Med tanke på all Saabfokus som är postar jag upp en av mina uppskattade projektrådar som jag startade för ca 2 år sedan på bland annat Svenska Saabklubbens forum. Tråden är dock fortfarande är mer än lovligt aktuell eftersom bygget snart är inne i en ny fas och uppdateras fortlöpande. Tyvärr blir nu den här en riktig modemdödare eftersom första inlägget blir jättelångt och har massor med bilder och text.
Mycket nöje
All galenskap började egentligen när jag blev med en V4 igen för första gången på massor med år.
Jag snavade över den ett antal gånger när jag var ute med jycken eller på irrfärder med Willysen där den stod i skogskanten hos grannen. Där hade den stått i närmare två decenier och grannens pöjk berättade att;
-den där.. den använde vi som tjuvrökarnäste när vi var 11-12...
Blåset i lite luft i två däck och med milt tvång drog jag fram den med Willysen. Dryga timmen senare efter puts på brytare, en skvätt gräsklipparbensin och ett friskt batteri gjorde den hundra knyck på lokalgatan.
Som vanligt kommer sällan en bil ensam, ett kort tag efteråt fick jag ett erbjudande om att hämta en -74 och en -80 V4.
Åttian var tydligen ganska kass, sjuttiofyran däremot hade tydligen bara gått drygt 15 000 mil men hade som många andra V4´or kass balansaxel.
Snubben hade tänkt plocka delar från den nyare till den äldre men fått tappad sug och hade dålig kunskap, alltså bara att hämta…
Tjae vad säger man, -74´an döptes snabbt till Finfyran och rullar idag med nyrenoverad motor och tar husse till och från jobbet med en osviklig precision men nu var det alltså Bruksfyran denna projekttråd skulle handla om.
Men det var fredagen den 17 oktober 2007 som egentligen allting ”ballade” ur…
Det var den dagen begäret på V4 åkande slog till med en oanad kraft, jag hade precis hämtat Finfyran men den var ju motorn kass på. Stod alltså med två hyggliga V4´or på gårn varav den ena var helt körklar och en snabb check i däckförrådet gav 4st helt okey vinterdäck från en donator 95´an som ingen velat köpa...
Det var ett bra fynd som direkt kånkades in i verkstan för lite puts och färg för nu var det allvar...
Nu skulle det bli ett slut på småturerna på lokalgatan och diverse buskörning på skogen så försäkring tecknades och bruksfyran ställdes på för första gången på mer än 15 år.
Lördag...
Bruksfyran körs framtill verkstan för diverse kärlek och nya delar radas upp på svetsbänken men först ska han tvättas...
Ett oerhört skitigt och trist maskinrum...
Blir så mycket bättre efter några liter Grovrent och högtryck
Under helgen byts;
Ett bromsrör fram, en bromsslang och klossar. Backar bak samt bromsolja.
Motorolja, filter och växelådsolja.
Tändstift, lock, rotor och kondring. Vakumslangen till fördelaren åsså ställs givetvis tändningen.
Diverse slangar, bränslefilter, fläktrem och luftfilter + en massa annat småfix gör att helgen flyter på i lugn och harmoni...
Enda störningarna var egentligen kärvande och runddragna backjusteringar på bägge sidorna bak som enkelt löstes med en påsvetsad mutter. Samt ett jädra bök att få loss den kvaddade tapp-pluggen till växelådsoljan. Dessutom vill inte handbromsen fungera tillfredställande.Trots rätt justerade backar och därefter justerad spak. Trots väldigt hårt spända varar tar den knappt alls, sliten mekanik är en teori? Avaktar!
Som alltid blir det ett rejält lyft med nymålade fälgar + nav.
Måndag...
Bruksfyran funkar kalas till och från jobbet. Den gör drygt 120 knyck på E14 och som belöning och för förarens trivsel byts alla instrumenteringslampor, en skuren torkaraxel, en ytterbackspegel och golvmattor ute i mörkret på gården. Eftersom jag dragit igång ett bakskärmsbyte på en Volvo inne i verkstan.
Lördag...
Volvon leveras på förmiddagen och en klonkande drivknut med trasig damask byts snabbt på bruksfyran innan en inhämtningsresa för 92 delar 12 mil från stan påbörjas.
Funderar skarpt på hur jag ska kunna förlänga dygnets timmar då även en längre resa måste göras för att hämta projektet som står i norr...
Edit; Hämtad! och tråd om EMS´en kommer.
Besiktning bokad på V4´an den 3, FAN! det är lite panik nu...
Diverse demonteringsarbete på donatorfyran och annat gårdsjobb får veckan att rulla på i en ryslig fart och nu går det snudd på dygnet om.
Yngwie är väl den som e nöjdast då han får vara ute.. *ehh* inne i donatorfyran me husse
Torsdag kväll 30/10
Hemma från ordinarie jobbet strax efter 21:00. En snabb kaffe med frun och planering för kväll/natt; Rostlagning förarsida.
Diverse spår finns efter tidigare svetsning i bilen och då jag tidigare lyft på mattorna visste jag i princip hur dåligt det var.
02:00 är golv förarsida klart och bilen pendlingsklar på nytt till jobbets. Nöjd går jag in och spolar i badkaret för personvård.
Fredag...
Verkstadsjobb från 22:00 till 04:30 lördag morgon...
Hela golvkanten mot tröskeln kass. Även ytterplåt sparklåda. Gamla trista lagningar med fyra lager plåt kapas bort.
Lördag...
Rock´n roll med massa plåtjobb i verkstan. River även ut rullbälten och kapar ut lite plåt ur donatorfyran.
Söndag...
TV4 Norr har bokat tid mitt på dagen för fortsatt filmande i dokumentären om Saabhusbilen. Buskör med husbilen på snö och isig lokalgata med filteamet i skåpet, en tämligen spännande upplevelse.
Svetsar klart rosten och...
Kapar i plåt från donatorfyran för rullbältesinfästningar. Ytbehandlar, monterar rullbälten och börjar med återstående skruvjobb som.
Byte: fläktmotor, vindruta, torkararmar + blad. Inredning som klädslar bak, baksäte, stolar, innerspegel, dörrlister... *stön* Tur det finns en donator
Lagar: vindrutespolning, skyltbelysning, tuta...
Klockan är drygt 02.00 måndag morgon innan allt e klart och jag ska vara på jobbet klockan 06:30. Besiktning 14:30 och handbromsen fortfarande kass.
Måndag...
Backning på handbromsen GIVETVIS!! Och när dom hittar ett fel så skriv även fler som ojämn bromsverkan, en dålig bromslang och otillräcklig torkarrörelse??? Ja! torkararmen var lite lågt inkuggad i sitt viloläge på förarsidan så ett för stort område blev osvept. Skillnaden är inte mer än 2 centimeter... *suck*
Tisdag...
Hämtar beställda delar och förvånat noterar jag alla bilar och skillnaden mellan ettiketterna på kartongen som bromscylindrarna ligger i.
Yngwie är dåligt sällskap då han bara sover under tiden husse river bakbromsar, svetsar i lite material i hävarmarna och monterar nya hjulcylindrar.
Räknar med att göra efterkontrollen i morgon och efter jag provkört handbromsen inne i verkstan släcker jag nöjd lyset 01.15.
Onsdag morgon 05:15
Backar ut bruksfyran ur verkstan, ska på jobbet och under tiden jag stänger verkstadsportarna så stannar motorn. Den svarar inte på startförsök är helt död och lokaliserar mycket stressad att han inte får något bränsle. Åker arg och tokig 92´a på jobbet.
Bränslepumpens filter fullt med skit, tydligen en massa gojs som frigjorts inne i tanken. Blåser rent rör, slangar och tömmer en hel startgasflaska + batteriet i mina startförsök. *Stressad* En Camaro som är på ingång och som ska servas höjer tempot och irritationen va fan ere för fel???? Slutligen byts bränslepumpen som en direkt panikåtgärd och bruksfyran startar som ingenting *ridå*
Torsdag 6/11 2008
Efterkontroll gjord... blankt papper!
