3405
Sök

Kona om högtalare?!

723 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#1
Jag har två basar som den ena har spricka i membranet. Om det heter så sen så har trådarna från där man komplar högtalar kableln, Alltså "porten". Dom trådarna som går in i högtalaren till magneten vibbrarat/gått av.

Finns det något ställe som man kan lämna in det på som dom kan laga eller e det bara att testa sj och löda ihop eller kasta dom? Gärna något ställe inärheten av Skara eller Göteborg.

Tack på förhand:D

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

4 693 Inlägg
31 januari 2010
#2
Vad exakt är det för basar?

Booyakasha!

723 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#3
Softis skrev:
Vad exakt är det för basar?

Klimax heter dom. står inget annat på dom. dom har dubbla magneter med.

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Det heter STEREO
893 Inlägg
31 januari 2010
#4
Ingen aning om vad det är för basar men räkna med 1000-1500spänn för en omkonings sats + jobb. Vet dock inte om ngn i göteborg. Närmaste e i skåne eller blekinge om du inte skickar till stockholm

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

723 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#5
Holst skrev:
Ingen aning om vad det är för basar men räkna med 1000-1500spänn för en omkonings sats + jobb. Vet dock inte om ngn i göteborg. Närmaste e i skåne eller blekinge om du inte skickar till stockholm

okej det e soppas dyrt med omkoning hmm Får väl försöka löda trådarna sj. Sen dom där sprickorna i membranet/framsidan på basen. Gör det skilland i basen om det är sprikor där??

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

948 Inlägg
31 januari 2010
#6
hör med Janne på technovox (http://www.technovox.se/) han bytte upphängning på min gamla cerwin vega xl12a och gör även omkoningar.. kan ju vara värt att höra efter kanske

stahre
31 januari 2010
#7
sen kanske det inte ens finns omkoningssatser till dom basarna..

4 693 Inlägg
31 januari 2010
#8
stahre skrev:
sen kanske det inte ens finns omkoningssatser till dom basarna..

Det kan jag aldrig tänka mig

Booyakasha!

199 Inlägg
31 januari 2010
#9
Softis skrev:
stahre skrev:
sen kanske det inte ens finns omkoningssatser till dom basarna..

Det kan jag aldrig tänka mig

över hälften av alla basar som säljs idag kan du inte kona om, så det skulle inte förvåna mig.

stahre
31 januari 2010
#10
nej finns många basar det inte går att göra det med. Sen skulle det kanske underlätta om man visste precis vilken bas det gäller... jag googla lite snabbt men hitta inget av intresse, du kanske kan lägga upp en bild på hur basen ser ut så kanske nån på forumet känner igen den

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 januari 2010
#11
Trådarna kan du löda själv, har gjort det på ett par basar, lite bökigt men det går. Tänk på att göra dem lite längre så att de inte går av igen.

Sprickan borde gå att limma, beror lite på vad du menar med spricka.

Bilder vore inte fel.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

723 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#12
ExtraKim skrev:
Trådarna kan du löda själv, har gjort det på ett par basar, lite bökigt men det går. Tänk på att göra dem lite längre så att de inte går av igen.

Sprickan borde gå att limma, beror lite på vad du menar med spricka.

Bilder vore inte fel.

Jag har aldrig sett eller hört om dom sj. jag köpte dom begangnade billigt av en kompis. Dom ser ju ut att vara riktigt bra och dyra men utsidan kan ju lura en. Dom spelar bra iaf. Bättre än jula bassarna jag har nu XD

Frågan e om det är värt att kona om dom? Det kanske kostar mer att kona om dom än va dom kostat en gång i tiden ?

Sprikorn e inte så farliga. Det kansek räker att limma dom lite ?! Man ser dom inte så bra på bilen iaf.

