3496
Sök

Köpråd BMW M5 vs BMW 540 E39

Drievör
39 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#1
Har en BMW 523i e39 och är störtkär i den bilen. Till sommaren ska jag köpa ny 5-serie och tänkte kolla vad ny tycker man ska välja mellan M5 och 540?


Hur är körupplevelsen i en m5 jämförelse med 540?


Ur det ekonomiska perspektivet, vad kostar m5an och äga m5 jämförelse med 540?


Tänkt köpa en 540 för runt 60 eller en m5 för runt 120.


Vad tycker ni?


1 482 Inlägg
31 januari 2010
#2
Antar att det är en 540IM du kollat på? Manuell alltså.

Ärligt talat vet jag inte riktigt. M5an är ju vassare, men den kostar ju mer på alla sätt.
Frågan du bör ställa dig själv är om du behöver allt M5an har att erbjuda, eller om det går bra med en 540.

Hur e39 m5 vs 540 står sig mot varandra i delar m.m så vågar jag inte yttra mig då jag inte är helt hemma på E39or.
Men på E34orna så är delarna nästan samma på M5 och 540, dvs bromsar ( inte ok men skivor och belägg ), upphängning, kardan, drivaxlar, diff m.m

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 januari 2010
#3
En M-bil är alltid en annan upplevelse än något ur standardprogrammet, men kostar också mer. Om det är värt mer skillnaden avgör ditt motorintresse och ekonomi, 540i är ingen klen bil den heller direkt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Drievör
39 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#4
Noxxer skrev:
Antar att det är en 540IM du kollat på? Manuell alltså.

Ärligt talat vet jag inte riktigt. M5an är ju vassare, men den kostar ju mer på alla sätt.
Frågan du bör ställa dig själv är om du behöver allt M5an har att erbjuda, eller om det går bra med en 540.

Hur e39 m5 vs 540 står sig mot varandra i delar m.m så vågar jag inte yttra mig då jag inte är helt hemma på E39or.
Men på E34orna så är delarna nästan samma på M5 och 540, dvs bromsar ( inte ok men skivor och belägg ), upphängning, kardan, drivaxlar, diff m.m

Är det så att det inte är så mkt skillnad på delarna så skulle man ju lika gärna köra på en 540..


/ quote

Såg att en 540 på blocket va chippad och hade 310hk.

är det ett vanligt chip som typ i en turbo bil som man kan chippa om?

Någon som vet vad det kostar?


1 482 Inlägg
31 januari 2010
#5
Chipen är optimerade för en typ av bränsle. Tex 95-98-99 eller E85.
Det ger allt från 5hk och uppåt. vissa säger 15hk. 310hk vettefan om det kan ge, om man har frisk motor och sjyst andning kanske man kan få upp den dit men det känns lite svårt.

Ett chipp kostar runt 3500kr. Om jag missminner mig helt fel så har E39oran Siemens? Inte motronic?
Isf vet jag inte om Fekzen på PPF kan göra chip till dessa.

Om du vill veta hur stor skillnad det på dimmensioner på delar osv kan du gå in på Schmeidmann ( stavning? ) och kolla lite på delar.

Annars kan du gå in på Realoem.com och slå upp båda bilarna och jämnföra artikelnummer och mått. Tar tid men det är så man får göra smile
Senast redigerat av Noxxer (31 januari 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

Svartlistad
446 Inlägg
31 januari 2010
#6
En 540 för 60k och en kompressorsats för 60k = M5 fast billigare att äga smile


1 798 Inlägg
31 januari 2010
#7
540 har ju samma manuella låda som m5 iallafall vet inte hur mkt i övrigt som är samma förutom motor då så klart
m5 har ju alltid diffbroms de har inte 540

men som sagt en m5 är dyrare på allt 540 är inte dåligt de heller
Senast redigerat av fredde85 (31 januari 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 januari 2010
#8
jimmy-124 skrev:
En 540 för 60k och en kompressorsats för 60k = M5 fast billigare att äga smile

Och olaglig tyvärr, samtidigt som en M-bil har en själ som jag tvivlar på att ens de bästa eftermarknadsprylarna (för rimliga pengar, att ge tex Hartge fria händer blir inte rimligt) kan motsvara.

Så inte riiktigt samma sak och smått regelvidrig, som samtidigt kräver lite arbete inför besiktning. Men visst, billigare att äga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 januari 2010
#9
Noxxer: Jag har en M5 E34 och en M5 E39, o likheterna är större mellan 540E39 & M5 E39 än mellan dito E34. M5 E34 (3.8) har modellspecifika stötdämpare (EDC, dessa KUNDE fås till 540 med men antalet bilar som utrustades med detta är på sin höjd ett dussin), diffen ÄR inte samma (3.91 utväxling fanns bara på 5-växlad M5, har för mig en 540 manuell har 3.23). M5 E39 är en bättre bruksbil än M5 E34, mitt råd är att välja en M5 E39, den är snålare/snabbare/bekvämare än M5 E34. Om du däremot vill ha den sista "handbyggda" M-modellen med den klassiska högvarviga raka M sexan så skall du ha en E34!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

snel hest
152 Inlägg
31 januari 2010
#10
Har en 540ia-98 och kan inte säga mer än att jag är toknöjd! ska smyga ner ett chip i min sen med, men man åker fruktansvärt skönt. Går ganska billigt (faktiskt!) och motorn är riktigt trevlig!


V-Power
1 186 Inlägg
31 januari 2010
#11
Det hänger ju lite på vad du vill ha för skick på din bil också. Jag var också sugen på en M5:a men till slut blev det oväntat en 540 för lika mycket pengar som du tänkt lägga på en M5:a.

Själv hade jag nog inte riktigt vågat köpa en M5 -99:a med 15000 mil+ för runt 120 000. Då hade jag (som ni ser) valt en bättre 540 istället.

Men kan man sen mecka mycket själv och kan fixa billiga delar ska man inte bli allt för avskräckt för slitna bilar då priserna kan vara riktigt bra smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 482 Inlägg
1 februari 2010
#12
Ojj, jag menade inte att diffen är samma på 540 och M5 på E34.. utan att dimensionerna är samma. 535 o neråt har mindre splines på e34an.

Jag säger som andra. Köp den som är i finast skick.

BLT Service
Theracords Music Label

Drievör
39 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#13
Ni tycker jag ska satsa på en 540 och ett chip då helt enkelt..

Vad kostar försäkringen för 540 om året?


3 Inlägg
2 februari 2010
#14
BMW Orginalförsäkring (IF) cirka 6 tusen (Helförsäkring) om du har några år på naken och skadefri. Bara ringa och höra med de eller se på deras sida för få en aning.

http://www.originalforsakring.com/BMW_F … rtpris.asp

"Kärlek växer inte på träd, Den byggs i Tyskland"

196 Inlägg
2 februari 2010
#15
Tycker helt klart du ska ta steget och införskaffa dig en M-bil. Inget fel på 540 men M5:an bjuder på en helt annan körupplevelse.

Viktigast är dock att du hittar ett fint exemplar med fullständig dokumentation osv.

Mvh:
Thomas
Senast redigerat av Gemini__ (2 februari 2010)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Drievör
39 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#16
Gemini__ skrev:
Tycker helt klart du ska ta steget och införskaffa dig en M-bil. Inget fel på 540 men M5:an bjuder på en helt annan körupplevelse.

Viktigast är dock att du hittar ett fint exemplar med fullständig dokumentation osv.

Mvh:
Thomas

Är det något annat jag bör tänka på när jag ska köpa m5 eller 540 eller BMW överlag?

Typ några speciella BMW-Sjukdomar?

Vilken prisklass ligger en vettig e39 M5 eller 540 samt hur lång har bilen gått för att det ska vara ok?
Senast redigerat av kolsyra (2 februari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2010
#17
kolsyra skrev:
Gemini__ skrev:
Tycker helt klart du ska ta steget och införskaffa dig en M-bil. Inget fel på 540 men M5:an bjuder på en helt annan körupplevelse.

Viktigast är dock att du hittar ett fint exemplar med fullständig dokumentation osv.

Mvh:
Thomas

Är det något annat jag bör tänka på när jag ska köpa m5 eller 540 eller BMW överlag?

Typ några speciella BMW-Sjukdomar?

Vilken prisklass ligger en vettig e39 M5 eller 540 samt hur lång har bilen gått för att det ska vara ok?

www.autopower.se, svaret på dom första två frågorna.

Angående miltal så spelar det ingen större roll, det är skicket som är Nr.1 smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
2 februari 2010
#18
Har själv haft 2st 6vxl manuella 540 e39or och har varit väldigt nöjd med dom, besiktade min senaste idag ua så jag är lite extra nöjd idag då haha, de passar väldigt bra som bruksbilar.

En 540 är mycket billigare att försäkra, billigare slitdelar även om de i det stora hela delar det mesta med andra e39or, drar mindre bensin än m5an.
540in går bättre än vad man tror, de ger mer de 286hk som de står på papperet men och andra sidan M5an går lika som man tror och de är väldigt bra big_smile

Det du behöver fundera på är, vill du ha 300 eller 400hk och om du tycker prisskillnaden är värt det.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 februari 2010
#19
Det är så mycket mer än hästkrafter och lite plast som skiljer på en riktig M bil mot en vanlig vare sig det är M-paket eller inte på den.
Jag hade köpt en riktgi M bil alla dagar i veckan smile

Edit: Förutsatt att du har ekonoimisk möjlighet då...
Senast redigerat av Busgrabb (2 februari 2010)

Autotech

Egenföretagare
999 Inlägg
2 februari 2010
#20
Det beror väl på vad du vill ha, en snabb bekväm allroundbil (540) eller mer rå M5.
Själv skulle jag få dåligt samvete att bruksköra en M5 då jag bara kör kortkörningar i stan nu för tiden.



Sök