Tankarna malde på i huvudet ute i ”saabhavet” bakom verkstan finns flera donatorer som kommer få både delar och plåt över. Efter jag dessutom renoverat maskin och besiktat Finfyran så kändes Bruksfyrans mer busiga attityd mer påtaglig men bygga en rallyklon kändes inte aktuellt dessutom är jag riktigt rökt på 92/93´ans vackra taklinje och lägre vindruta…
Då jag dessutom inte är känd för att ta direkt enkla vägar så en eftermiddag klev jag runt i "saabhavet" med en måttstock i högsta hugg...
Veckorna gick och diverse bilar åkte in och ut i verkstan. Jag växlade mellan att åka bruksfyra och finfyra till jobbet och blev lika fascinerad varje gång jag bytte bil så totalt olika dessa två V4´or är körmässigt trots det bara skiljer ett år mellan dom. Hur konstigt det än låter så lutar det mer åt bruksfyran, men det är klart... Den är mer Julle, mer slyngel och bråkig. Finfyran är alldeles för mycket original och den kommer nog antagligen få respass vad det lider.
Well! Julhelgen var öronmärkt för riktiga stordåd på bland annat en 93 kaross men som många gånger annars så kom det saker/bilar i vägen. Dessutom satt jag efter nyårshelgen hemma och inne på ren jävla tjur i TRE dagar då jag inte fick vara i fred. Har ingenting emot besök, men att stå i verkstan och bara surra i flera timmar är en tidspillan som inte liknar någonting och en del har ju inte förstånd att se man är upptagen. Gnäll kanske men kom och kika på vad man gör men häng för helvete inte kvar sedan i flera timmar *morr* Det slutade med att Berit sa –nu får du för f*n gå ut i verkstan för jag blir tokig på att ha dej här inne...
Torsdagen den 15 januari
Direkt efter jobbet så rullades 93 -59´an in i verkstan
Demonteringen gick i ett rasande tempo och natten avslutades med att den kompletta instrumentbrädan lades till samlingarna...
Fredag...
Fortsatte i samma hysteriska tempo och stärkt av planeringen inför natten och lördagens jobb så slutfördes detta första skede i bortskrotningen av 93´an.
Lördag...
Tog en sista sväng med bruksfyran innan den målmedvetet backas in i verkstan...
I skuffen ligger sedan länge kylaren jag skaffat till ett speciellt ändamål INTE MISSA!!
Å medans husse börjar skruva isär så håller Yngwie koll...
Snudd på hela söndagen går åt till planering och fintänk på var snitten skall göras. På eftermiddagen behövs lite respit och avslappning så jag och Magnus Myrenhammar gör ett roligt besök hos en kollega till honom som varit inplanerat ett tag.
Stärkt av leken med små tåg så kunde jag direkt efter en sen middag med Berit kliva ut till verkstan på söndagkväll och börja SÅGA...
En ny rockard gjordes som sista moment söndag natt.
93´a liket eller resterna åkte ut i kylan och bruksfyran kördes in i värmen...
Måndag kväll...
Fokus på Bruksfyran och slutdemontering i just detta skede. Skämskruvarna sitter som vanligt fast nåt alldeles förjävligt och påsvetsad mutter blir lösningen.
Sista moment; uppstagning av kaross. Nära nu!
Tisdag...
Japp! Bara sticka i kontakten till vinkelslipen och börja ösa...
Fem minuter senare var kepsen väck.
Med taket borta gick det sedan att börja finlira bort all plåt inför giftemålet.
Klart bevis på vikten av mätning och planering. Jag vill ju givetvis behålla så mycket av originalstyrkan i taket. Kapar man genom förstärkningsjärnen så är det helt omöjligt att få samma styrka som tidigare. Inte för att jag tänkt klota Saaben men utifall att...
Torped och rutram klara för nytt äktenskap, resten kvar...
Onsdag...
Ikväll har det väsnats precis hela tiden. Rock´n roll på full volym från stereon åsså vinkelsip vinkelslip och åter igen vinkelslip. Fortsatte baköver och första jobbet för kvällen blev städa ren b-stolparna.
Choppning av plåten bakom baksätet.
Vidare raskt marcherat och med en massa skrik och liv så åkte bakstycket under bakrutan bort.
Skärminfästning OCH... någon fler som får roadster vibbar?
Nästa gång 93´a å nära bröllop nu…
Torsdag...
"Svensexa" å en massa larm i verkstan som vanligt…
Efter en massa borrande, filande och kapande så kunde undre torpedplåten tas bort från vindruteramen
Ståltumstocken din bäste vän när man kapar i bilar. Detta mått blir inte hundra och taket kommer inte passa men mäter in längden för att få samma kapmån på bägge sidor. Det blir massor med efterjusteringar innan första svetsloppan kan sättas.
Dåså... bort med b-stolpesnuttarna som lämnades enbart för att vara referens vid inmätningen mot nya bilen.
Å upp vi lyfter... bakdelens passform? NÄSTAN RÄTT!
Ahhh visst blir han ball… kanske tvåfärgad lack sedan?
Taket ligger bara grovt på plats, det ska bland annat ner bra mycket framtill.
Surt jävla läge, min kära Kempii MIG/MAG har tydligen likriktaren eller nåt annat skit dragit i så den e kass. Känns inte direkt muntert att lägga upp massor av stålars på en över 25 år gammal svets så nu står det stil… *FAAN*
Tjaha var bara tvungen att låna mej en svets, AAAAABSTINENS jue… En polare var hygglo å ställde hit en dryga året gammal 275A Easab
Så nu får det vara slut på EMS fånerier å kopplingsbyten på gamla Volvo PV (kolla nästa klassiker) så därför..... UPDATE!!!
28/2 -09
Hängde på en dörr för mer exakt inmätning av taket...
Drygt 15 millimeter senare så var höjden rätt och takets båge mot dörröppningen så rätt den kunde bli mot V4 dörren. Rutbågen på den modernare dörren har en aningen flackare böj än -59´ans dito och modd måste alltså till för att det ska stämma hundra.
A-stolpar och -59´ans rutram/tak sammanfogas med V4´an...
Mission complete!
Såhär "bra" stämmer sidopanelernas övre del när taket är på rätt plats... Sidorutorna kommer alltså bli drygt 20millimeter kortare på "vefyranittiotrean" än på en 92/93´a
Tank ur! Nu börjar vi närma oss den verkliga utmaningen...
Nån som har nåt bra förslag på hur man ska kunna få en bättre passning på sidor, tak och bakdel.
Fylla gapet med svets eller vadå ????? *ler elakt*
Började dagen med lite måttsättning.
Å efter lite mindre justeringar kunde plåtarna bakom baksätet sammanfogas.
Sedan med taket på rätt plats fram och baktill så var det b-stolparnas tur...
Puts och slipning av dropplistens ränna.
JAAA milstolpe!!! Förstärkningsrören i kupen kan nu tas bort.
Dags att ta in donator 93´an igen. ett jäkla bök att skotta ur den all snö men Berit var behjälplig. Slamsen Yngwie e mest i vägen och hoppar givetvis in i bruksfyran. Husse, ska vi åka nu då...
Jaha...vi har bara en aning mycket snö och eftersom vi ändå var i skottartagen så fixade vi av det värsta på verkstadstaket. Har faktiskt varit lite orolig över mängden och tyngden...
Några timmar senare hade värsta snön och isen smält bort från 93´a liket och seriös kapning kunde påbörjas. Va tycks om CUSTOMSKUFFEN?
Efter mera mätning och kapning så passar det nästan...
Forstsättning följer...
Åkey very well.... UPDATE!!!!!!
Var rejält "tussig" förra veckan så befann jag mej inte i sängen så låg jag i soffan framför teven eller satt framför brasan och kliade Yngwie. Därför har det varit klent med uppdateringar på ett tag men nu postar jag upp fredagkvällens småpyssel när jag börjat repa mej från dvalan inomhus...
Fortsatte med diverse mätning och planering av snitten så giftemålet mellan 93´a bakdelen och V4´an skulle bli så smärtfritt som möjligt. Trots bägge karosserna ser mycket lika ut i skuff, golvpressningar osv. så är det mycket mer än man tror som inte stämmer. Små små förändringar har givetvis skett under åren och det skiljer ju trots allt 14år mellan bilarna.
Det är bla. en rejäl skillnad i höjd, längd och vinkel på skuffgolvet...
Enkelt *nåja*... men lite lättare att fli bort färgen med vitala delar bortskrotade. Så diverse rostlagning kommer man givetvis inte undan, men det e ju det "roligaste" *hmmmm*
Mera putsning och vitala delen och alla skrvar klara för första loppan...
JAAAA DÄR SATT DEN!!!
Under lördagskvällen när alla husbilsmekaniker åkt hem till sitt och Storebror åter stod under taket skedde diverse förflyttningar i skydd av mörkret...
Orginalvännerna bör ta skydd, fortsättning följer....
Lördagen...
Var vikt åt pyssel med husbilen, ut me bruksfyran i kylan alltså, åsså in me bussen...
Uppdatering på jobbet med den kommer inom kort på Saab 92 h
Så var det ju dehär med att få start på Jeepen som stått ute i snön ett bra tag för nu skulle det släpas fram ett lik...
Dum-de-di-dej...
Andra öket på kort tid som Berit får skotta av, åsså in i värmen med det bara...
93´an som fått skit å som är ute i kylan igen.
Fortsättning följer INTE MISSA!!!
Söndag´en var vikt åt en del andra aktiviteter men framåt eftermiddagen kände jag mej stärkt att börja peta lite på fyran...
Med blixtens hastighet och snabbare än gnistorna landade på verkstadsgolvet så kapades bägge bakre sidopanelerna bort. Åtgärden kändes helt nödvändig eftersom ingen har kommit med nåt någorlunda vettigt tips annat än stora fenor, en bred plåt etc. för att dölja mellanrummet *ler*
Satte mej ner och fintänkte lite och grejjade efter detta lite mer med skarven i skuffen. Så nu återstår bara en liten bit just vid fjädertornet, -klart å betarrt... Ånä, inte riktigt än men nästan.
Mer fintänk genererade en ny skärminfästning komplett med nya mutterstycken...
Men *suck* problemet med sidopanelerna återstår. Nu går det helt klart inte fylla hålet/hålen med svets längre... Spånplatta kanske???
Nope! det blev inte spånskiva, hittade nåt mycket bättre...
MASONIT!
Dum-de-di-dej... tralla-lej…
Visst vare nån som nämde WOODIE ???
Kikar bakåt i tråden, mina anteckningar och bilder och nu har vi alltså kommit till MÅNDAG...
Donator 92´an var helt kass i golvet och balkar. I sparklådorna satt det inmonterade och fastbultade gigantiska vinkeljärn för att karossen inte skulle säcka ihop. Innerskärmarna bak är bokade av tidigare ägaren och jag ska diverse mer vitala karossdelar. Ingen mekanik kommer att skrotas, husbilen behöver en del saker osv. så ingen behöver vara orolig….
Efter nittiotvåaslakten var det så dags för inpassning av sidopanelerna som har samma form som 93´ans dito. Vän av ordning undrar givetvis varför jag inte använder mej av dessa utan tar 92´ans men se det är en annan historia *ler elakt*
”Saabcustom” -Att du inte ser potentialen till en hal custning !! Passa på att göra HT !! Skulle bli ypperträffligt utan B-stolpar !
/ Kenth
Tro mej! jag både har sett och ser potentionalen med att bygga HT, har även disskuterat och analyserat sådana tankar in i absurdum med olika personer både här på forumet och privat. Jag har stått timmar (snudd på) i verkstan med tumstock, klippt mallar osv. osv. och jag håller med, taklinjen kommer verkligen till sin rätt om man skulle rycka b-stolpen och bygga HT men, det finns ju alltid några men.
Jag har letat en lämplig mekanik utan resultat, sidorutan både måste först glida bakåt och sedan tippas i bakkant vilket innebär den måste byggas från scratch. Plats bakåt finns inte för där är hjulhuset, visst såga upp en springa... Sedan har du möket med skenor som ska hålla i rutan och som måste formas exakt efter rutans väg, åsså tusen andra saker... Det tar TID, TID och åter igen TID... Timmar som måste delas med flera av mina andra projekt och planerat arbete bara nu i vår, förutom rullande jobb som bara dyker upp och reportage som ska skrivas:
¤ Motor/låda som ska ur och helrenoveras i min 92.
¤ Emsen ska framvagnen renoveras, inredningen fixas, avgassystem byggas den ska dellackeras och besiktas.
¤ Finfyran har en skärm som ska lackas sen ska den maskinpoleras.
¤ 99´an jag inte ens hunnit hämta ska städas upp och besas.
¤ Klassiker levererade i torsdags en lyx Merca som ska fixas både inuti och kaross som ska premiärvisas på TRÄFFPUNKT 70 nu i maj.
¤ Veckan som kommer har jag en smälld Volvo 164´a som ska riktas.
¤ En Corvette med elfel kommer på tisdag...
¤ Mustangen skriker efter kärlek, har två roddbyggen igång, en Jeep som ska nya hjulpupphängningar + skivor, trucken ska hellackas, Cheva Vanen ska göras klar, det finns en 95´a... *ehhh* Fan! nu när man radar upp allt så mår man ju bara dåligt... :sick:
Sen utöver alla bilar har jag gården med tillhörande skog som kräver sitt. Utbyggnationen av verkstan bla. gjutningen av golvet + sista väggen ska fixas, vi ska börja renovera stora huset mm. mm. Mitt i allt detta så ska man försöka ha så lite associalt beteende som bara är möjligt mot sin fru och ge oss kvalitetstid som tex. ta skotern till fjälls. Där man gräver ner sej i en fjällsluttning, eldar, lagar mat och lapa sol i bara kortärmat. Säger bara... sörlänningar det måste ni prova på
Å "Fyran"... den ska rulla i vår så HT tankarna ligger tyvärr på hyllan..
UPDATE!!!
TISDAG´ens jobb
Innan definitif häftning av sidopanelen så måste sparklådans rost fixas. Enkelt som tusan när sidostycket är helt borta.
Dryga centimetern av tenn eldas bort och detaljstudera gärna fabriksjobbet med skarven från -59. Saabarna byggdes helt klart många gånger rent hantverksmässigt.
Japp! nu börjar linjen bli rätt...
Underkant på panelen måste bytas...
Sedan tillfällig provmontering igen.
Fortsättning följer, INTE MISSA!
Åkey... petar in ytterligare en liten UPDATE!!!
ONSDAG...
Punktfalsen på V4´ans inneskärm stämde sådär mot 92´ans sidopanel. Kapade ren kanten efter sidostycket och behöver foga i en ny remsa nästan hela vägen utom de nedersta 200mm där gamla falsen blir kvar.
Det är ett evig dit och ta bort panelen igen mellan mätningar och inpassning. men 10 minuter senare satt plåtremsan där och både den och sidopanelen kunde grovkapas för en definitiv fastsvetsning av sidodtycket.
Henric Tungström skulle ha 93´ans motorpaket och dök därför upp på onsdagskvällen för att vara behjälplig med motorlyft. Bortforsling till Stena Metall närmar sej nu med stormsteg för resterna av 93´an.
MEGABAMSINGUPDATE!!!
Helgens jobb den 16 mars -09
Det var nog ingen som förstod att det inte var något larv när jag sågade till masonitpanelerna. Med en långsiktig planering så rullar bilbyggena på bättre och det ska givetvis bli ny klädsel och sidostycken. Klädselpanelerna är lättast att göra i detta skede för man har alla hål för clipsen snudd på gratis när man så här enkelt kommer åt att märka ut från baksidan.
Sista justeringen och inmätning innan definitiv fastsättning av ytterpanelen...
Så var det dags för att pyssla ihop sista hålet på innerskärmen och efter lite fintänkning blev det så här bra.
Skärmens övre infästning har diverse rostporer mot tak och c-stolpe så en vinklad plåt tillverkas. Det här jobbet var skittråkit när jag plåtrenoverade 92´an och det har inte blivit skojigare. Det är flera bökiga moment som tex. mutterstycken ska svetsas och som måste mätas in exakt. Det är dubbelplåt där hjulhus möter tak, plåten svänger svagt åt flera håll och kanten måste bli helt perfekt. Eftersom en miss här syns direkt mot den bultade skärmen. Enda trösten i eländet är att skarven mellan innerskärm och tak ligger på ett helt annat ställe på 93´an så det finns inget karosseritenn här där jag lägger svetsskarven. En klen tröst i sammanhanget är att andra sidan är något bättre.
JA!! en sida klar och i ivern kapade jag in och svetsade fast överdelen på sidostycket på mindre än fem minuter.
