3378
Sök

Körde nyss av vägen!

80 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
discokapten skrev:
Medlemskapet är personligt och gäller:

* som registrerad ägare av skadet motorfordon och/eller tillkopplad släpvagn.
    * som förare av privatägt skadat motorfordon och/eller tillkopplad släpvagn om medlemmen drabbas av reparationskostnaden.
    * oavsett om man har helförsäkring eller bara trafik el. halvförsäkring

Har man en bil i familjen skall den som är registrerad ägare enl. vägtrafikregistret stå för medlemskapet. Har man var sin bör båda vara medlemmar.

Ersättning

Medlemskap innebär rätt till ekonomisk hjälp med den reparationskostnad som medlemmen åsamkas vid kollision inträffad i Norden, med djur enl. Jaktförordningens § 40 (älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår) samt ren. Dock max 6 000 kr per olyckstillfälle. Därutöver utgår en extra kostnadsersättning (t.ex. till läkarbesök, kemtvätt etc.) om 500 kr.* Om utrymme finns inom maxbeloppet, kan också kostnader för hyrbil utgå, dock högst med 1500 kr*
* Utgår även om man har självriskeliminering på sin bilförsäkring.

TACK! var alldeles för seg för att hitta på deras hemsida när jag var in och kollade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 januari 2010
TUmTaSS skrev:
sk8ville skrev:
dels att du körde av vägen och dels att du bara har halv försäkring...

okeej att jag bara har halv försäkring må vara lite dumt. men skulle vilja se dig försöka parea ställ på ställ 65 km/h å blank is å klara dig undan med dåliga fjädra å framhjuls drift!!!

Jag hade velat se vem som helst, tom en rallyförare försöka parera ett sådant kasst när det kommer oförberett. Det går snabbt, jäävligt snabbt. Och tycker man det är klantigt av någon att köra i diket, då vet man inte vad man pratar om och har sannolikt inte varit där själv.

Och därmed inte sagt att det inte går att klara av, men att idiot förklara någon för att ha tappat i kontrollen i ett sådant läge, som om det vore något "vem som helst" borde klara, kändes helt fel och är det sista någon behöver höra i en sådan situation. Därav inlägget.
Senast redigerat av Rquired (27 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

653 Inlägg
27 januari 2010
Vill bara säga att jag idiot förklarade inte honom, e trött och har tråkigt vilket leder till att man inte är speciellt seriös. Så nu ska jag sova.

Gonatt o lycka till med allt smile

Smoke tires not drugs

502 Inlägg
27 januari 2010
sk8ville skrev:
Vill bara säga att jag idiot förklarade inte honom, e trött och har tråkigt vilket leder till att man inte är speciellt seriös. Så nu ska jag sova.

du borde ju ställa upp i rally vm, de åker ju av vägen då och då, så du är ju bättre förare och har bättre bil än dem

80 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
TUmTaSS skrev:
sk8ville skrev:

okeej att jag bara har halv försäkring må vara lite dumt. men skulle vilja se dig försöka parea ställ på ställ 65 km/h å blank is å klara dig undan med dåliga fjädra å framhjuls drift!!!

Jag hade velat se vem som helst, tom en rallyförare försöka parera ett sådant kasst när det kommer oförberett. Det går snabbt, jäävligt snabbt. Och tycker man det är klantigt av någon att köra i diket, då vet man inte vad man pratar om och har sannolikt inte varit där själv.

Och därmed inte sagt att det inte går att klara av, men att idiot förklara någon för att ha tappat i kontrollen i ett sådant läge, som om det vore något "vem som helst" borde klara, kändes helt fel och är det sista någon behöver höra i en sådan situation. Därav inlägget.

TACK! dessa ord värmde!

80 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
sk8ville skrev:

okeej det kan jag köpa.. men man behöver endå inte uttrycka sig så.

Avstängd
47 Inlägg
27 januari 2010
sk8ville skrev:
TUmTaSS skrev:
sk8ville skrev:

De e drf ja har helförsäkring, bra fjädrar och bakhjulsdrift smile

Haha klockren wink

KHRacing
27 januari 2010
TUmTaSS skrev:
Tjo.. fick nyss väja för skogens konugar å körde av vägen. bilen är skattad å besiktad å står på min far.polisen kom alldrig till platsen.varför vet jag inte. men nu undrar jag om jag kan få ersättning för bärningen då jag ochså är medlem i älgskadefonden. någon som har erfarenhet av detta? tacksam för svar!

Står ju klart o tydligt att du väjde för en älg, inte att du körde på den..
Varför skulle då polisen komma till platsen för ?

Hur skall vi kunna veta om du vara var ute & lattjade lite eller verkligen mötte en älg ?

Du lär nog inte få någon ersättning från älgskadefonden iaf.

Beklagar olyckan dock oavsett hur den hände, aldrig kul att vara av vägen.

528 Inlägg
27 januari 2010
KHRacing skrev:
TUmTaSS skrev:
Tjo.. fick nyss väja för skogens konugar å körde av vägen. bilen är skattad å besiktad å står på min far.polisen kom alldrig till platsen.varför vet jag inte. men nu undrar jag om jag kan få ersättning för bärningen då jag ochså är medlem i älgskadefonden. någon som har erfarenhet av detta? tacksam för svar!

Står ju klart o tydligt att du väjde för en älg, inte att du körde på den..
Varför skulle då polisen komma till platsen för ?

Hur skall vi kunna veta om du vara var ute & lattjade lite eller verkligen mötte en älg ?

