Är det nån som vet nåt som just 740 är kännt för att dra tjuvström? tänkte att batteriet va kasst för den ladade bara ur när det va jätte kallt ute. så bytte det och har funkat fint i en månad nu men sen har bilen stått i 3 dagar så va det helt tomt. 0v. Och har ljud och sånt men den va även så innan jag kopplade in det. så tror det är något annat, men ge förslag på hur man kan mäta till sig tjuvström på lättast sätt.
mät med multimeter alt en tångamperemeter. mät hur stor ström det går i kabeln, sen dra ur säkring efter säkring till strömmen sjunker.
Kan jag koppla ur minus kablen på batteriet och mäta ampere i serie mellan kabeln och minus på batteriet? Ska testa det idag, sen koppla ur stereon och se om det sjunker, sen testa alla säkringar. Har hört att diod bryggan i generatorn ofta är bov i dramat?
mät med multimeter alt en tångamperemeter. mät hur stor ström det går i kabeln, sen dra ur säkring efter säkring till strömmen sjunker.
Kan jag koppla ur minus kablen på batteriet och mäta ampere i serie mellan kabeln och minus på batteriet? Ska testa det idag, sen koppla ur stereon och se om det sjunker, sen testa alla säkringar. Har hört att diod bryggan i generatorn ofta är bov i dramat?
ja, ström ska mätas i serie med kabeln, korrekt.
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Man kan mäta på både pluskabeln och minuskabeln. Strömmen går ju från ena polen till andra polen, därför spelar det ingen roll vilken av kablarna man mäter på.
mät med multimeter alt en tångamperemeter. mät hur stor ström det går i kabeln, sen dra ur säkring efter säkring till strömmen sjunker.
Kan jag koppla ur minus kablen på batteriet och mäta ampere i serie mellan kabeln och minus på batteriet? Ska testa det idag, sen koppla ur stereon och se om det sjunker, sen testa alla säkringar. Har hört att diod bryggan i generatorn ofta är bov i dramat?
ja, ström ska mätas i serie med kabeln, korrekt.
Vart och mätt nu, 0.35 A känns lite för lite för att dra ut ett nytt 62Ah batteri. borde räcka i ca180 timmar. Testade att dra ut alla säkringar under stereon, sen även säkringarna på stegen, inget hände. Drog ut minus kabeln på generatorn och testade inget där heller ( vet inte om man kan kolla det genom att göra så ). Men jag vet inte vad det kan vara, ska testa att ta ut kontaktstcket till stereon och se om det är den. Men ingen som vet vad det kan vara?
0,35 A drar inte ur ett batteri ända ner till 0 V på 3 dygn, det håller jag helt med om. Det krävs en hel del ström för att dra ur batteriet ner till 0 V.
Kolla upp hur kablarna vid generatorn ser ut, de kan mycket väl ha söndertorkade höljen så att metalltrådarna ligger "öppet". Då är ju risken stor att tex vibrationer gör att de tar emot motorblocket eller så.
0,35 A drar inte ur ett batteri ända ner till 0 V på 3 dygn, det håller jag helt med om. Det krävs en hel del ström för att dra ur batteriet ner till 0 V.
Kolla upp hur kablarna vid generatorn ser ut, de kan mycket väl ha söndertorkade höljen så att metalltrådarna ligger "öppet". Då är ju risken stor att tex vibrationer gör att de tar emot motorblocket eller så.
aa ska kolla det, ska nog även mäta så generatorn laddar som den skall. Så får vi hoppas på det bästa (Y)
fått tummen ur och mätt lite, tog bort 5ans säkring och den sjönk ca 1.5A. sen 1 och 2ans säkring sjönk den ca 0.5A tillsammans, 5ans går till innerbelysningar mm men dom är inte på efter jag stängt av bilen, kan dom dra ur på nåt annat sätt? 1an och 2ans går till pump och centrallås + nåt annat jag inte kommer ihåg. Nån som haft liknande? och vet hur man ska åtgärda, tacksam för svar, Mvh