Sparklådan på förarsidan är så dålig att här krävdes krafttag.
Sparklådan under dörrstolpen var helt obefintlig, nederdelen på dörrstolpen likaså.
En snutt från b-stolpen som satt fast mot taket på 93´an löste problemet på ett smärtfritt sätt och en ny ytterplåt till själva lådan kunde tillverkas och häftas upp.
Så vidtog det lite mer pet med innerskärmens skarv mellan "de två" Åsså utrotade jag ett styggrosthål som sölat ner baksätet på Fyran när det varit blött ute.
Ingen återvändo... Bara att sätta igång med skitjobb nummer 2 och jag började med mutterstyckerna.
'
JAAAA klart som fan!!!
Fortsättning följer om ett år eller två...
Åkey… då kööör vi!
Kvällens *ehh* nattens jobb bestod i att få dit sidopanelen...
Först en massa puts och slip runt om alla kanter...
Centimeretjockt lager med tenn värms bort innan diverse bulor riktas ut. Nederdelen på den här sidopanelen var helt ok och behövde ingen rostlagning.
Justering av gamla skärminfästningen och inpassning av panelen. Masktejp är kung när det gäller att markera och få raka snitt.
Bygge av ny kant på innerskärmen för punktsvetsarna mot ytterpanel.
JAAA! där satt den... Hörnet längst ner mot dörren kvar och några punkter i bakkant.
Så en pyttisuppdate !!!
Borrade och fäste upp de sista punktsvetsarna på sidopanelen.
Åsså byggde jag ett nytt hörn i framkant. Nu är äntligen bägge sidopanelerna helt fastsvetsade och klara som fan.
Sen mekkade jag igen det andra jobbigahålet i inneskärmen. Plåtstackarn vinklar och bryter åt alla håll men se... nu ere gjort.
Thats all folk´s!
Jobbet med Fyran ligger tyvärr nere för tillfället och den är ute i kylan då en Corvette med ett elakt elfel står som ett monument inne i verkstan.
Bruksfyran har stått ute i kylan ett bra tag. Visst har det skett lite pyssel men definitivt inga stordåd som varit av uppdateringsvärde men… För att inte tråden ska dyka så långt att man inte hittar igen den så ordnar jag en liten update. Om inte annat för alla som undrat, pm´at och är nyfikna.
Kikar på bildegenskaperna som säger 19 mars och då blev tydligen sista sparklådan fixad.
Visst e taklinjen MYCKET ballare på en 92-93´a?
Svårt att hålla fingrarna i styr och styggbucklan på taket fixade jag utomhus strax efter att förra bilden togs.
Gnet förra veckan och nu återstår inte speciellt mycket av 93´an.
Mellan limning och torktider på husbilens väggar så passade jag faktiskt på att ta in fyran och fixa skuffgolvet. Matchen är alltså igång och nu ska jag först fokusera på en styck merca som klassiker har levererat (missa inte nästa nummer, det är läsvärt från flera aspekter *ler hemlighetsfullt*) sen jädrarrrr...
INTE MISSA!!!
Hett tips; Hotrodders alla åk + länkar till projekt trådar, provkörningsvideos mm.
Segt som fasen med Fyran och händer tyvärr ingeting med den just nu.
Håller på för fullt att riva väggar i det stora huset på gårn och det suger både tid, stålars och styrka. Övrig tid tillbringas mest i skogen där vi bland annat roar oss med sådana här övningar
Behöver en vettig väg på mitt skifte för att kunna köra fram ved, fast vart vart tog vägen vägen???
Men hav förtröstan go vänner. Frun tyckte jag varit ruskit grinig efter semestern och det fanns en STOR anledning. Käraste verktstadsprylen Kempii´n lämnade ju in i början av sommaren och fick respass till skroten. En polare förbarmade sej och lånade ut sin Esab 275A med orden, -Julle... du som svetsat så mycket kan inte du prova den här? Jag tycker den går skitdåligt rent utsagt...
Ååååkej... då kunde jag ju åtminstonde bota den värsta svetsabstinensen och fick en rejäl möjlighet att prova en av svetsarna jag kikat på som ersättning för Kempii´n. Nu blev det ju mest husbil och inte så mycket gjort på mina egna projekt men det var egentligen inte så konstigt för sämre svets fick man leta efter. Vilket riktigt skit rent utsagt och Esaben stod mest där i hörnet och såg gul ut.
Innan vi for på husbilsturen så lämnade jag igen den och fan tro´t... När jag var hemma igen så saknades kon´n och båset varju så att säga tomt. Även om det gällde en usel Esab så var ju läget heltrist. Sur och vresig med tanke på att en likvärdig maskin som Kempii´n landade på nånstans 15-20 tusen och likvida medel saknades så blev ju humöret kört i botten och jag ville inte ens gå ut till verkstan. Nope, så jag började riva väggar inne i stora huset och fälla stora träd i skogen istället.
Några dagar senare så var jag och frun var iväg på en liten roadtrip och efter ett raserianfall över en idiot i trafiken fick Berit nog och sa bara surt -Du är inge rolig att ha och göra med när du är såhär sur och grinig...
Tystnaden i bilen blev bedövande och mitt dåliga samvete gnagde och började löpa gatlopp inne i skallen. När vi några timmar senare var på väg hem igen och lugnet pånytt hägrade mellan oss menade Berit att hon tänkte försöka göra mej glad och på mindre dåligt humör genom att köpa en svets till mej. Hon visste jag varit och kikat på flera olika och även vad det handlade om för pengar så...
Prexis en sån som jag ville ha köpte hon till mej och nu jävlar ere snart verkstad...
Men, vi har en jorbruksfastighet som är mitt föräldrarhem med både skog och mark där jag och Berit byggde ett mindre timmerhus strax innan pappa gick bort och allt suger tid.
Vi bor i timmerhuset idag och har haft det stora vita huset som är gårdens huvudbyggnad uthyrt i drygt tre år. Dessa hyresgäster sa vi upp för drygt 1,5år sedan för nu ska vi renovera upp och flytta in i den stora kåken istället. Den kåken är visserligen fullt bebolig men bland annat inte omtapetserad sedan -75, säger bara MEDALJONGTAPETER *suck*
Så nu tar vi först övervåningen sedan blir det ett nytt kök, badrum... sovrum mm. mm.
Kåken är byggd 1927 med stående timmer och tyvärr omgjort 1958 till utseendet det har idag. På de gamla ritningarna är det så vackert. Så även nya fönster, en parytterdörr osv. ingår i planerna nu i höst. Eftersom vi tänker bygga tillbaka det till som det såg ut från början *gammal dröm*
Tänker inte besudla tråden med en massa byggbilder men...
Bjuder på några teasers på övre hallen med de "fina medaljongtapeterna" (F-n ta den som säger att dessa är moderna) Åsså det underbara färgvalet i badrummet och ett av sovrummet som tidigare varit ett kök då det varit tre lägenheter i huset.
Tjaha... då river vi en vägg då...
Ett par timmar senare kom Berit med en kall folkis och förstörelsen var total...
Några kvällar senare hade vi även lockat fram gamla pärlsponten ur väggen och fått fram vart ett av de gamla stora fönstret vid trappen suttit *LYCKA*
Vi skriver den ‎22 ‎januari ‎2010 Klockan är 17:57 och Berit hjälper till att skotta ur snö och putta in Bruksfyran i verkstan :jobbar:
Very well... dags för UPDATE!!!! :hype:
Tio minuter efter framskottning så stod bruksfyran i verkstan och Julle gick in för att käka middag...
samma kväll åkte maskin+låda ur och måttsättning och planering för morgondagen inleddes.
23 januari
Efter några raska snitt med vinkelslipen var näsan bortopererad och ett fasligt oväsen med hackspetten inleddes så underedsmassan kom väck.
En snabb test av hela fronten från donator 93´an gav facit och en stund senare var vänstra innerskärmen nära sin slutgiltiga placering.
Ska mixtra på nån vecka till men som på beställning har en 900 Aero landat på min gård :doh:
Den här... den här mina vänner... den ska det hända grejjor med...
INTE MISSA!!!
24 januari
Efter en enkel modd av fjäderinfästningsbalk så stämde höjden mycket bättre...
Sedan föll innerskärmen på plats och i rätt höjd nästan av sej själv...