Här kommer lite bilder på dom iaf.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850051_9mz65z.jpg
Här ser man en koppar tråd som gått av. den e ganska lätt att löda tror jag.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850057_dosk8x.jpg
Här e den andra som gått av och den har gått av ända in vid plasten och det kan ju bli svårt att löda?!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850059_96ol4t.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850061_d5joc7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/111296/850062_2c3ttq.jpg

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

199 Inlägg
31 januari 2010
#13
det är bara att löda. ska inte vara några problem

Det heter STEREO
893 Inlägg
31 januari 2010
#14
attityds_problem skrev:
det är bara att löda. ska inte vara några problem

Nja e det ngn plastkompositkon så är det ruggigt lätt att man bränner hål i konan. Men finns det 1cm kvar så är det inte några större problem nej smile

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

199 Inlägg
31 januari 2010
#15
Holst skrev:
attityds_problem skrev:
det är bara att löda. ska inte vara några problem

Nja e det ngn plastkompositkon så är det ruggigt lätt att man bränner hål i konan. Men finns det 1cm kvar så är det inte några större problem nej smile

man ser ju tråden så det ska inte vara några problem, ja klart att allt kan vara svårt när man gör fel och det är väldigt lätt när man gör rätt wink

723 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#16
attityds_problem skrev:
Holst skrev:
attityds_problem skrev:
det är bara att löda. ska inte vara några problem

Nja e det ngn plastkompositkon så är det ruggigt lätt att man bränner hål i konan. Men finns det 1cm kvar så är det inte några större problem nej smile

man ser ju tråden så det ska inte vara några problem, ja klart att allt kan vara svårt när man gör fel och det är väldigt lätt när man gör rätt wink

Det kan ju inte bli värre iaf. men om jag nu skulle bränna hål där vad skulle hända med högtalaren. för en magnet funkar ju.

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

199 Inlägg
31 januari 2010
#17
ja du får ett hål där. problemet blir om kabeln hoppar in då finns det inte mycket mer än att omkona den eller ett kirurgiskt ingrepp,

199 Inlägg
31 januari 2010
#18
du ska inte köra på en spole, rekomenderar verkligen att köra på båda, funkar att köra på en har sj gjort det ett tag innan jag upptäkte den ena lagt av, men rekomenderas verkligen inte.

723 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#19
attityds_problem skrev:
du ska inte köra på en spole, rekomenderar verkligen att köra på båda, funkar att köra på en har sj gjort det ett tag innan jag upptäkte den ena lagt av, men rekomenderas verkligen inte.

Okej för jag hade nog kört det på en spole ett tag med. Men jag tror dom funkar iaf. Sen när vi ändå snackar om hägtalare å ström.

Jag hade serriekopplat ett batteri som jag hade i bak för att det i fram inte skulle ta skada då jag hade på musik och bilen inte va igång.
Alltså jag hade ett relä som gjorde att när bilen va igång så kan man säga att jag hade ett batteri på 110 ampertimmar och när den va avstängd så hade jag ett på ca 55 amp. Med andra ord så ladda bilen ett batteri kan man säga.
Men iaf så körde jag bilen och så börja det fräsa o ha sig i bagaget och då hade minus sladden brunnit upp. Den som gick från battrit i bak till jorden. va bara koppar kvar.
Det jag inte förstår e hur den har kunnat bli varm? det e väl plus kabeln som får ta all ström och värme?

Jag hade dubbel säkrat pluskabeln. En säkring i fram 40amp vid det odinare batteriet och sen en bak 40 eller 60 tror jag. Från batterit till slutsteget med andra ord. Minus kabeln va o säkrad viölket jag antar inte ska behövas. Men efter det som hänt så verkar det som om jag borde säkra den med?

Kan det va att det blev överskotts ström som va tvungen att gå ut via minus/jordsladden som gjorde att den blev varm? för det e ju 110 amp och det e väl ganska mkt för en jord/minus sladd som e köpt på biltema? vet inte strl men tror den e 10 eller 12 eller något.

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 februari 2010
#20
Skulle gissa på att plus kabeln låg emot jord någonstans har själv råkat ut för liknande  då jag hade glömt täcka över en bult som gick in i säkringshållaren som då låg mot karossen och jordade, luktade inte så gott efter det.

Kör dubbla batterier själv dessutom

Vad har du för kabel till + och - mellan batterierna?
Senast redigerat av Streethawk (1 februari 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök