2756
Sök

Volvo 855, Larm / centrallås problem

502 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Tjenare.
Jag köpte mig en volvo 855a för att par dagar sedan. Upptäckte senare att centrallåset inte alltid funkar som jag vill.
Låser du bilen med fjärrdosan till larmet så låser bilen och blinkar till, tutar till som den ska. men låser upp sig själv direkt utan att stänga av larmet. men alla dörrar är öppna.
Men skakar du förardörren och slår igen den bestämt så fungerar det att låsa ibland. Men har nu upptäckt att den ändå låser upp sig själv efter ett tag.
Jag hade låst och sett att den var låst, sedan inte rört bilen på 3 dagar och nu var den upplåst men larmad. Mindre kul när man har dyra grejjer i bilen.
Nyckelhålen i dörrarna har beckat igen med skit så jag kan inte pröva att låsa manuellt heller.

Någon som vet vad som är fel?
tror förövrigt att larmet är av eftermarknadsmodell, Har inga papper om larmet.
http://i295.photobucket.com/albums/mm14 … C02633.jpg
http://i295.photobucket.com/albums/mm14 … C02634.jpg

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

502 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Okey. För bakluckan har jag aldrig rört när de strular. Men skakar / slår du på förar dörren och sedan drämmer igen den hårt, så funkar det att låsa ibland. Även ploppen som visar om dörren är låst eller ej har trillat ner i dörren.

Ska plocka ner dörrsidan och kika i helgen när jag får tillgång till garage.
Senast redigerat av klarrre (27 januari 2010)

55 Inlägg
28 januari 2010
Hade samma problem med ett Cobra lås, du kan ju testa detta så vet du/jag om jag är på rätt spår, öppna huven lås bilen med larmdosan sen ta bort + polen på batteriet? Då ska följande hända
1. Bilen låses upp och larmet slås av
2. Sätt tillbaka + kabeln.
3. sen så kommer bilen bete sig som om du pricis låst upp den igen.cool

Med andra ord så har du troligt vis glapp kontakt i dörren.lol

Larmen brukar vara upp byggda av 3-5 olika givare som känner av vissa saker,
1. I huven ( den brukar man öppna sedan programera larmet med.)
2. Förrar dörren. (Troligt vis den du har glapp i.)
3. Bagage luckan.
Det är de som är de som oftast finns med i ett larm.
sen har du ju även
4. Glas kross sensor.
5. Startspärr ( brukar oftast vara kopplat så att den hoppar igång om man försöker tjuv koppla bilen sen är den i i ca 2 min på de flesta larmen sen kan man starta med orginal nyckeln.)tongue

Jag skulle leta efter ett el fel eftersom om när du skackar dörren så flyttar du nog lite på den el kabeln som det är glapp i på, så att den får kontakt och funkar sedan som de ska tills kontakten bryts igen. Då den låses upp. ^^,

Mvh Jesper90
Senast redigerat av Jesper90 (28 januari 2010)

Driving with out brian makes it more like a game! -.-

55 Inlägg
28 januari 2010
Om De inte funkar skicka då ett PM till mig så ska jag försöka guida dig så gott jag kan tongue

Driving with out brian makes it more like a game! -.-

502 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Tackar för beskrivningen! Skall kika på de.
Startspärren på min bil är tidsbegränsad, Startar man inte bilen inom typ 30 sekunder från man låste upp går startspärren i, så får jag trycka på den lilla nyckeln på larmdosan. Men jag får inte ens tändläge på tändning steg 2 om startspärren är inkopplad.

UPPDATERING!

Jag har nu plockat ned dörren och kikat. Det låter som att centrallåsmotorn slinter på sina kuggar och att det är därför det strular.
Men jag kom inte på hur man kom åt att plcka ned / ut själva centrallåsmotorn och kika.
Tips?

mvh
Senast redigerat av klarrre (30 januari 2010)

Sök