Slip och puts så ser innerskärmen riktigt v-fyra aktig ut å andra sidan blev en ren "promenad"...
Avlutar med en cliffhanger...
Hur fasen ska maskin få plats här?
Mycket nöje
All galenskap började egentligen när jag blev med en V4 igen för första gången på massor med år.
Jag snavade över den ett antal gånger när jag var ute med jycken eller på irrfärder med Willysen där den stod i skogskanten hos grannen. Där hade den stått i närmare två decenier och grannens pöjk berättade att;
-den där.. den använde vi som tjuvrökarnäste när vi var 11-12...
Blåset i lite luft i två däck och med milt tvång drog jag fram den med Willysen. Dryga timmen senare efter puts på brytare, en skvätt gräsklipparbensin och ett friskt batteri gjorde den hundra knyck på lokalgatan.
Som vanligt kommer sällan en bil ensam, ett kort tag efteråt fick jag ett erbjudande om att hämta en -74 och en -80 V4.
Åttian var tydligen ganska kass, sjuttiofyran däremot hade tydligen bara gått drygt 15 000 mil men hade som många andra V4´or kass balansaxel.
Snubben hade tänkt plocka delar från den nyare till den äldre men fått tappad sug och hade dålig kunskap, alltså bara att hämta…
Tjae vad säger man, -74´an döptes snabbt till Finfyran och rullar idag med nyrenoverad motor och tar husse till och från jobbet med en osviklig precision men nu var det alltså Bruksfyran denna projekttråd skulle handla om.
Men det var fredagen den 17 oktober 2007 som egentligen allting ”ballade” ur…
Det var den dagen begäret på V4 åkande slog till med en oanad kraft, jag hade precis hämtat Finfyran men den var ju motorn kass på. Stod alltså med två hyggliga V4´or på gårn varav den ena var helt körklar och en snabb check i däckförrådet gav 4st helt okey vinterdäck från en donator 95´an som ingen velat köpa...
Det var ett bra fynd som direkt kånkades in i verkstan för lite puts och färg för nu var det allvar...
Nu skulle det bli ett slut på småturerna på lokalgatan och diverse buskörning på skogen så försäkring tecknades och bruksfyran ställdes på för första gången på mer än 15 år.
Lördag...
Bruksfyran körs framtill verkstan för diverse kärlek och nya delar radas upp på svetsbänken men först ska han tvättas...
Ett oerhört skitigt och trist maskinrum...
Blir så mycket bättre efter några liter Grovrent och högtryck
Under helgen byts;
Ett bromsrör fram, en bromsslang och klossar. Backar bak samt bromsolja.
Motorolja, filter och växelådsolja.
Tändstift, lock, rotor och kondring. Vakumslangen till fördelaren åsså ställs givetvis tändningen.
Diverse slangar, bränslefilter, fläktrem och luftfilter + en massa annat småfix gör att helgen flyter på i lugn och harmoni...
Enda störningarna var egentligen kärvande och runddragna backjusteringar på bägge sidorna bak som enkelt löstes med en påsvetsad mutter. Samt ett jädra bök att få loss den kvaddade tapp-pluggen till växelådsoljan. Dessutom vill inte handbromsen fungera tillfredställande.Trots rätt justerade backar och därefter justerad spak. Trots väldigt hårt spända varar tar den knappt alls, sliten mekanik är en teori? Avaktar!
Som alltid blir det ett rejält lyft med nymålade fälgar + nav.
Måndag...
Bruksfyran funkar kalas till och från jobbet. Den gör drygt 120 knyck på E14 och som belöning och för förarens trivsel byts alla instrumenteringslampor, en skuren torkaraxel, en ytterbackspegel och golvmattor ute i mörkret på gården. Eftersom jag dragit igång ett bakskärmsbyte på en Volvo inne i verkstan.
Lördag...
Volvon leveras på förmiddagen och en klonkande drivknut med trasig damask byts snabbt på bruksfyran innan en inhämtningsresa för 92 delar 12 mil från stan påbörjas.
Funderar skarpt på hur jag ska kunna förlänga dygnets timmar då även en längre resa måste göras för att hämta projektet som står i norr...
Edit; Hämtad! och tråd om EMS´en kommer.
Besiktning bokad på V4´an den 3, FAN! det är lite panik nu...
Diverse demonteringsarbete på donatorfyran och annat gårdsjobb får veckan att rulla på i en ryslig fart och nu går det snudd på dygnet om.
Yngwie är väl den som e nöjdast då han får vara ute.. *ehh* inne i donatorfyran me husse
Torsdag kväll 30/10
Hemma från ordinarie jobbet strax efter 21:00. En snabb kaffe med frun och planering för kväll/natt; Rostlagning förarsida.
Diverse spår finns efter tidigare svetsning i bilen och då jag tidigare lyft på mattorna visste jag i princip hur dåligt det var.
02:00 är golv förarsida klart och bilen pendlingsklar på nytt till jobbets. Nöjd går jag in och spolar i badkaret för personvård.
Fredag...
Verkstadsjobb från 22:00 till 04:30 lördag morgon...
Hela golvkanten mot tröskeln kass. Även ytterplåt sparklåda. Gamla trista lagningar med fyra lager plåt kapas bort.
Lördag...
Rock´n roll med massa plåtjobb i verkstan. River även ut rullbälten och kapar ut lite plåt ur donatorfyran.
Söndag...
TV4 Norr har bokat tid mitt på dagen för fortsatt filmande i dokumentären om Saabhusbilen. Buskör med husbilen på snö och isig lokalgata med filteamet i skåpet, en tämligen spännande upplevelse.
Svetsar klart rosten och...
Kapar i plåt från donatorfyran för rullbältesinfästningar. Ytbehandlar, monterar rullbälten och börjar med återstående skruvjobb som.
Byte: fläktmotor, vindruta, torkararmar + blad. Inredning som klädslar bak, baksäte, stolar, innerspegel, dörrlister... *stön* Tur det finns en donator
Lagar: vindrutespolning, skyltbelysning, tuta...
Klockan är drygt 02.00 måndag morgon innan allt e klart och jag ska vara på jobbet klockan 06:30. Besiktning 14:30 och handbromsen fortfarande kass.
Måndag...
Backning på handbromsen GIVETVIS!! Och när dom hittar ett fel så skriv även fler som ojämn bromsverkan, en dålig bromslang och otillräcklig torkarrörelse??? Ja! torkararmen var lite lågt inkuggad i sitt viloläge på förarsidan så ett för stort område blev osvept. Skillnaden är inte mer än 2 centimeter... *suck*
Tisdag...
Hämtar beställda delar och förvånat noterar jag alla bilar och skillnaden mellan ettiketterna på kartongen som bromscylindrarna ligger i.
Yngwie är dåligt sällskap då han bara sover under tiden husse river bakbromsar, svetsar i lite material i hävarmarna och monterar nya hjulcylindrar.
Räknar med att göra efterkontrollen i morgon och efter jag provkört handbromsen inne i verkstan släcker jag nöjd lyset 01.15.
Onsdag morgon 05:15
Backar ut bruksfyran ur verkstan, ska på jobbet och under tiden jag stänger verkstadsportarna så stannar motorn. Den svarar inte på startförsök är helt död och lokaliserar mycket stressad att han inte får något bränsle. Åker arg och tokig 92´a på jobbet.
Bränslepumpens filter fullt med skit, tydligen en massa gojs som frigjorts inne i tanken. Blåser rent rör, slangar och tömmer en hel startgasflaska + batteriet i mina startförsök. *Stressad* En Camaro som är på ingång och som ska servas höjer tempot och irritationen va fan ere för fel???? Slutligen byts bränslepumpen som en direkt panikåtgärd och bruksfyran startar som ingenting *ridå*
Torsdag 6/11 2008
Efterkontroll gjord... blankt papper!
Tankarna malde på i huvudet ute i ”saabhavet” bakom verkstan finns flera donatorer som kommer få både delar och plåt över. Efter jag dessutom renoverat maskin och besiktat Finfyran så kändes Bruksfyrans mer busiga attityd mer påtaglig men bygga en rallyklon kändes inte aktuellt dessutom är jag riktigt rökt på 92/93´ans vackra taklinje och lägre vindruta…
Då jag dessutom inte är känd för att ta direkt enkla vägar så en eftermiddag klev jag runt i "saabhavet" med en måttstock i högsta hugg...
Veckorna gick och diverse bilar åkte in och ut i verkstan. Jag växlade mellan att åka bruksfyra och finfyra till jobbet och blev lika fascinerad varje gång jag bytte bil så totalt olika dessa två V4´or är körmässigt trots det bara skiljer ett år mellan dom. Hur konstigt det än låter så lutar det mer åt bruksfyran, men det är klart... Den är mer Julle, mer slyngel och bråkig. Finfyran är alldeles för mycket original och den kommer nog antagligen få respass vad det lider.
Well! Julhelgen var öronmärkt för riktiga stordåd på bland annat en 93 kaross men som många gånger annars så kom det saker/bilar i vägen. Dessutom satt jag efter nyårshelgen hemma och inne på ren jävla tjur i TRE dagar då jag inte fick vara i fred. Har ingenting emot besök, men att stå i verkstan och bara surra i flera timmar är en tidspillan som inte liknar någonting och en del har ju inte förstånd att se man är upptagen. Gnäll kanske men kom och kika på vad man gör men häng för helvete inte kvar sedan i flera timmar *morr* Det slutade med att Berit sa –nu får du för f*n gå ut i verkstan för jag blir tokig på att ha dej här inne...
Torsdagen den 15 januari
Direkt efter jobbet så rullades 93 -59´an in i verkstan
Demonteringen gick i ett rasande tempo och natten avslutades med att den kompletta instrumentbrädan lades till samlingarna...
Fredag...
Fortsatte i samma hysteriska tempo och stärkt av planeringen inför natten och lördagens jobb så slutfördes detta första skede i bortskrotningen av 93´an.
Lördag...
Tog en sista sväng med bruksfyran innan den målmedvetet backas in i verkstan...
I skuffen ligger sedan länge kylaren jag skaffat till ett speciellt ändamål INTE MISSA!!
Å medans husse börjar skruva isär så håller Yngwie koll...
Snudd på hela söndagen går åt till planering och fintänk på var snitten skall göras. På eftermiddagen behövs lite respit och avslappning så jag och Magnus Myrenhammar gör ett roligt besök hos en kollega till honom som varit inplanerat ett tag.
Stärkt av leken med små tåg så kunde jag direkt efter en sen middag med Berit kliva ut till verkstan på söndagkväll och börja SÅGA...
En ny rockard gjordes som sista moment söndag natt.
93´a liket eller resterna åkte ut i kylan och bruksfyran kördes in i värmen...
Måndag kväll...
Fokus på Bruksfyran och slutdemontering i just detta skede. Skämskruvarna sitter som vanligt fast nåt alldeles förjävligt och påsvetsad mutter blir lösningen.
Sista moment; uppstagning av kaross. Nära nu!
Tisdag...
Japp! Bara sticka i kontakten till vinkelslipen och börja ösa...
Fem minuter senare var kepsen väck.
Med taket borta gick det sedan att börja finlira bort all plåt inför giftemålet.
Klart bevis på vikten av mätning och planering. Jag vill ju givetvis behålla så mycket av originalstyrkan i taket. Kapar man genom förstärkningsjärnen så är det helt omöjligt att få samma styrka som tidigare. Inte för att jag tänkt klota Saaben men utifall att...
Torped och rutram klara för nytt äktenskap, resten kvar...
Onsdag...
Ikväll har det väsnats precis hela tiden. Rock´n roll på full volym från stereon åsså vinkelsip vinkelslip och åter igen vinkelslip. Fortsatte baköver och första jobbet för kvällen blev städa ren b-stolparna.
Choppning av plåten bakom baksätet.
Vidare raskt marcherat och med en massa skrik och liv så åkte bakstycket under bakrutan bort.
Skärminfästning OCH... någon fler som får roadster vibbar?
Nästa gång 93´a å nära bröllop nu…
Torsdag...
"Svensexa" å en massa larm i verkstan som vanligt…
Efter en massa borrande, filande och kapande så kunde undre torpedplåten tas bort från vindruteramen
Ståltumstocken din bäste vän när man kapar i bilar. Detta mått blir inte hundra och taket kommer inte passa men mäter in längden för att få samma kapmån på bägge sidor. Det blir massor med efterjusteringar innan första svetsloppan kan sättas.
Dåså... bort med b-stolpesnuttarna som lämnades enbart för att vara referens vid inmätningen mot nya bilen.
Å upp vi lyfter... bakdelens passform? NÄSTAN RÄTT!
Ahhh visst blir han ball… kanske tvåfärgad lack sedan?
Taket ligger bara grovt på plats, det ska bland annat ner bra mycket framtill.
Surt jävla läge, min kära Kempii MIG/MAG har tydligen likriktaren eller nåt annat skit dragit i så den e kass. Känns inte direkt muntert att lägga upp massor av stålars på en över 25 år gammal svets så nu står det stil… *FAAN*
Tjaha var bara tvungen att låna mej en svets, AAAAABSTINENS jue… En polare var hygglo å ställde hit en dryga året gammal 275A Easab
Så nu får det vara slut på EMS fånerier å kopplingsbyten på gamla Volvo PV (kolla nästa klassiker) så därför..... UPDATE!!!
28/2 -09
Hängde på en dörr för mer exakt inmätning av taket...
Drygt 15 millimeter senare så var höjden rätt och takets båge mot dörröppningen så rätt den kunde bli mot V4 dörren. Rutbågen på den modernare dörren har en aningen flackare böj än -59´ans dito och modd måste alltså till för att det ska stämma hundra.
A-stolpar och -59´ans rutram/tak sammanfogas med V4´an...
Mission complete!
Såhär "bra" stämmer sidopanelernas övre del när taket är på rätt plats... Sidorutorna kommer alltså bli drygt 20millimeter kortare på "vefyranittiotrean" än på en 92/93´a
Tank ur! Nu börjar vi närma oss den verkliga utmaningen...
Nån som har nåt bra förslag på hur man ska kunna få en bättre passning på sidor, tak och bakdel.
Fylla gapet med svets eller vadå ????? *ler elakt*
Började dagen med lite måttsättning.
Å efter lite mindre justeringar kunde plåtarna bakom baksätet sammanfogas.
Sedan med taket på rätt plats fram och baktill så var det b-stolparnas tur...
Puts och slipning av dropplistens ränna.
JAAA milstolpe!!! Förstärkningsrören i kupen kan nu tas bort.
Dags att ta in donator 93´an igen. ett jäkla bök att skotta ur den all snö men Berit var behjälplig. Slamsen Yngwie e mest i vägen och hoppar givetvis in i bruksfyran. Husse, ska vi åka nu då...
Jaha...vi har bara en aning mycket snö och eftersom vi ändå var i skottartagen så fixade vi av det värsta på verkstadstaket. Har faktiskt varit lite orolig över mängden och tyngden...
Några timmar senare hade värsta snön och isen smält bort från 93´a liket och seriös kapning kunde påbörjas. Va tycks om CUSTOMSKUFFEN?
Efter mera mätning och kapning så passar det nästan...
Forstsättning följer...
Åkey very well.... UPDATE!!!!!!
Var rejält "tussig" förra veckan så befann jag mej inte i sängen så låg jag i soffan framför teven eller satt framför brasan och kliade Yngwie. Därför har det varit klent med uppdateringar på ett tag men nu postar jag upp fredagkvällens småpyssel när jag börjat repa mej från dvalan inomhus...
Fortsatte med diverse mätning och planering av snitten så giftemålet mellan 93´a bakdelen och V4´an skulle bli så smärtfritt som möjligt. Trots bägge karosserna ser mycket lika ut i skuff, golvpressningar osv. så är det mycket mer än man tror som inte stämmer. Små små förändringar har givetvis skett under åren och det skiljer ju trots allt 14år mellan bilarna.
Det är bla. en rejäl skillnad i höjd, längd och vinkel på skuffgolvet...
Enkelt *nåja*... men lite lättare att fli bort färgen med vitala delar bortskrotade. Så diverse rostlagning kommer man givetvis inte undan, men det e ju det "roligaste" *hmmmm*
Mera putsning och vitala delen och alla skrvar klara för första loppan...
JAAAA DÄR SATT DEN!!!
Under lördagskvällen när alla husbilsmekaniker åkt hem till sitt och Storebror åter stod under taket skedde diverse förflyttningar i skydd av mörkret...
Orginalvännerna bör ta skydd, fortsättning följer....
Lördagen...
Var vikt åt pyssel med husbilen, ut me bruksfyran i kylan alltså, åsså in me bussen...
Uppdatering på jobbet med den kommer inom kort på Saab 92 h
Så var det ju dehär med att få start på Jeepen som stått ute i snön ett bra tag för nu skulle det släpas fram ett lik...
Dum-de-di-dej...
Andra öket på kort tid som Berit får skotta av, åsså in i värmen med det bara...
93´an som fått skit å som är ute i kylan igen.
Fortsättning följer INTE MISSA!!!
Söndag´en var vikt åt en del andra aktiviteter men framåt eftermiddagen kände jag mej stärkt att börja peta lite på fyran...
Med blixtens hastighet och snabbare än gnistorna landade på verkstadsgolvet så kapades bägge bakre sidopanelerna bort. Åtgärden kändes helt nödvändig eftersom ingen har kommit med nåt någorlunda vettigt tips annat än stora fenor, en bred plåt etc. för att dölja mellanrummet *ler*
Satte mej ner och fintänkte lite och grejjade efter detta lite mer med skarven i skuffen. Så nu återstår bara en liten bit just vid fjädertornet, -klart å betarrt... Ånä, inte riktigt än men nästan.
Mer fintänk genererade en ny skärminfästning komplett med nya mutterstycken...
Men *suck* problemet med sidopanelerna återstår. Nu går det helt klart inte fylla hålet/hålen med svets längre... Spånplatta kanske???
Nope! det blev inte spånskiva, hittade nåt mycket bättre...
MASONIT!
Dum-de-di-dej... tralla-lej…
Visst vare nån som nämde WOODIE ???
Kikar bakåt i tråden, mina anteckningar och bilder och nu har vi alltså kommit till MÅNDAG...
Donator 92´an var helt kass i golvet och balkar. I sparklådorna satt det inmonterade och fastbultade gigantiska vinkeljärn för att karossen inte skulle säcka ihop. Innerskärmarna bak är bokade av tidigare ägaren och jag ska diverse mer vitala karossdelar. Ingen mekanik kommer att skrotas, husbilen behöver en del saker osv. så ingen behöver vara orolig….
Efter nittiotvåaslakten var det så dags för inpassning av sidopanelerna som har samma form som 93´ans dito. Vän av ordning undrar givetvis varför jag inte använder mej av dessa utan tar 92´ans men se det är en annan historia *ler elakt*
”Saabcustom” -Att du inte ser potentialen till en hal custning !! Passa på att göra HT !! Skulle bli ypperträffligt utan B-stolpar !
/ Kenth
Tro mej! jag både har sett och ser potentionalen med att bygga HT, har även disskuterat och analyserat sådana tankar in i absurdum med olika personer både här på forumet och privat. Jag har stått timmar (snudd på) i verkstan med tumstock, klippt mallar osv. osv. och jag håller med, taklinjen kommer verkligen till sin rätt om man skulle rycka b-stolpen och bygga HT men, det finns ju alltid några men.
Jag har letat en lämplig mekanik utan resultat, sidorutan både måste först glida bakåt och sedan tippas i bakkant vilket innebär den måste byggas från scratch. Plats bakåt finns inte för där är hjulhuset, visst såga upp en springa... Sedan har du möket med skenor som ska hålla i rutan och som måste formas exakt efter rutans väg, åsså tusen andra saker... Det tar TID, TID och åter igen TID... Timmar som måste delas med flera av mina andra projekt och planerat arbete bara nu i vår, förutom rullande jobb som bara dyker upp och reportage som ska skrivas:
¤ Motor/låda som ska ur och helrenoveras i min 92.
¤ Emsen ska framvagnen renoveras, inredningen fixas, avgassystem byggas den ska dellackeras och besiktas.
¤ Finfyran har en skärm som ska lackas sen ska den maskinpoleras.
¤ 99´an jag inte ens hunnit hämta ska städas upp och besas.
¤ Klassiker levererade i torsdags en lyx Merca som ska fixas både inuti och kaross som ska premiärvisas på TRÄFFPUNKT 70 nu i maj.
¤ Veckan som kommer har jag en smälld Volvo 164´a som ska riktas.
¤ En Corvette med elfel kommer på tisdag...
¤ Mustangen skriker efter kärlek, har två roddbyggen igång, en Jeep som ska nya hjulpupphängningar + skivor, trucken ska hellackas, Cheva Vanen ska göras klar, det finns en 95´a... *ehhh* Fan! nu när man radar upp allt så mår man ju bara dåligt... :sick:
Sen utöver alla bilar har jag gården med tillhörande skog som kräver sitt. Utbyggnationen av verkstan bla. gjutningen av golvet + sista väggen ska fixas, vi ska börja renovera stora huset mm. mm. Mitt i allt detta så ska man försöka ha så lite associalt beteende som bara är möjligt mot sin fru och ge oss kvalitetstid som tex. ta skotern till fjälls. Där man gräver ner sej i en fjällsluttning, eldar, lagar mat och lapa sol i bara kortärmat. Säger bara... sörlänningar det måste ni prova på
Å "Fyran"... den ska rulla i vår så HT tankarna ligger tyvärr på hyllan..
UPDATE!!!
TISDAG´ens jobb
Innan definitif häftning av sidopanelen så måste sparklådans rost fixas. Enkelt som tusan när sidostycket är helt borta.
Dryga centimetern av tenn eldas bort och detaljstudera gärna fabriksjobbet med skarven från -59. Saabarna byggdes helt klart många gånger rent hantverksmässigt.
Japp! nu börjar linjen bli rätt...
Underkant på panelen måste bytas...
Sedan tillfällig provmontering igen.
Fortsättning följer, INTE MISSA!
Åkey... petar in ytterligare en liten UPDATE!!!
ONSDAG...
Punktfalsen på V4´ans inneskärm stämde sådär mot 92´ans sidopanel. Kapade ren kanten efter sidostycket och behöver foga i en ny remsa nästan hela vägen utom de nedersta 200mm där gamla falsen blir kvar.
Det är ett evig dit och ta bort panelen igen mellan mätningar och inpassning. men 10 minuter senare satt plåtremsan där och både den och sidopanelen kunde grovkapas för en definitiv fastsvetsning av sidodtycket.
Henric Tungström skulle ha 93´ans motorpaket och dök därför upp på onsdagskvällen för att vara behjälplig med motorlyft. Bortforsling till Stena Metall närmar sej nu med stormsteg för resterna av 93´an.
MEGABAMSINGUPDATE!!!
Helgens jobb den 16 mars -09
Det var nog ingen som förstod att det inte var något larv när jag sågade till masonitpanelerna. Med en långsiktig planering så rullar bilbyggena på bättre och det ska givetvis bli ny klädsel och sidostycken. Klädselpanelerna är lättast att göra i detta skede för man har alla hål för clipsen snudd på gratis när man så här enkelt kommer åt att märka ut från baksidan.
Sista justeringen och inmätning innan definitiv fastsättning av ytterpanelen...
Så var det dags för att pyssla ihop sista hålet på innerskärmen och efter lite fintänkning blev det så här bra.
Skärmens övre infästning har diverse rostporer mot tak och c-stolpe så en vinklad plåt tillverkas. Det här jobbet var skittråkit när jag plåtrenoverade 92´an och det har inte blivit skojigare. Det är flera bökiga moment som tex. mutterstycken ska svetsas och som måste mätas in exakt. Det är dubbelplåt där hjulhus möter tak, plåten svänger svagt åt flera håll och kanten måste bli helt perfekt. Eftersom en miss här syns direkt mot den bultade skärmen. Enda trösten i eländet är att skarven mellan innerskärm och tak ligger på ett helt annat ställe på 93´an så det finns inget karosseritenn här där jag lägger svetsskarven. En klen tröst i sammanhanget är att andra sidan är något bättre.
JA!! en sida klar och i ivern kapade jag in och svetsade fast överdelen på sidostycket på mindre än fem minuter.
Sparklådan på förarsidan är så dålig att här krävdes krafttag.
Sparklådan under dörrstolpen var helt obefintlig, nederdelen på dörrstolpen likaså.
En snutt från b-stolpen som satt fast mot taket på 93´an löste problemet på ett smärtfritt sätt och en ny ytterplåt till själva lådan kunde tillverkas och häftas upp.
Så vidtog det lite mer pet med innerskärmens skarv mellan "de två" Åsså utrotade jag ett styggrosthål som sölat ner baksätet på Fyran när det varit blött ute.
Ingen återvändo... Bara att sätta igång med skitjobb nummer 2 och jag började med mutterstyckerna.
'
JAAAA klart som fan!!!
Fortsättning följer om ett år eller två...
Åkey… då kööör vi!
Kvällens *ehh* nattens jobb bestod i att få dit sidopanelen...
Först en massa puts och slip runt om alla kanter...
Centimeretjockt lager med tenn värms bort innan diverse bulor riktas ut. Nederdelen på den här sidopanelen var helt ok och behövde ingen rostlagning.
Justering av gamla skärminfästningen och inpassning av panelen. Masktejp är kung när det gäller att markera och få raka snitt.
Bygge av ny kant på innerskärmen för punktsvetsarna mot ytterpanel.
JAAA! där satt den... Hörnet längst ner mot dörren kvar och några punkter i bakkant.
Så en pyttisuppdate !!!
Borrade och fäste upp de sista punktsvetsarna på sidopanelen.
Åsså byggde jag ett nytt hörn i framkant. Nu är äntligen bägge sidopanelerna helt fastsvetsade och klara som fan.
Sen mekkade jag igen det andra jobbigahålet i inneskärmen. Plåtstackarn vinklar och bryter åt alla håll men se... nu ere gjort.
Thats all folk´s!
Jobbet med Fyran ligger tyvärr nere för tillfället och den är ute i kylan då en Corvette med ett elakt elfel står som ett monument inne i verkstan.
Bruksfyran har stått ute i kylan ett bra tag. Visst har det skett lite pyssel men definitivt inga stordåd som varit av uppdateringsvärde men… För att inte tråden ska dyka så långt att man inte hittar igen den så ordnar jag en liten update. Om inte annat för alla som undrat, pm´at och är nyfikna.
Kikar på bildegenskaperna som säger 19 mars och då blev tydligen sista sparklådan fixad.
Visst e taklinjen MYCKET ballare på en 92-93´a?
Svårt att hålla fingrarna i styr och styggbucklan på taket fixade jag utomhus strax efter att förra bilden togs.
Gnet förra veckan och nu återstår inte speciellt mycket av 93´an.
Mellan limning och torktider på husbilens väggar så passade jag faktiskt på att ta in fyran och fixa skuffgolvet. Matchen är alltså igång och nu ska jag först fokusera på en styck merca som klassiker har levererat (missa inte nästa nummer, det är läsvärt från flera aspekter *ler hemlighetsfullt*) sen jädrarrrr...
INTE MISSA!!!
Hett tips; Hotrodders alla åk + länkar till projekt trådar, provkörningsvideos mm.
Segt som fasen med Fyran och händer tyvärr ingeting med den just nu.
Håller på för fullt att riva väggar i det stora huset på gårn och det suger både tid, stålars och styrka. Övrig tid tillbringas mest i skogen där vi bland annat roar oss med sådana här övningar
Behöver en vettig väg på mitt skifte för att kunna köra fram ved, fast vart vart tog vägen vägen???
Men hav förtröstan go vänner. Frun tyckte jag varit ruskit grinig efter semestern och det fanns en STOR anledning. Käraste verktstadsprylen Kempii´n lämnade ju in i början av sommaren och fick respass till skroten. En polare förbarmade sej och lånade ut sin Esab 275A med orden, -Julle... du som svetsat så mycket kan inte du prova den här? Jag tycker den går skitdåligt rent utsagt...
Ååååkej... då kunde jag ju åtminstonde bota den värsta svetsabstinensen och fick en rejäl möjlighet att prova en av svetsarna jag kikat på som ersättning för Kempii´n. Nu blev det ju mest husbil och inte så mycket gjort på mina egna projekt men det var egentligen inte så konstigt för sämre svets fick man leta efter. Vilket riktigt skit rent utsagt och Esaben stod mest där i hörnet och såg gul ut.
Innan vi for på husbilsturen så lämnade jag igen den och fan tro´t... När jag var hemma igen så saknades kon´n och båset varju så att säga tomt. Även om det gällde en usel Esab så var ju läget heltrist. Sur och vresig med tanke på att en likvärdig maskin som Kempii´n landade på nånstans 15-20 tusen och likvida medel saknades så blev ju humöret kört i botten och jag ville inte ens gå ut till verkstan. Nope, så jag började riva väggar inne i stora huset och fälla stora träd i skogen istället.
Några dagar senare så var jag och frun var iväg på en liten roadtrip och efter ett raserianfall över en idiot i trafiken fick Berit nog och sa bara surt -Du är inge rolig att ha och göra med när du är såhär sur och grinig...
Tystnaden i bilen blev bedövande och mitt dåliga samvete gnagde och började löpa gatlopp inne i skallen. När vi några timmar senare var på väg hem igen och lugnet pånytt hägrade mellan oss menade Berit att hon tänkte försöka göra mej glad och på mindre dåligt humör genom att köpa en svets till mej. Hon visste jag varit och kikat på flera olika och även vad det handlade om för pengar så...
Prexis en sån som jag ville ha köpte hon till mej och nu jävlar ere snart verkstad...
Men, vi har en jorbruksfastighet som är mitt föräldrarhem med både skog och mark där jag och Berit byggde ett mindre timmerhus strax innan pappa gick bort och allt suger tid.
Vi bor i timmerhuset idag och har haft det stora vita huset som är gårdens huvudbyggnad uthyrt i drygt tre år. Dessa hyresgäster sa vi upp för drygt 1,5år sedan för nu ska vi renovera upp och flytta in i den stora kåken istället. Den kåken är visserligen fullt bebolig men bland annat inte omtapetserad sedan -75, säger bara MEDALJONGTAPETER *suck*
Så nu tar vi först övervåningen sedan blir det ett nytt kök, badrum... sovrum mm. mm.
Kåken är byggd 1927 med stående timmer och tyvärr omgjort 1958 till utseendet det har idag. På de gamla ritningarna är det så vackert. Så även nya fönster, en parytterdörr osv. ingår i planerna nu i höst. Eftersom vi tänker bygga tillbaka det till som det såg ut från början *gammal dröm*
Tänker inte besudla tråden med en massa byggbilder men...
Bjuder på några teasers på övre hallen med de "fina medaljongtapeterna" (F-n ta den som säger att dessa är moderna) Åsså det underbara färgvalet i badrummet och ett av sovrummet som tidigare varit ett kök då det varit tre lägenheter i huset.
Tjaha... då river vi en vägg då...
Ett par timmar senare kom Berit med en kall folkis och förstörelsen var total...
Några kvällar senare hade vi även lockat fram gamla pärlsponten ur väggen och fått fram vart ett av de gamla stora fönstret vid trappen suttit *LYCKA*
Vi skriver den ‎22 ‎januari ‎2010 Klockan är 17:57 och Berit hjälper till att skotta ur snö och putta in Bruksfyran i verkstan :jobbar:
Very well... dags för UPDATE!!!! :hype:
Tio minuter efter framskottning så stod bruksfyran i verkstan och Julle gick in för att käka middag...
samma kväll åkte maskin+låda ur och måttsättning och planering för morgondagen inleddes.
23 januari
Efter några raska snitt med vinkelslipen var näsan bortopererad och ett fasligt oväsen med hackspetten inleddes så underedsmassan kom väck.
En snabb test av hela fronten från donator 93´an gav facit och en stund senare var vänstra innerskärmen nära sin slutgiltiga placering.
Ska mixtra på nån vecka till men som på beställning har en 900 Aero landat på min gård :doh:
Den här... den här mina vänner... den ska det hända grejjor med...
INTE MISSA!!!
24 januari
Efter en enkel modd av fjäderinfästningsbalk så stämde höjden mycket bättre...
Sedan föll innerskärmen på plats och i rätt höjd nästan av sej själv...
Slip och puts så ser innerskärmen riktigt v-fyra aktig ut å andra sidan blev en ren "promenad"...
Avlutar med en cliffhanger...
Hur fasen ska maskin få plats här?
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
0
0
0
0