2522
Sök

Kondensator laddar 18v

199 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#1
hej har en gammal kondensator som voltvisaren gick sönder så den plockades bort men på den så kunde jag ställa volten, när den plockades bort så laddar den upp till 18v, så till frågan jag vågar inte koppla in den då jag inte vet om det kan ta skada på slutstegen eller regleras den till 12-14v automatiskt ? gärna inga svar pröva o se har inte lust att skicka iväg stegen då det kostar en hel del om något skulle gå fel.
mvh Alex

272 Inlägg
27 januari 2010
#2
Spänningen över kondensatorn kan aldrig bli högre (utan en massa extra elektronik) än vad din generator laddar. Bara att koppla in.

Tycker det låter konstigt med en kondensator man kan ställa spänningen på... Krävs ganska häftig elektronik för att klara av att reglera spänning på de strömmar ett slutsteg drar.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2010
#3
Tvivlar på att du kunde ställa in nån spänning på kondensatorn, det du möjligtvis kunde göra var att ställa vad displayen skulle visa för spänning (kalibrera displayen på kondensatorn helt enkelt).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
27 januari 2010
#4
Det kan aldrig gå. En kondensator är ju som ett batteri. Den laddar man upp och om det som laddar upp kondensatorn (generatorn) inte ger mer än tex 14 v så kan du aldrig få mer i kondingen heller.

Om du hade haft en voltmätare på batteriet och sen plockade bort den så hade du aldrig blivit orolig över hur många volt det var i batteriet wink
Senast redigerat av Softis (27 januari 2010)

Booyakasha!

199 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#5
okej så det ska inte vara något problem då att den ligger på 18v då, jag kan koppla in den om jag velat och den ska fungera som vanligt

4 693 Inlägg
27 januari 2010
#6
attityds_problem skrev:
okej så det ska inte vara något problem då att den ligger på 18v då, jag kan koppla in den om jag velat och den ska fungera som vanligt

Om det känns bättre så kan du alltid mäta med en multimeter på steget när du drar igång stereon med kondingen inkopplad. Då har du svart på vitt

Booyakasha!

199 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#7
Softis skrev:
attityds_problem skrev:
okej så det ska inte vara något problem då att den ligger på 18v då, jag kan koppla in den om jag velat och den ska fungera som vanligt

Om det känns bättre så kan du alltid mäta med en multimeter på steget när du drar igång stereon med kondingen inkopplad. Då har du svart på vitt

det var ju det som var frågan om den automatiskt ställer sig på 14,4v eller den har blivit konstig och ger mitt slutsteg en 18v smäll ? mitt monosteg klarar 18v men det gör inte slutsteget till framsystemet, hur mycket får ni i era kondensatorer när ni laddar upp dom ? går dom till 14 eller går de också upp till 18v ?de ska ju vara laddade innan man kopplar in dom så. jag vet hur en kondensator fungerar men när jag ladda upp den första gången med voltmätare så gick det upp till 14,4 nu när den är borta så står det 18v med multimeter.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2010
#8
Om du har 18V batteri eller annan strömkälla så kommer spänningen i kondensatorn att ligga på 18V ja, men med ett vanligt batteri och en vanlig generator så kommer du inte upp i sånna spänningar utan max det som generatorn ger ut. Risken för att pajja nåt är lika stor utan kondensatorn som med den alltså, den kan ALDRIG innehålla en högre spänning än det den är inkopplad till. Antingen så är din multimeter kass eller så har du kopplat in kondensatorn till något olämpligt.
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

199 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#9
ChriZtoffer skrev:
Om du har 18V batteri eller annan strömkälla så kommer spänningen i kondensatorn att ligga på 18V ja, men med ett vanligt batteri och en vanlig generator så kommer du inte upp i sånna spänningar utan max det som generatorn ger ut. Risken för att pajja nåt är lika stor utan kondensatorn som med den alltså, den kan ALDRIG innehålla en högre spänning än det den är inkopplad till. Antingen så är din multimeter kass eller så har du kopplat in kondensatorn till något olämpligt.

okej  jag tar det en gång till då , när du ska koppla in en kondensator ska den vara laddad alltså med en laddare som kopplas in i 230v utag i hemmet. då laddar den upp den till 18v vilket den inte gjorde innan när voltmätaren på kondensatorn var där, jag har inte prövat koppla in den igen i bilen efter den gick sönder då den inte ens starta eller visa några siffror. men när mätaren nu är borttagen så ger den ut 18v med multimetern det är ingen biltema multimeter så den är det inte fel på. har tom prövat med två st och båda visar samma värde o de är av olika fabrikat. sen vet jag att den kan inte ta 18 volt från ett 12v batteri , men när jag kopplar in den så säger det vad när man sätter plus och minus på den ????POOOW  ja det blir en blixt som betyder oftast att slutstegens kondensatorer laddar upp sig snabbt. jag vet hur fort en kondensator laddar ut sig men är det värt att försöka och kanske ångra sig sen i några månader när slutstegen är på lagning eller något annat gått åt helvete ? för den står på 18 volt innan den kopplas in det är ett faktum, sen så kommer den gå ner till volten som batteriet ligger på det är logiskt. men det är när den kopplas in som jag är rädd att stereo, lampor, slutsteg, o allt skit som finns i bilen som är känslig kommer klara sig ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2010
#10
Eh va, vem har sagt att du ska ladda upp kondensatorn med en laddare!?!? tongue Du har nog missat nåt eller så har nån förklarat väldigt dåligt för dig. Ja du ska ladda upp kondensatorn, men inte med en laddare! Koppla in jorden som vanligt men istället för att koppla plusen direkt så sätter du ett motstånd eller en helt vanlig 12V glödlampa mellan batteriets plus och kondensatorns plus. Då laddas den upp till rätt spänning och du kan koppla in pluskabeln direkt utan gnistbildning.

Nu när du har laddat upp kondensatorn till 18V så kan du göra på samma sätt men för att "ladda ner" den till 12V istället. Eller så väntar du bara nån dag så ska du se att spänningen i kondensatorn sjunker. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
27 januari 2010
#11
VAAA har du laddat kondingen med en batteri laddar. Det finns nog ingen som rekomenderar detta.
Vad har du fått den tokiga iden ifrån???
Men med den tekniken kan det mycket väl vara 18volt i kondingen. Koppla in en glödlampa från bakljuset så laddar du ur kondingen.

DU ska inte koppla till en laddare, Du har nog missförstått det hela. du ska ladda upp kondingen med en serie resistans brukar man rekomendera.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

199 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#12
big_smile då har jag lärt mig något nytt idag, men då det är många år sen jag köpte när jag börja med billjud men så är jag helt säker på att manualen som jag fick med var på tyska då det var något tyskt märke att de skrev att jag skulle ladda upp den innan jag koppla in den i bilen vilket jag då tog som att den inte ska laddas upp av bilens elektronik. men det funkade ju det var inte så displ gick sönder dock, men det är en annan historia. ja då har jag lärt mig hur man laddar upp en kondensator, synd bara det aldrig kommer användas av mig. skänkes till den som hämtar den om den hittas i garaget. tack för alla svar
MVH aLeX


Sök