Har ett batteri som nu under en bra tid hållt gott humör mot mitt spelande utan att ha bilen igång, men först nu, efter så många gånger så har det börjat tveka och igår så la det av helt, fick med hjälp av startkablar dra igång bilen (batteriet)!
Frågan är nu den, hur länge bör jag ha batteriladdaren inkopplad innan det är klarladdat? En timme, en dag, en vecka? Bilen startar, men när jag står på radioläge för länge så vill den gärna tveka vid start.
Vätska finns det gott om i batteriet så där är det ingen tvekan, polerna är rena och där är inte heller någon oxidering... Det är snudd på att jag vägrar köpa nytt batteri, för så dåligt är det inte... Kan det vara generatorn som strular?
Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Har ett batteri som nu under en bra tid hållt gott humör mot mitt spelande utan att ha bilen igång, men först nu, efter så många gånger så har det börjat tveka och igår så la det av helt, fick med hjälp av startkablar dra igång bilen (batteriet)!
Frågan är nu den, hur länge bör jag ha batteriladdaren inkopplad innan det är klarladdat? En timme, en dag, en vecka? Bilen startar, men när jag står på radioläge för länge så vill den gärna tveka vid start.
Vätska finns det gott om i batteriet så där är det ingen tvekan, polerna är rena och där är inte heller någon oxidering... Det är snudd på att jag vägrar köpa nytt batteri, för så dåligt är det inte... Kan det vara generatorn som strular?
ladda det i 24 timmar.....kan vara generatorn (Kolen) eller en eller flera celler som gått i batteriet under vintern....
Har tidigare,i en annan tråd, skrivit att det inte är säkert att det märks så mycket när det har blivit urdraget ganska mycket. Det är möjligt att batteriet har varit halvtaskigt laddat under en lång tid eftersom du har spelat en hel del med motorn avslagen, och att det har dröjt ända tills nu innan det har blivit så dåligt att du måste använda startkablar. Troligtvis så har cellplattorna blivit sulfaterade och då kan det vara ruskigt svårt att få batteriet att bli fulladdat igen, oftast tappar det en del kapacitet. Kan också vara precis som MeloveGolf säger, att någon cell har pajjat.
Beroende på vilken sorts laddare du har så kan det ta 1-2 dygn att ladda upp batteriet helt, om det nu går att få det fulladdat. Använd helst en syramätare för att kolla när batteriet är fulladdat.
Det skadar ju inte att kolla generatorn heller men jag tror att all spelning med motorn av har gjort att det har blivit så där. Generatorn hinner helt enkelt inte ladda upp batteriet när man kör, det krävs flera timmars körning för att kunna ladda ett batteri som bara är urdraget till hälften och då måste även laddspänningen vara över 14V.
har du kraftigt ljud? Kan vara så att du har för klent batteri... finns att köpa bra på MDS dom du sätter i istället. Jag hade ett nytt okq8 batteri men efter ett tag började halvljuset att blinka när man spelade... fick byta batteriet.
Nej, det behöver inte vara fel på batteriet när lamporna börjar att blinka. Visst kan ju batteriet vara dåligt också men det beror oftast på att man helt enkelt har för dålig strömförsörjning.
För litet batteri eller för dålig generator/laddning kan vara en anledning. Har du en sammanlagd slutstegseffekt på tex 1000W RMS och batteriet är på 45Ah och generatorn 55A så kommer strömmen inte att räcka till på långa vägar när du krämar ordentligt. Det gäller att tänka lite på vad man har för grejor, hur mycket de drar och vad man har för strömförsörjning.
Fuckface: Har du provat att ladda batteriet och mäta syravikten eller tror du att det inte är någon ide att göra det?
Vet inte, får göra det när jag inte behöver bilen! Ska bara få tag på allt jag behöver... Men grejen är den, att bilen startar alltid... Men det tar olika lång tid på startmotorn! Endast en gång som den klickat till och dött ut...
Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
förslagsvis skulle jag kolla hur många volt generatorn ger. det kan ju vara laddrelät som strular med normalsliten generator kan ge mellan 13,2-14 volt under det så kan det vara generatorn eller laddrelät själv så har jag totalt 4 st batterier 3 st som driver ljudsystemet och 1 batteris för att starta bilen med. för att ladda allt detta har jag en 90 amp generator och det räcker ganska gott för mig enda felet är om nåt batteri börjarstrula för då kan ett batteri ladda ur dom andra
Fuckface: Har du provat att ladda batteriet och mäta syravikten eller tror du att det inte är någon ide att göra det?
Vet inte, får göra det när jag inte behöver bilen! Ska bara få tag på allt jag behöver... Men grejen är den, att bilen startar alltid... Men det tar olika lång tid på startmotorn! Endast en gång som den klickat till och dött ut...
Det verkar som att du har en lättstartad motor iaf. Att det tar olika lång tid på startmotorn(vid ungefär samma utetemperaturer varje gång) är ett tecken på att batteriet antingen är dåligt laddat eller slut. En mätning av syravikten är det näst bästa sättet att få reda på hur batteriet mår, det bästa sättet är att kolla med en ordentlig batteritestare. En sådan testare brukar nog verkstäder ha tror jag. Vill du inte bråka med dessa saker så kan du förstås köpa ett nytt batteri, det beror ju på om du tycker att det är värt att tjura på. Jag själv skulle nog ha tjurat på ett tag men så är jag en batterinörd också.
Fuckface: Har du provat att ladda batteriet och mäta syravikten eller tror du att det inte är någon ide att göra det?
Vet inte, får göra det när jag inte behöver bilen! Ska bara få tag på allt jag behöver... Men grejen är den, att bilen startar alltid... Men det tar olika lång tid på startmotorn! Endast en gång som den klickat till och dött ut...
Det verkar som att du har en lättstartad motor iaf. Att det tar olika lång tid på startmotorn(vid ungefär samma utetemperaturer varje gång) är ett tecken på att batteriet antingen är dåligt laddat eller slut. En mätning av syravikten är det näst bästa sättet att få reda på hur batteriet mår, det bästa sättet är att kolla med en ordentlig batteritestare. En sådan testare brukar nog verkstäder ha tror jag. Vill du inte bråka med dessa saker så kan du förstås köpa ett nytt batteri, det beror ju på om du tycker att det är värt att tjura på. Jag själv skulle nog ha tjurat på ett tag men så är jag en batterinörd också.
Syns på ditt namn, jag får helt enkelt köra batteriet ut... Ska lägga det på laddning nu någon gång i veckan (1 - 2 dagar) och se om jag får ut något resultat ur det!
Tack så mycket så länge!
Batterinörd: Kan du PM:a din mail eller liknande (MSN) Jag ska ragga på dig
Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu