Fartsyndare skrev:
Problemet med Saab är ju som du säger GM, eller ja, har varit sen dom tog över, innan så var Saabs problem Saab MEN.
Jag minns inte vart jag läste detta men det var på nån tysk bilsida iaf.
Saab 9-3 är i grunden en 4-5 år gammal Opel (minns inte vilken modell)
Saab 9-5 går faktiskt att spåra lösningar och design till Saab 9000
Alltså, varken 9-3 eller 9-5 är speciellt nya och moderna bilar, dom har ett ganska gammalt formspråk, speciellt invändigt. Ta bara som dom ventialtionsgallren dom har, jag tyckte dom var skitfräcka på min fasters 9000 i början på 90 talet men funkar dom idag? Fyra fem ribbor är kanske inte det hetaste i ventilationsgallers väg men det är något folk är vana vid.
Saab kanske skulle ta in mer av sitt så hett marknadsförda flyg dna och slänga in lite som ser ut att komma från flygen, kanske till och med head up?
Jämför man Saab invändigt med Volvo invändigt så har det ju hänt en hel jävla massa med Volvo senaste fem åren som Saab bara ha kört på samma idéer.
Jag har inte kollat så noga på nya 9-5 men jag hoppas att nya ägarna vågar vara lika spejsade med Saab som med Spyker bilarna.
Saab har haft spännande tekniska lösningar, kanske dags att ta tag i det på allvar igen?
Sen att Saab skulle vara först med turbo stämmer sådär, först ut var jänkarna men dom fick inte det att funka, i fungerande produktion så var faktiskt BMW först. Saab och Volvo började utveckla sina turbobilar samtidigt men Saab släppte sina innan enbart för att vara före Volvo, sen att bilarna funkade sådär och att Saab lät kunderna vara testförare för att få fram fungerande teknik nämns inte så ofta. Litet sidospår
Jag hoppas på Saab nu och jag hoppas att GM släpper så pass mycket av Saab, inte behåller typ rätt till motorer osv (ni fattar), utan att Saab kan klippa banden med GM och bli ett starkt Europeiskt märke istället för halvdana Atlantbilar (bilar någonstans mellan Amerikanska och Europeiska)