel som passar backljusen på 960/S90 ? Jag har vanlig P21W som 850 har.
Senast redigerat av linuslinje (25 januari 2010)


2 924 Inlägg
26 januari 2010
#26
Fan det vore ganska schysst med Xenon under huven?
Oljestickan e svår ibland och skulle man skjuta nån slang på turbobilen en racekväll så underlättar det ju oxå... tongue

~ Life is short, have FUN! ~

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
26 januari 2010
#27
weeeman skrev:
Xenonlampor blir inte varma på samma sätt som en gammal tråd-lampa!
En 21w lampa är inte speciellt kall, testa att ta på den när den är tänd får du se...

Pröva att hålla i en xenonlampa efter drygt 30s, jag tror INTE du kommer tycka den är speciellt kall.
Det du fått om bakfoten är jämförelsen xenon och halogenlampa, där xenonet givetvis är kallare eftersom det bara är 35w.
Kortfattat för att du ska förstå så är det wattantalet som styr energin dvs värmeutvecklingen (ju mer energi desto mer värme, säger ju sig själv).

OnT: Tack för svaren, gäller med andra ord att inte backa längre sträckor om man har små backljus smile

4 001 Inlägg
26 januari 2010
#28
J-P-R skrev:
weeeman skrev:
Xenonlampor blir inte varma på samma sätt som en gammal tråd-lampa!
En 21w lampa är inte speciellt kall, testa att ta på den när den är tänd får du se...

Pröva att hålla i en xenonlampa efter drygt 30s, jag tror INTE du kommer tycka den är speciellt kall.
Det du fått om bakfoten är jämförelsen xenon och halogenlampa, där xenonet givetvis är kallare eftersom det bara är 35w.
Kortfattat för att du ska förstå så är det wattantalet som styr energin dvs värmeutvecklingen (ju mer energi desto mer värme, säger ju sig själv).

OnT: Tack för svaren, gäller med andra ord att inte backa längre sträckor om man har små backljus smile

njae, lite fel, bara för att du har fler watt så behöver det inte innebära mer värme, t.ex så blir en 35W halogen varmare än en 35W HID, wattantalet är tillförd energi, hur mycket av detta som sedan blir värme handlar om effektiviten på lampan, du kan även jämföra en 10W lågenergi-lampa mot en 10w glödlampa och se vilken som blir varmast.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Egenföretagare
999 Inlägg
26 januari 2010
#29
J-P-R skrev:
weeeman skrev:
Xenonlampor blir inte varma på samma sätt som en gammal tråd-lampa!
En 21w lampa är inte speciellt kall, testa att ta på den när den är tänd får du se...

Pröva att hålla i en xenonlampa efter drygt 30s, jag tror INTE du kommer tycka den är speciellt kall.
Det du fått om bakfoten är jämförelsen xenon och halogenlampa, där xenonet givetvis är kallare eftersom det bara är 35w.
Kortfattat för att du ska förstå så är det wattantalet som styr energin dvs värmeutvecklingen (ju mer energi desto mer värme, säger ju sig själv).

OnT: Tack för svaren, gäller med andra ord att inte backa längre sträckor om man har små backljus smile

Nu pratar du i nattmössan.
En Xenonlampa är mycket effektivare än glödtrådslampa. En stor del av watten i en glödtrådslampa blir värme.


29 Inlägg
26 januari 2010
#30
Jag har också xenonkonverterat mitt backljus, inga problem med varken besiktning eller värme. Riktigt skarpt blev det iaf..... smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/92869/846622_iaisjj.jpg

664 Inlägg
26 januari 2010
#31
Haha, xenon till nummerplåten, det lär väl någon också göra, och då lär man ju inte missa reg plåten i alla fall tongue...

471 Inlägg
26 januari 2010
#32
Satte också in Xenon i backljuset i höstas och attans vad det lyser big_smile .
http://forumbilder.se/images/f86201034324P391a.jpg
Jag använde mig av H1-sockel då jag hade tänkt att köra med H1-lampa,men de var för långa så det fick bli H3.
Så här gjorde jag med H1-sockeln,klippte bort de fälten som är svart/röd-markerade,
som jag sedan satte fast 2 st M4-skruvar med muttrar som distans och låsning.
Själva sockeln sitter en bit in i själva lamphuset för att Xenonlampan inte skall ta emot i själva "lampkassetten" .
http://forumbilder.se/images/da6201034433Pb178.jpg


1 738 Inlägg
26 januari 2010
#33
-Rickard- skrev:
Har precis konvererat backljuset till 35w xenonkitt big_smile Från glödlampa till xenon, blir lite bättre ljus iaf.

Någon som gjort likadant och besiktigat sin bil?

http://www1.garaget.org/archive/27/26453/22342/22342-1748807.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26453/846058_lew9un.jpg

Det finns ingen lag på att bakljus måste finnas på en bil, så du behöver inte vara orolig dom kollar alldrig ändå. Ju mer man ser bakåt dessto bättre big_smile ?


1 738 Inlägg
26 januari 2010
#34
940RDALLE skrev:
-Rickard- skrev:
Har precis konvererat backljuset till 35w xenonkitt big_smile Från glödlampa till xenon, blir lite bättre ljus iaf.

Någon som gjort likadant och besiktigat sin bil?

http://www1.garaget.org/archive/27/26453/22342/22342-1748807.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26453/846058_lew9un.jpg

Det finns ingen lag på att backljus måste finnas på en bil, så du behöver inte vara orolig dom kollar alldrig ändå. Ju mer man ser bakåt dessto bättre big_smile ?


302 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#35
peegee skrev:
Fan det vore ganska schysst med Xenon under huven?
Oljestickan e svår ibland och skulle man skjuta nån slang på turbobilen en racekväll så underlättar det ju oxå... tongue

lol

302 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#36
940RDALLE skrev:
-Rickard- skrev:
Har precis konvererat backljuset till 35w xenonkitt big_smile Från glödlampa till xenon, blir lite bättre ljus iaf.

Någon som gjort likadant och besiktigat sin bil?

http://www1.garaget.org/archive/27/26453/22342/22342-1748807.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26453/846058_lew9un.jpg

Det finns ingen lag på att bakljus måste finnas på en bil, så du behöver inte vara orolig dom kollar alldrig ändå. Ju mer man ser bakåt dessto bättre big_smile ?

Ofasen.

Bra ljus är bra att ha big_smile (prylgalen)

1 581 Inlägg
26 januari 2010
#37
Ska kanske göra det jag med:) Bra när man har heltonade bakljus så lyser det igenom också!

2 924 Inlägg
26 januari 2010
#38
Retepoj skrev:
Haha, xenon till nummerplåten, det lär väl någon också göra, och då lär man ju inte missa reg plåten i alla fall tongue...

Möjligt om man älskar att underlätta för Polisen att bötfälla sig själv för störande ljus... roll

~ Life is short, have FUN! ~

99 Inlägg
15 februari 2010
#39
Inte för att låta negativ för det är ju grymt snyggt och häftigt med xenon i backljuset smile Men: Ett xenonkit tar ca. 20 sekunder innan full effekt har uppnåts. Hur ofta brukar man backa i mer än 20 sekunder?

1 653 Inlägg
15 februari 2010
#40
Philip88 skrev:
Inte för att låta negativ för det är ju grymt snyggt och häftigt med xenon i backljuset smile Men: Ett xenonkit tar ca. 20 sekunder innan full effekt har uppnåts. Hur ofta brukar man backa i mer än 20 sekunder?

tar inte mer än 4-5 sekunder så det är inget problem.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T


Sök