2481
Sök

Transportera bil från England

1 200 Inlägg
9 maj 2012
Hej,

Tack för ditt mejl!

Vi på Blocket tar tacksamt emot förslag på hur vi kan bli bättre. Alla förslag sammanställs löpande så att vi kan ha dem åtanke när vi utvecklar sajten.

Hälsningar,

Gabriella K - Blocket Kundservice

Svetsare.
164 Inlägg
22 maj 2012
Minister skrev:
Om man på Blocket.se vore tvungen att ange behörighetskoden från registreringsbeviset för att skapa en bilannons skulle vi slippa alla sådana här skojare.

För att folk fortfarande ska kunna sälja utlandsregistrerade bilar kan man tillåta att fältet lämnas tomt, men att det då visas en tydligt varning i annonsen, typ "OBS! Säljaren av bilen kanske inte äger fordonet".

Kan ju bli lite svårt för Blocket att verifiera alla behörighetskoder, då måste dom få ta del av Transportstyrelsens fakta över alla bilar och ett sådant sammarbete tror jag inte på, tyvärr..

Jätte bra idé annars, man kan ju alltid hoppas! smile

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
22 maj 2012
PHerrdahl skrev:
Minister skrev:
Om man på Blocket.se vore tvungen att ange behörighetskoden från registreringsbeviset för att skapa en bilannons skulle vi slippa alla sådana här skojare.

För att folk fortfarande ska kunna sälja utlandsregistrerade bilar kan man tillåta att fältet lämnas tomt, men att det då visas en tydligt varning i annonsen, typ "OBS! Säljaren av bilen kanske inte äger fordonet".

Kan ju bli lite svårt för Blocket att verifiera alla behörighetskoder, då måste dom få ta del av Transportstyrelsens fakta över alla bilar och ett sådant sammarbete tror jag inte på, tyvärr..

Jätte bra idé annars, man kan ju alltid hoppas! smile

Men det hjälper ju inte när man ska sälja sin bil och blir trakasserad av skojare. (Fått 3 sms och ett mail från utlandet. Alla vill köpa "mitt objekt på blocket.se" utom en, där var det hans syster som ville köpa.

Själv fattar jag inte att folk går på sånt här, men jag är väl skitsmart eller nåt? smile

/Mattias

Saaboholic
3 129 Inlägg
22 maj 2012
Sånt sms fick även jag. Om någon som ville köpa mitt "objekt på blocket" när jag hade ute min Viggen..

"Liberty of thought is the life of the soul"

6 Inlägg
30 juli 2012
Hej,
Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Jag ska försöka att illustrera dessa detaljer både på svenska och på engelska. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.
Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:
Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset. Bilens försäljningspris är 102.000 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. Förmodligen undrar du varför jag säljer bilen till detta priset när dess verkliga värde är mycket högre än priset som jag begär . Mitt främsta skäl är ekonomiska problem som ledde till försäljningen av huset i Sverige. Ett annat skäl är att jag i garaget här förvarar min engelska bil och för den svenska bilen är jag tvungen att betala parkeringen. Jag behöver dessutom sälja den eftersom jag inte kan använda den här i England och jag vill inte betala de årliga skatterna för en bil som jag inte använder. Av alla dessa skäl har vi beslutat att sälja bilen så snart som möjligt till ett lägre pris än marknadsvärdet och att hitta en köpare så snart som möjligt
Nedan följer information om bilens aktuella skick.
Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: FUZ 968. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen.
För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:
-det första alternativet för att avsluta affären är att komma hit och hämta den personligen.
I detta fall, ska betalningen erläggas i kontanter. Om du önskar köpa bilen på detta sättet, ber jag dig att kontakta mig för att fastställa tidpunkten för transaktionen samt alla andra detaljer.
- det andra alternativet är mycket säkert och lämpligt för transaktionen via internet.
Jag föreslår en internationell transportfirma, med erfarenhet av transaktioner av denna typ, som har kontor precis här i Middlesbrough, Storbrittaninen. Tjänsterna som erbjuds av denna firma är mycket säkra för båda parter, både för säljaren och för köparen. Denna firma tar även hand om överförandet av äganderätten för bilen. Vid nyttjande av denna typ av firma kan du prova bilen innan jag får betalningen. Firman kommer att leverera bilen till din adress inom 7 dagar. Bilen kommer att levereras med ett dokument som kallas "återlämningspolicy". Detta dokument garanterar dig rätten att prova bilen i 10 dagar och, om bilens tillstånd inte tillfredställer dig, har du rätt att lämna tillbaka den utan någon kostnad. Med detta dokument kan du vara säker på att bilen är exakt så som jag har beskrivit. Om du är intresserad att nyttja tjänsterna som erbjuds av detta företag, ber jag dig att kontakta mig för ytterligare detaljer  och för att kunna ge dig deras internet adress.
Slutligen, ber jag dig att kommunicera med mig på engelska, om möjligt, (om du inte talar engelska kan du skriva på svenska), eftersom det är mycket svårt för mig att kommunicera på svenska.
Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.
Vänliga hälsningar,
Jesper Olof Ragnar Larsson
Kildare Street
Middlesbrough, Cleveland, TS1
United Kingdom
+44 78 76 28 06 88