Du lär nog inte få någon ersättning från älgskadefonden iaf.

Beklagar olyckan dock oavsett hur den hände, aldrig kul att vara av vägen.

Olyckan ska ju anmälas till polisen som i sin tur minst ska ordna så att en jägare kommer dit och hanterar det skadade djuret.  Är vägen fri från skrot osv så kanske polisen inte anser det nödvändigt att åka ut själva utan ber jägaren ordna med skadade djuret. Jag smällde ett rådjur en gång och då kom heller inte polisen till platsen. Vilt är något man får passa sig för, speciellt vintertid för då är det hopplöst att försöka väja för dem..   Jag kan väl tillägga att för alla som inte bor mitt inne i centrala stockholm så är det oftast bra att betala ngn tia extra för den där självriskelimineringen för vilt.
Senast redigerat av Rensvinf (27 januari 2010)

64 Inlägg
27 januari 2010
sk8ville skrev:
TUmTaSS skrev:
sk8ville skrev:

De e drf ja har helförsäkring, bra fjädrar och bakhjulsdrift smile

Nyss fått körkort och tror du är kung på vägen eller?

Jävel
2 018 Inlägg
27 januari 2010
ja smällde ett rådjur förra veckan o ringde snuten, o dom kommer bara om det är personskador. Dom skiter i om bilen e paj, så fick jag de förklarat iaf, fast på ett finare sätt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

80 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
har precis fått sova lite.. så nu kommer en bättre förklaring..ska flytta i helgen. så var ut till min bror som bor ca 3 mil ifrån mig. på vägen hem börja bilen "åla" sig rätt så bra å då höll jag ca 80 km/h (80 väg).känner att baken börja komma efter bara några hundra meter så tog det lungt för så fort du bromsa så gled bilen bara rakt fram...kommer till en ganska tvär kurva och håller ca 65 km/h och ser en stor älg mage.. väjer undan och ser ett bar ben ca 15-20 cm från backspegeln..försöker med att få bilen rak igen men arslet hade redan börja sticka så det va lönlöst. landa i ett dike ca 15cm från ett stort träd. jag lekte inte. och åkte inte för fort. bilen är halvförsäkrad skattad och besiktad. jag gick ur bilen själv å larmade 112..ambulans å brandkåren kom på plats..men ingen polis..dock är en polisanmälan gjord. så för att förklara lite bättre så var min fråga. kan man få bärgar ersättning?

5 198 Inlägg
27 januari 2010
Polisen hade väl inte tid.. inte svårare än så,,, de hinner inte allt..

KHRacing
27 januari 2010
gamlingen skrev:

Polisen har inte där att göra då inga personskador inträffade.

till trådskaparen, varför ringde du ambulans & brandkår för ?

KHRacing
27 januari 2010
80 på 80-väg & glashalt = att du har kört vårdslöst

skarp kurva & 65 kmh / glashalt = att du kört vårdslöst

du får skylla dig själv då du körde för fort under rådande omständigheter.
Senast redigerat av KHRacing (27 januari 2010)

1 210 Inlägg
27 januari 2010
Om de har varit en olycka med djur. och skador på djuret, så ÄR DU SKYLDIG ATT RINGA POLIS!! va är de med folk som gnäller på pojk stackaren... Alla har varit unga och lyckats åka av.. Själv åkte jag av i unga dar.. och de var bara mitt eget fel, polis kom i alla fall dit för nån hade ringt dit dom. jag hade trafik bara. och bärgningsbilen kom dit och hämta skiten.. de täckte min försäkring i alla fall... men bilen blev skrot och där fick jag inga pengar.. Så ja jag tror ditt F-bolag står för bärgningen .. lättast är väll om  du ringer dom och kollar..
mvh

billinge
95 Inlägg
27 januari 2010
synd med bilen tur att du klarade dig polisen kommer bara ut ifall de e person skador eller smitnigsolycka eller ifall där e fler motparter som e inblandade men du ringde 112 som e lite onödigt ifall du inte hade person skador men polisen borde ha kommit då ifall brandkåren och ambulansen kom

hoppas det löser sig har sj skrotat en bil på vägen som bara vart halv fösäkrad man lär sig med tiden vissa bolag har krock i halv fösäkring

mvh kimpan

bensin i blodet och motorolja i öronen

961 Inlägg
27 januari 2010
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:

Polisen har inte där att göra då inga personskador inträffade.

till trådskaparen, varför ringde du ambulans & brandkår för ?

åker man ner i diket i 65 km/h så skulle jag gjort de oxå , bättre att kolla upp nacken tex på plats än att vänta ..

Pure DieselPower

80 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
varför jag ringde 112 va för att det va första tanken som slog mig.kan i dag säga att ryggen har nog fått sig en smäll. kan även säga att motorbroms va det enda som funka i detta läget.. så det tar lite tid att försöka bromsa upp med motorbroms i kurva å snor halt.har för övrikt kollat med mitt försäkrings bolag å jag skulle få tebaka 200kr så det skiter jag i..

832 Inlägg
27 januari 2010
Varför skulle man inte kunna ringa 112 när man kör på vilt? Jag själv gjorde det och dom kopplade till polisen. Dom frågade på 112 om jag hade fått några skador eller så och jag talade bara om att det var nog värst för älgen så det behövdes ingen ambulans eller så. Sen fick jag prata med polisen så ringde dom dit en jägare mer än så var det inte bara stå kvar och vänta tills jägaren kom för att peka åt vilket håll älgen stack sen satte jag mej i bilen och for hem.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök