3808
Sök

Byta kolvar och vevlager i ca18det

86 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Har funderat länge nu, och bestämt mig för att byta till smidda kolvar och stakar i min s13..
Bäst att ha allt nytt och fint till sommaren.big_smile
Motorn har inte rasat eller så men när man ändå håller på kanske man skall byta vev och ramlager åxå?
vad ska man tänka på när man byter vevlager? skall man skicka iväg veven och lagrena å få de inslipat eller så?

Är det någon som har nå bra tips på saker man skall tänka på / Byta när man håller på?



MVH

Björn


rb26dett
136 Inlägg
31 januari 2010
#2
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

"anti antispinn"

7 274 Inlägg
31 januari 2010
#3
Erken skrev:
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

Hur gör man när man mäter lagerspelet med plastigauge?
Har aldrig behövt göra det men vore bra att veta hur det fungerar när det väl är dags smile


86 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#4
Erken skrev:
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

Känns som att man ska göra det när man ändå håller på! då är frågan!

Duger det med acl vev och ramlager satsen på japtuning för 1400 eller skall man satsa på värsting lagrena som heter acl calico kostar ju bra mkt mer!

Hade tänkt att ta ut ca 300 - 350 hk ur motorn...
Bättre med dyrare eller duger dom billiga?
Någon som har provat?


rb26dett
136 Inlägg
31 januari 2010
#5
Brains skrev:
Erken skrev:
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

Hur gör man när man mäter lagerspelet med plastigauge?
Har aldrig behövt göra det men vore bra att veta hur det fungerar när det väl är dags smile

det finns för olika spel. man köper den som ligger inom ramen för det spelet man ska mäta.
man klipper till remsor av det som man lägger mellan veven och lagrena. drar åt allting och drar runt vevpartiet. sedan tar man isär igen och mäter hur mycket remsorna har tryckts ut, med hjälp av en skala som följer med den satsen pastigauge man köpt.

mvh/Eric

"anti antispinn"

rb26dett
136 Inlägg
31 januari 2010
#6
actioncrew skrev:
Erken skrev:
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

Känns som att man ska göra det när man ändå håller på! då är frågan!

Duger det med acl vev och ramlager satsen på japtuning för 1400 eller skall man satsa på värsting lagrena som heter acl calico kostar ju bra mkt mer!

Hade tänkt att ta ut ca 300 - 350 hk ur motorn...
Bättre med dyrare eller duger dom billiga?
Någon som har provat?

Jag köpte dom billiga acl och satt i min förra skyline som jag renoverade. tror inte att det är värt att lägga ner så mycket extra pengar på calico lagrena. om man inte ska jaga massor av effekt dvs.

mvh/Eric

"anti antispinn"

86 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#7
Erken skrev:
actioncrew skrev:
Erken skrev:
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

Känns som att man ska göra det när man ändå håller på! då är frågan!

Duger det med acl vev och ramlager satsen på japtuning för 1400 eller skall man satsa på värsting lagrena som heter acl calico kostar ju bra mkt mer!

Hade tänkt att ta ut ca 300 - 350 hk ur motorn...
Bättre med dyrare eller duger dom billiga?
Någon som har provat?

Jag köpte dom billiga acl och satt i min förra skyline som jag renoverade. tror inte att det är värt att lägga ner så mycket extra pengar på calico lagrena. om man inte ska jaga massor av effekt dvs.

mvh/Eric

Okej! är det något man behöver göra med veven mer än att mäta lager spelet? hur justerar man det om det inte skulle stämma?
Men veven behövs inte skickas iväg? motorn snurrar å går som den ska nu... så de bör inte vara några problem med den..


rb26dett
136 Inlägg
1 februari 2010
#8
ja om spelet inte stämmer bör någon med micrometer mäta upp veven så att den stämmer. men som du säger, om den funkar fint och går nu så borde det inte vara några problem. allt beror på vem man frågar vissa tycker att man ska balansera och viktjustera så fort man byter delar i motorn, och det är ju det mest optimala.

"anti antispinn"

86 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#9
Erken skrev:
ja om spelet inte stämmer bör någon med micrometer mäta upp veven så att den stämmer. men som du säger, om den funkar fint och går nu så borde det inte vara några problem. allt beror på vem man frågar vissa tycker att man ska balansera och viktjustera så fort man byter delar i motorn, och det är ju det mest optimala.

Ok och då lämmnar man iväg vev kolvar stakar blocket till en motor slip eller? tack så mycket för all hjälp! skit bra!


rb26dett
136 Inlägg
1 februari 2010
#10
ja och svänghjul och koppling, allt som hör veven till. då balanserar och viktjusterar dom allt tillsammans, så att det blir helt optimalt. vi lämnar allt sånt till http://www.turnitedcnc.se/ i falun. bra priser och service.
kolla in deras hemsida, finns mycket info om balansering och dyl. lycka till!

mvh/Eric

"anti antispinn"

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
1 februari 2010
#11
Erken skrev:
Brains skrev:
Erken skrev:
tycker alltid att man ska byta lagrena när man uppgraderar, kanske byta till ACL lager?
men du kan ju alltid börja att mäta spelet med plastigauge. finns på MECA och motsv.

mvh/Eric

Hur gör man när man mäter lagerspelet med plastigauge?
Har aldrig behövt göra det men vore bra att veta hur det fungerar när det väl är dags smile

det finns för olika spel. man köper den som ligger inom ramen för det spelet man ska mäta.
man klipper till remsor av det som man lägger mellan veven och lagrena. drar åt allting och drar runt vevpartiet. sedan tar man isär igen och mäter hur mycket remsorna har tryckts ut, med hjälp av en skala som följer med den satsen pastigauge man köpt.

mvh/Eric

Man ska ju inte dra runt vevpartiet. I övrigt korrekt smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

rb26dett
136 Inlägg
1 februari 2010
#12
DrKamikaze skrev:
Erken skrev:
Brains skrev:

Hur gör man när man mäter lagerspelet med plastigauge?
Har aldrig behövt göra det men vore bra att veta hur det fungerar när det väl är dags smile

det finns för olika spel. man köper den som ligger inom ramen för det spelet man ska mäta.
man klipper till remsor av det som man lägger mellan veven och lagrena. drar åt allting och drar runt vevpartiet. sedan tar man isär igen och mäter hur mycket remsorna har tryckts ut, med hjälp av en skala som följer med den satsen pastigauge man köpt.

mvh/Eric

Man ska ju inte dra runt vevpartiet. I övrigt korrekt smile

stämmer, my bad wink

"anti antispinn"

Live my life Sideways
312 Inlägg
3 februari 2010
#13
Det bästa är att Balansera upp allt och vikt mäta upp sakerna. då kommer det bli 100% och då kommer även allt att hålla ifall man någon gång vill öka effekten.
Och mäta in lagerna förstås....

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

303 Inlägg
29 april 2010
#14
hur mycket kan de röra sej prismässigt att balansera på t.ex firman som du Erken rekommenderade? i runda slängar alltså?

mvh


150 Inlägg
29 april 2010
#15
actioncrew: eftersom du bor i sundsvall så kan du ta kontakt med Bäck´s motorslip ligger i nacksta bredvid bilprovningen, riktigt trevliga grabbar att göra med... Du har även Sundvalls motorrenovering i kuben vid Molin bil (bmw)...

Var dig själv. Alla andra är redan upptagna!


Sök