6 Inlägg
30 juli 2012
Hi,
Call me during the evening.
As mentioned in my previous message, the car is located in Middlesbrough, United Kingdom. ( The car is currently located into the custody of the company that I told you from my first message and the car documents also, including the service book and the owner's manual ). I left it there because I only have a garage and I am keepIng my British car into the garage and also because if we understand to close the deal, this company will take care of all the shipping arrangements, including to make the transfer of propriety onto your name to The Sweden Council from the United Kingdom. It is much easier for me to use the services that this company is offering because they will take care of all the paper work, including to make the contract of sale between you and me. The name of the company is Gruber Logistics and it is one of the biggest transport company in Europe. Their Web site address is: www.gruber-logisticsservices.com . Using this type of company will give you the chance to inspect the car before I receive the payment for it. Please go to the company's web site address and see what type of services is offering. I am sure you will be completely satisfied. Also, click on the Escrow button to see the entire transaction process and also what type of guarantees they are offering for such transactions.

I will also try to explain step by step how we will close the transaction through this company:
(1) First of all and most important, if you agree to close the deal, you will have to send me your shipping information ( your full name / Date Of Birth or personal number / your full shipping address / your contact phone number and if available also a contact fax number ).
- After I receive your shipping information, I will contact the transport company and make the shipping reservation onto your name and with your shipping address as the intended receiver of the car. Then I will go to their office to make the transfer of the propriety onto your name. The transfer of the propriety documents will be done to The Sweden Council from Middlesbrough by a legal attorney that works for the company and I will support the fees for making the transfer of propriety onto your name and also the bill of sale fees.
(2) you will receive a notification from the transport company as a confirmation that the car is in their custody, that the car has been inspected, that I have signed for the transfer of the ownership documents to your name and that the car is ready to be shipped.
- After that, you will have to send the payment to the transport company. The transport company will ask you to send only a deposit amount in advance (not the entire amount that we are dealing for ) thorough a Bank Transfer directly into their company bank account, in order to let the car be shipped out to your address. The balance amount will be paid upon car arrival as it is mentioned on their website address. As you can see the payment is sent to the company and not to me directly. The payment will be forwarded to me only after you will receive the car and confirm that you accept it.
- The company will verify the payment, and if everything is in order, they will start the shipment and then the car will be delivered to your door step in maximum 7 Days.
(3) The car will come with 10 days Return Policy ( Period to inspect the car condition and if by any reason you won't be satisfied, you will be fully refunded within 24 hours). If by any reason, you will not be satisfied with the car, you will return the car through the transport company with no expense. ( I will support all the returning taxes according to the transport company policy ). I am sure that we won't need to use the Return Policy but this is a guarantee from my part that the car is exactly as I described it.
After you will receive the car and you will be completely satisfied with it, you will instruct the transport company with your decision. If everything will be ok from your part, then they will forward me the funds and the deal will be closed.

Regarding the transfer of the car's ownership documents:
A transfer property request will be sent by the transport company to the Swedish Council for approval. I will fill all the car documents ( yellow paper ) with your details, along with a selling contract made and legalized by the transport company. It will be approved in maximum 24 hours and will be valid only when you will sign it (After the car will be delivered to your address , you will sign the documents and then you will legalize everything with your local authorities without paying any taxes because everything will be paid by me here). All the documents will be done according to the Swedish legislation and in compliance with the Swedish Council from the United Kingdom, by a legal attorney that works for the transport company. The yellow paper will be transferred onto your name from here, so all you will need to do in order to be legally the new owner of the car, is to go to your local authorities and legalize the documents that the transport company will give you when the car will be delivered to your address. If you agree to close the deal then send me the information I requested from you above and in maximum 24/48 hours all arrangements will be done.

Thank you in advance!

6 Inlägg
30 juli 2012
Attached to this message you have the car's pictures so you can see the actual car's conditions.
Here you have the car equipment:
Modellår: 2011
Växellåda: Automat
Miltal: 1700
Bränsle: Bensin
Färg Machine Silver metallic
Automatisk växellåda
ABS bromsar, Hill Hold control
Airbag förare & passagerare,
2-zons klimatanläggning (ACC)
Antisladdsystem, Antispinn(ESP)
Elhissar fram och bak,
Elspeglar, Eltaklucka, Panoramaglastak.
Backkamera med display i backspegel,
Fjärrstyrt c-lås, Färddator,
Multifunktionsratt, Rails,
Regnsensor, Servostyrning,
Sidoairbag, Skinnklädsel,
Stolsvärme, Farthållare,
ljudsystem CD/mp3/iPod,
Bluetooth med röststyrning
Yttertemperaturmätare.
Nyckellöst låssystem med knappstart,
Nyckelavstängning pass airbag
Parkeringssensor, Mörktonade bakrutor,
Bagagerumsmatta original.
5 års Nybilsgaranti med fri körsträcka
• 5 års Vägassistans
• 5 års Serviceassistans
• 5 års Lackgaranti
• 3 års Vagnskadegaranti
• 12 års Rostskyddsgaranti
Märke: Hyundai
Biltyp: SUV
Hästkrafter: 163 Hk
Modell: EL IX35
Färg: Silver
Motorstorlek: 1998 cc
I trafik: 2010-10-25
Drivhjul: Fyrhjulsdriven
CO2-utsläpp: 200 g/km

If there is any other questions, let me know.

Thank you!

Jesper Olof Ragnar Larsson
Kildare Street
Middlesbrough, Cleveland, TS1
United Kingdom
+44 78 76 28 06 88

6 Inlägg
30 juli 2012
Hi,
as i said over the phone once you are ready to go forward with the deal, contact me here or over the email with the information requested in my previous message.
Thank you!

6 Inlägg
30 juli 2012
Hi,
I have copied some text from the transport company web site address, to show you how the deal will be closed. Please read the transaction steps down:

HOW IT WORKS

Step 1: Buyer and Seller agree to terms of the transaction, which includes a description of the vehicle, sale price and the number of days for vehicle inspection.
Step 2: Buyer Sends Payment to our Escrow Agency. The Buyer submits a payment selecting Wire Transfer ( Bank Wire Transfer ). Our Company verifies the payment. Processing time for payment is 24- 72 hours.
Step 3: Upon payment verification, Our Company will ship the vehicle and submit tracking information to the Buyer. Escrow Agency verifies that the Buyer receives the vehicle.
Step 4: Buyer Receive vehicle. The Buyer has 10 Days for inspecting the vehicle and the option to accept or reject.
Step 5: Escrow Agency Pays Seller. Escrow Agency pays the Seller. The transaction is complete.

TERMS & POLICY FOR OUR ESCROW TRANSACTIONS
Payments are submitted in compliance with GRUBER Logistics Services.

WARRANTY:
Your payment is protected by Our Escrow Agency. The payment is sent to Our Company Bank Account. The payment will be deposited into a Company Trust Bank Account and held here until the transaction is completed. ( The vehicle is delivered ). The funds will be transferred to the Seller after the vehicle is delivered and We receive Buyer's confirmation that the vehicle is accepted.
DEPOSIT PAYMENTS:
According to Our Company Policy & Terms, in order to let the vehicle be shipped to Buyer's confirmed address, Buyer must submit a percentage of the total amount called Deposit Payment, to Our Company Trust Bank Account. This percentage varies depending on the value of the total amount as described in the following table

Transaction Amount (GBP)
Percentage
<2.500
25%
2.500 - 25.000
50%
>25.000
100%

So for our deal, you will have to send half from the total amount as deposit payment. This is the deposit requested by the company so they can let the car be shipped out to your address.

REMAINING PAYMENTS:
The remaining balance ( amount remaining to be paid ) has to be confirmed upon vehicle arrival. Instructions how the remaining payment must be completed, will be provided when the vehicle is in transit.
RETURN POLICY
The Return Policy is provided by Our Company as a warranty certificate for the vehicle. The warranty certificate is valid for a period of 10 days.
RETURN POLICY PROCEDURE:
After Our Company will deliver the vehicle, to Buyer's confirmed address, the Buyer has 10 days to inspect the vehicle. If the Buyer is not satisfied, he must inform Our Company of any problems with the vehicle before the end of the inspection period.
A solution to most problems can usually be negotiated between the Buyer and Seller. If this is not possible, the Buyer must contact Our Company and request a refund for the transaction. By asking for a refund, Our Company will initiate automatically the payment refund process. The payment will be refunded to Buyer's Bank Account in maximum 24 hours after the refund process is initiated. Also, within 72 hours after the refund process is initiated, a Company truck will pick up the vehicle from Buyer's confirmed address and return it back to the Seller. ( According to Our Company Policy & Terms, the returning taxes are supported by the Seller ).

In this way we will close the transaction. According to their policy for such transactions, you will have to send half from the total amount that we are dealing for in order so they can let the car be shipped out to your address. The money will be sent to the transport company directly and won't be forwarded to me until you will receive the car and confirm you accept it and you have the right to test the car for 10 days and also you have the right to return it back without paying any tax if the car won't be like I said. So if you agree for this terms, just confirm your shipping information ( new owner full name, new owner personal number or date of birth, delivery address, contact phone number and contact email address ) and in maximum 24-48 hours I will make all the arrangements. Once the arrangements will be finished, the transport company will contact you with future information regarding our transaction.

Thank you!

6 Inlägg
30 juli 2012
Här är lite mail svar jag fick angående en IX35 tillsalu på blocket, priset var ju naturligtvis väldigt billigt, som alltid!
Skillnaden från föregående scamförsök jag läste om här i tråden verkar vara att bedragarna nu påstår att dom ska använda sig av en välkänd speditör, i detta fall Gruber logistics. Frågan är ju bara hur dom går vidare efter detta? Tänker dom skicka falska dokument från Gruber, med inbetalnings uppgifter för handpenning som går till deras egna konto? Eller hur har dom tänkt få ut pengarna?

Kontaktade Gruber via telefon angående detta, dom verkade inte alls fatta vad det handlade om, dom hade ju inga kontor i UK (som "säljare" påstår)!

/ Kristoffer

335 Inlägg
30 juli 2012
Antagligen så får du ju ett kontonummer som du sätter in pengarna på (hyffsat seriöst gjort)...  inte fan kollar du ju om kontonumret stämmer överens med företaget...   Så ingen svår scam fortfaranade wink

Självlärd
3 083 Inlägg
30 juli 2012
Det som är mest skrämmande i dessa fall är att folk fortfarande går på det. Men om 30 år har alla lärt sig googla och då försvinner många av problemen.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
30 juli 2012
Lite kul att han skriver i första mailet att bilen e besiktigad i tid smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

711 Inlägg
31 juli 2012
102000kr,det skulle ju löna sig för "säljaren" att åka till sverige och sälja den till valfri bilhandlare
och sen ta flyget hem..Men luktar det skit så är det oftast skit och inte en jordgubbstårta som väntar på en...

2 Inlägg
15 november 2012
Sorry för att jag bumpar en gammal tråd, men jag har råkat ut för liknande scam.

Hittade en snygg 330xd coupé, 08:a, på mobile.de med 2500 mil för 20.000 EUR. Inte överdrivet billigt, men några tusen under andra i samma skick. Säljaren visade sig vara en tysk ( dieter.kaestner12@hotmail.de ) som precis har flyttat till Liverpool. Han skulle skicka bilen med hjälp av Ian Parkinson Haulage Ltd, samma upplägg som i tidigare inlägg: pengar till bolagets konto där de ligger "säkert" tills jag har kollat bilen och accepterat den, annars får jag tillbaka pengarna och de skickar tillbaka bilen till säljaren.

Har fått svar från transportbolaget att bilen finns hos de och att de är redo att skeppa den så fort de ser pengarna på deras konto. Från att jag har tagit kontakt med säljaren till att bilen finns hos transportbolaget har det gått ca 24h. Svarat säljaren att jag inte är beredd att skicka iväg så pass mycket pengar till ett okänt konto. Blir spännande att se vad kära Dieter kommer att hitta på härnäst.

102 Inlägg
27 juni 2013
Bumpar en halvgammal tråd!

Mailade på en kanonfin bmw 320d touring 08 med m-paket in -och utvändigt för 85000kr.

fick detta svar:

Subject: RE: Ang. BMW 320d M-pkt, Panorama
Date: Wed, 26 Jun 2013 11:57:04 +0000

Hej,
Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Jag ska försöka att illustrera dessa detaljer både på svenska och på engelska. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:
Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset. Bilens försäljningspris är 84.000 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. Förmodligen undrar du varför jag säljer bilen till detta priset när dess verkliga värde är mycket högre än priset som jag begär . Mitt främsta skäl är ekonomiska problem som ledde till försäljningen av huset i Sverige. Ett annat skäl är att jag i garaget här förvarar min engelska bil och för den svenska bilen är jag tvungen att betala parkeringen. Jag behöver dessutom sälja den eftersom jag inte kan använda den här i England och jag vill inte betala de årliga skatterna för en bil som jag inte använder. Av alla dessa skäl har vi beslutat att sälja bilen så snart som möjligt till ett lägre pris än marknadsvärdet och att hitta en köpare så snart som möjligtNedan följer information om bilens aktuella skick.
Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: DPL 679. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen.För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:
-det första alternativet för att avsluta affären är att komma hit och hämta den personligen.
I detta fall, ska betalningen erläggas i kontanter. Om du önskar köpa bilen på detta sättet, ber jag dig att kontakta mig för att fastställa tidpunkten för transaktionen samt alla andra detaljer.
- det andra alternativet är mycket säkert och lämpligt för transaktionen via internet.
Jag föreslår en internationell transportfirma, med erfarenhet av transaktioner av denna typ, som har kontor precis här i Middlesbrough, Storbrittaninen. Tjänsterna som erbjuds av denna firma är mycket säkra för båda parter, både för säljaren och för köparen. Denna firma tar även hand om överförandet av äganderätten för bilen. Vid nyttjande av denna typ av firma kan du prova bilen innan jag får betalningen. Firman kommer att leverera bilen till din adress inom 7 dagar. Bilen kommer att levereras med ett dokument som kallas "återlämningspolicy". Detta dokument garanterar dig rätten att prova bilen i 10 dagar och, om bilens tillstånd inte tillfredställer dig, har du rätt att lämna tillbaka den utan någon kostnad. Med detta dokument kan du vara säker på att bilen är exakt så som jag har beskrivit. Om du är intresserad att nyttja tjänsterna som erbjuds av detta företag, ber jag dig att kontakta mig för ytterligare detaljer och för att kunna ge dig deras internet adress. Slutligen, ber jag dig att kommunicera med mig på engelska, om möjligt, (om du inte talar engelska kan du skriva på svenska), eftersom det är mycket svårt för mig att kommunicera på svenska.
Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.
Vänliga hälsningar,
Carl Olof Viktor Jönsson
48 Eden Road
Middlesbrough, Cleveland, TS4 2SJ
United Kingdom
+44 777 132 88 50

..reflekterade inte så jättemycket på det först, mer än att "varför sålde han inte bara av bilen hos valfri handlare?", men nu efter idogt googlande så har jag upptäckt att detta är en populär bransch tydligen sad

Sedan hittade jag denna tråden och såg på sida 8 att mailen som andra hade fått var identiska på sånär bilmodell och namnet.
Han vill anlita ett transportföretag som heter www.lagermax-spedition.com , när man googlar på detta och visa bilder så syns massa transportbilar i vekliga situationer, allt verkar så riktigt, även bilen när man kollar upp den, hur man än kollar och vänder på det så verkar allt stämma.

MEN så var ju detta en bluff, tur man kollar upp mer än bara miltal och fälgskav ibland tongue heh*puh*

btw: lider verkligen med dom som faktiskt har gått på detta, jag skulle inte vilja uttala mig så att "är man så dum...blabla" ...jag hade mycket väl kunnat falla för en liknande grej, ibland är man inte vaksam nog helt enkelt.

fortsättning på mailkonversationen finns.

vägra 6*9'or

2 Inlägg
7 oktober 2013
Historien fortsätter .... Denna gång med en Corvette C6'a, annonsen låg inne en kort stund på lördagskvällen innan den togs bort ... Jag hann svara och fick detta:

Per Jonas Nyberg skrev 2013-10-06 23:04:

Hej,
    Först och främstvill jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel eller dialektala uttryck som jag kanske använder då jag försöker att ge dig så många detaljer som möjligt om bilen för en eventuell försäljning av bilen. Jag vill precisera att jag kommer från Sverige (båda mina föräldrar är svenska medborgare), men jag föddes i England och bor där sedan födseln. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Jag ska försöka att illustrera dessa detaljer både på svenska och på engelska. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska (helst på engelska om möjligt) eller på svenska (om du inte pratar engelska), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.Jag tänker börja med detaljerna som gäller orsaken till att jag säljer bilen:
    Precis som jag skrev ovan, är mina föräldrar svenska och jag har haft ett hus och en egendom i Sverige till förra månaden. Som en konsekvens av den ekonomiska krisen och av familjeskäl, jar huset och egendomen i Sverige sålts. Bilen som nu är till försäljning använde vi i Sverige på semester för privat bruk. När jag sålde huset, försökte jag sälja bilen, men jag hittade ingen köpare som var intresserad av den just då, eftersom jag behövde åka tillbaka till mitt arbete i England så snart som möjligt (jag arbetar som byggnadsingenjör). Därför fick jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige och ta med den till England. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Då jag kom till England, försökte jag sälja bilen, men ingen är intresserad av en vänsterstyrd bil här (i England är alla bilar högerstyrda) och priset man har föreslagit mig är alltför lågt i förhållande till dess faktiska värde. Därför tänkte jag sälja bilen på Internet till en svensk medborgare (eftersom bilen fortfarande är registrerad i Sverige) till ett pris som till och med ligger under det svenska marknadspriset. Bilens försäljningspris är 124.000 svenska kronor. I priset är bilens transportkostnad till Sverige inkluderad samt kostnaderna för att registrera bilen i ditt namn enligt svensk lagstiftning. Förmodligen undrar du varför jag säljer bilen till detta priset när dess verkliga värde är mycket högre än priset som jag begär . Mitt främsta skäl är ekonomiska problem som ledde till försäljningen av huset i Sverige. Ett annat skäl är att jag i garaget här förvarar min engelska bil och för den svenska bilen är jag tvungen att betala parkeringen. Jag behöver dessutom sälja den eftersom jag inte kan använda den här i England och jag vill inte betala de årliga skatterna för en bil som jag inte använder. Av alla dessa skäl har vi beslutat att sälja bilen så snart som möjligt till ett lägre pris än marknadsvärdet och att hitta en köpare så snart som möjligtNedan följer information om bilens aktuella skick.
    Bilen är registrerad i mitt namn på den adress där mina föräldrar hade hus i Sverige. För eventuella kontroller, kan du kontrollera bilens registreringsnummer vid svenska myndigheter: CJW 277. Bilen är i perfekt skick, utan repor eller andra skador. Bilen har aldrig varig med i en olycka. Invändigt är den oklanderlig, eftersom jag inte röker och jag har bara använt den då och då, endast för privat bruk. Motorn fungerar perfekt. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder. (Besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör samt dess aktuella skick även framgår i fotot i försäljningsannonsen.För en eventuell transaktion, föreslår jag följande:
    Jag föreslår en internationell transportfirma, med erfarenhet av transaktioner av denna typ, som har kontor precis här i Plymouth, Storbrittaninen. Tjänsterna som erbjuds av denna firma är mycket säkra för båda parter, både för säljaren och för köparen. Denna firma tar även hand om överförandet av äganderätten för bilen. Vid nyttjande av denna typ av firma kan du prova bilen innan jag får betalningen. Firman kommer att leverera bilen till din adress inom 7 dagar. Bilen kommer att levereras med ett dokument som kallas "återlämningspolicy". Detta dokument garanterar dig rätten att prova bilen i 10 dagar och, om bilens tillstånd inte tillfredställer dig, har du rätt att lämna tillbaka den utan någon kostnad. Med detta dokument kan du vara säker på att bilen är exakt så som jag har beskrivit. Om du är intresserad att nyttja tjänsterna som erbjuds av detta företag, ber jag dig att kontakta mig för ytterligare detaljer  och för att kunna ge dig deras internet adress. Slutligen, ber jag dig att kommunicera med mig på engelska, om möjligt, (om du inte talar engelska kan du skriva på svenska), eftersom det är mycket svårt för mig att kommunicera på svenska.
    Vänliga hälsningar,
    Per Jonas Nyberg
    9 Mutley Road
    Plymouth, Devon PL3 4SA
    United Kingdom
    + 44 774 187 1001

Chevrolet Corvette C6

Modellår: 2005
    Växellåda: Manuell
    Miltal: 10100
    Tillverkningsår: 2005

Bränsle: Bensin

Märke: Chevrolet
    Hästkrafter: 403 Hk
    Modell: CORVETTE
    Färg: Röd
    I trafik: 2011-04-01

6 vxl Manuell, 403hk, Sport filter, Sport system, Klima 2zons, Xenonljus, Headup-display, Farthållare, El-sportstolar i skinn med minne, BOSE Stereo, Sportavgassystem med ett härligt ljud, Keyless-go, Nya RUFF Racing fälgar 20" Bak 19" Fram med nya däck, Stolsvärme, Original avgas samt filter finns.

2 Inlägg
7 oktober 2013
Efter att ha bett om mer information ang. transportfirman kom detta:

Hi,
The total price for buying the car including the shipping taxes and the transfer of the propriety fees is 124.000 SEK. There won't be any additional fees for you to be paid.
As mentioned in my previous message, the car is located in Plymouth, United Kingdom. The car is currently located into the custody of the company ( into their warehouse ) that I told you about in my first message and the car documents are there also ( service book, owner's manual, yellow and blue paper, insurance bill, 2013 road tax bill ). I left it into the company warehouse because I only have a garage here ( In that I am keeping my British car and I can't pay daily parking taxes for a car that I don't use ) and also because if we understand to close the deal, this company may take care of all the shipping arrangements, including to make the transfer of propriety onto your name through The Sweden Council from the United Kingdom. It is much easier for me to use the services that this company is offering because they will take care of all the paper work, including to make the contract of sale between you and me. It is one of the biggest transport company in Europe and their name is Lagermax Logistics. Their Web site address is: www.lagermax-logistics.com . You can see a detailed presentation of the Lagermax Logistics company, by viewing their presentation movie to the following link: https://www.lagermax-logistics.com/at-e … index.html . Just check and I am sure you will be completely satisfied by the services that this company is offering. Using this type of company, will give you the chance to inspect the car before I receive the payment for it. Please go to the company's website address and see what type of services they are offering. I am sure you will be completely satisfied. Also, go to their Escrow section ( https://www.lagermax-logistics.com/at-e … index.html ), in order to see the entire transaction steps and what type of guarantees they are offering for such transactions.
Further, I will also try to explain step by step how we will close the transaction through this company:
     (1) First of all and most important, if you agree to close the deal, you will have to send me your shipping information ( your full name / Date Of Birth or personal number / your full shipping address / your contact phone number and if available also a contact fax number ).
- After I receive your shipping information, I will contact the transport company and make the shipping reservation onto your name and with your shipping address as the intended receiver of the car. Then I will go to their office to make the transfer of the propriety onto your name. The transfer of the propriety documents will be done to The Sweden Council from Plymouth by a legal attorney that works for the company and I will support the fees for making the transfer of propriety onto your name and also the bill of sale fees.
     (2) you will receive a notification from the transport company as a confirmation that the car is in their custody, that the car has been inspected, that I have signed for the transfer of the ownership documents to your name and that the car is ready to be shipped.
- After that, you will have to send the payment to the transport company. The transport company will ask you to send only a deposit amount in advance (not the entire amount that we are dealing for ) thorough a Bank Transfer directly into their company bank account, in order to let the car be shipped out to your address. The balance amount will be paid upon car arrival as it is mentioned on their website address.  As you can see the payment is sent to the company and not to me directly. The payment will be forwarded to me only after you will receive the car and confirm that you accept it.
- The company will verify the payment, and if everything is in order, they will start the shipment and then the car will be delivered to your door step in maximum 7 Days.
     (3) The car will come with 10 days Return Policy ( Period to inspect the car condition and if by any reason you won't be satisfied, you will be fully refunded within 24 hours). If by any reason, you will not be satisfied with the car, you will return the car through the transport company with no expense. ( I will support all the returning taxes according to the transport company policy ). I am sure that we won't need to use the Return Policy but this is a guarantee from my part that the car is exactly as I described it.
After you will receive the car and you will be completely satisfied with it, you will instruct the transport company with your decision. If everything will be ok from your part, then they will forward me the funds and the deal will be closed.

Regarding the transfer of the car's ownership documents:
A transfer property request will be sent by the transport company to the Swedish Council for approval. I will fill all the car documents ( yellow paper, blue paper ) with your details, along with a copy of my ID and a selling contract made and legalized by the transport company. It will be approved in maximum 24 hours and will be valid only when you will sign it ( After the car will be delivered to your address , you will sign the documents and then you will legalize everything with your local authorities without paying any taxes because everything will be paid by me here). All the documents will be done according to the Swedish legislation and in compliance with the Swedish Council from the United Kingdom, by a legal attorney that works for the transport company. The yellow paper will be transferred onto your name from here, so all you will need to do in order to be legally the new owner of the car, is to go to your local authorities and legalize the documents that the transport company will give you when the car will be delivered to your address. If you agree to close the deal then send me the information I requested from you above and in maximum 24/48 hours all arrangements will be done.
Thank you in advance!

2 Inlägg
23 oktober 2013
jag och min kille trodde vi hittat en bra bil men när vi fick detta svar fatta vi att det var nåt skumt efter jag läst på denna sida....

Hej,
Tack förditt intresse. Till att börja med, bifogar jag flera bilder på bilen med detta meddelande (fotona visar fordonets nummerplåt, om du skulle vilja utföra en kontroll av bilens historia). Jag tror att det med hjälp av bilderna är lätt att konstatera bilens goda skick. Bilen är mycket välhållen, karossen har kontrollerats regelbundet hos lokala bilverkstäder i Sverige och inga repor eller dolda defekter är befintliga, motorn fungerar korrekt och även den elektriska matningen är helt fungerande. Det gula och blå kortet ingår såsom bilens serviceblad och instruktionsbok; bilen är dessutom registrerad i Sverige och bilskatten är betald för år 2013. Bilen är registrerad i Sverige i mitt namn, på adressen där min far ägde ett hus, vilket jag på grund av ekonomiska problem, tvingades sälja för en tid sedan (jag är av svenskt ursprung, men bor i Lancaster, i Storbrittanien sedan jag föddes, eftersom min mamma som är av engelskt ursprung och min far flyttade hit direkt efter min födelse). Vi har behållit huset i Sverige, tills strax efter semestern och jag använde bilen, som är till försäljning när jag var på semester i Sverige; nu, då jag emellertid har sålt huset, måste vi sälja även bilen eftersom vi inte längre har någon plats att parkera den på (i garaget har jag min engelska bil) och vi kan inte betala den dagliga parkeringen (dessutom har vi inte möjlighet att hålla en bil och betala svenska årliga bilskatter, då jag använder den andra bilen jag har här). Efter att ha sålt huset i Sverige, återvände jag omedelbart till Storbrittanien, då jag började jobba igen (jag arbetar som ingenjör vid en oljeplattform i havet och just nu är mitt arbete mycket viktigt för mig och för min familj) och jag var tvungen att ta hit bilen, eftersom jag inte längre hade tid att stanna i Sverige och sälja den. Jag har försökt sälja den här, men jag har insett att ingen är intresserad av en bil med ratten till vänster och svenska dokument samt att priset som erbjuds mig är långt under hälften av bilens verkliga värde, vilket har fört mig att annonsera ut bilen på Blocket för att hitta en svensk köpare för att erhålla ett bättre pris. Det är av detta skälet som jag säljer bilen och jag ville ta upp alla dessa detaljer eftersom många av köparna som kontaktat mig hitills, frågat sig varför priset på Blocket var under marknadspriset. Som jag tidigare nämnde är anledningen till försäljningen av huset i Sverige, den att vi upplever en svår eknomisk situation och vi kan inte fortsätta att hålla bilen här där vi inte använder den och dessutom betala årsskatten som den svenska lagen kräver. Detta betyder emellertid inte att bilen inte är som jag beskrivit ovan, tvärtom handlar det om en mycket välhållen bil, perfekt fungerande och fri från hypotek. Bilens historia kan helt lugnt kontrolleras med hjälp av bilens nummerplåt (som är synlig på bilden som medföljer detta meddelande). Jag är helt säker att bilens ovannämnda goda skick kommer att bekräftas. Bilen har använts uteslutande för personligt bruk under tiden som jag tillbringade i Sverige med familjen och den har bibehållits i bästa skick. Om du är intresserad att köpa bilen kommer jag gärna att stå till tjänst och hjälpa vem som än vill komma och hämta den. Betalningen ska utföras kontant omedelbart efter att ha stipulerat köpekontraktet. En annan möjlighet är att sluta affären genom en internationell transportfirma, som är 100 % säker, denna är rekommenderad för Internet transaktioner och har kontor just här i Lancaster. Företaget jag talar om erbjuder en perfekt service, som tar hand om alla detaljer beträffande transaktionen via Internet, såsom överförande av äganderätten av bilen. Genom att vända sig till denna typen av företag har du möjligheten att prova fordonet innan du utför betalningen av denna. Företaget kommer att leverera bilen till din adress inom 7 dagar, tillsammans med ett dokument som kallas "procedur för återlämning". Detta dokument garanterar rätten att prova bilen i 10 dagar och om själva bilen inte tillfredsställer dig har du rätt att återlämna den kostandsfritt. Tack vare detta dokument kan du vara säker att bilen är precis så som jag beskrivit. Priset för detta alternativ 66.000 sek sekomfattar leveranskostnader för fordonet. Om du är intresserad av att köpa bilen (vi ber om största allvar ), ger jag gärna alla detaljer beträffande båda de föreslagna alternativen.

Vänliga hälsningar,
Erik Tobias Odebjer
26 Newlands Road
Lancaster Lancashire LA1 4JF
United Kingdom
+ 44 (774) 187 10 01

PS: Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart. Kontaktamig vänligen på engelska, om möjligt, eftersom det för mig ärmycket svårt att kommunicera på svenska (jag be om ursäkt för eventuella grammatikfel, jag talar mycket litesvenska och min far har hjälpt mig att skriva detta meddelande) .

2 Inlägg
23 oktober 2013
Detta var en audi A3 sportback  registreingsnummer HPG799

Sök