3301
Sök

Möte med snöplog blev skador

342 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
tjenare jag mötte en snöplog imorse påväg till jobbet jag låg bakom en truck som körde ca 20-30km/h vi fick möte av en snöplog somm kom dundrandes i ca 50 km/h och snöskvätt från plogen uti min körbana en meter upp i luften var ett faktum blev som att köra in i en vägg och resulterade skador blev trasigt dimljus. stenskott på hela motorhuven och även rejält blästrad framruta.

vem bli ersättningskyldig för skadorna just nu skyller alla jag pratat med på varann..

Fisketokig
2 997 Inlägg
2 februari 2010
Med din beskrivning om att köra in i en vägg mm så finns det bara 3 tolkningar på det hela.

Du körde i diket på fel sida. Skyll dig själv

Plogbilen hade vinklat snön åt fel sida. smile Hans fel och ersättningsskyldig om det finns vittnen. Ord mot ord annars.

Du överdriver. Lär inte bli trodd av någon. Ord mot ord och inget att göra.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2010
Låter som en klart överdriven historia... Möter man en plogbil ser man lämpligen till att hålla sig så långt ifrån den som går.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 februari 2010
upp med lite bilder då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

342 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
förstår inte folk som skriver att dom inte tror en kom till norregårdsvägen 1 i skövde och kolla då... SUCK PÅ ER!!!  bilder e svåra att se på om man ska ta i  helhet.  han hade plogen isortsätt rak det skvätte up massa snö i luften som jag sedan körde in i.  och snömodd med salt e rätt hårt när det kommer i luften. och ja jag vet att man ska hålla sig så långt ifrån den som möjligt det gjorde jag oxå men tänk själva att en enfilig 50 väg e inte bred när det e snövallar på sidorna.

3 354 Inlägg
2 februari 2010
ingen som tror att det kan finnas sten/grus i snön som plogas? Det var ju en mindre väg?
Det brukar ju sandas, grusas, saltas etc (kan ge goa märken om det slungas iväg åt fel håll vid plogning)

Ingen som tror att det kan bli som en vägg att hamna i det som slungas iväg (om han hade plogen felriktad, säger inget om den punkten)
Det räcker ju att möta en vanlig lastbil för att få en smärre vägg som man känner av, och då är det bara luften som trycker till.

Om det är så att plogen va olämpligt riktad och det blev såna märken/skador så borde plogaren vara ersättningsskyldig.
Inte pratat med trucken framför dig om han bevittna detta?
Senast redigerat av Seth (2 februari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2010
Mötte en plogbil på en liten sandad väg senaste i förrgår och det smällde till bra,
klarade mig dock från några större skador på lacken osv (inte så mycket sand på den vägen).

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
2 februari 2010
surt! men vad jag kan läsa ut av detta så tycker jag det verkar vara plogbils förarens fel! hör med han truckföraren om du får tag på honom om han kan vittna åt dig!

synd med skador på den fina bilen! sad

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

2 174 Inlägg
2 februari 2010
Martin 9-3 skrev:
Med din beskrivning om att köra in i en vägg mm så finns det bara 3 tolkningar på det hela.

Du körde i diket på fel sida. Skyll dig själv

Plogbilen hade vinklat snön åt fel sida. smile Hans fel och ersättningsskyldig om det finns vittnen. Ord mot ord annars.

Du överdriver. Lär inte bli trodd av någon. Ord mot ord och inget att göra.

WORD!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2010
volvodrifter skrev:
förstår inte folk som skriver att dom inte tror en kom till norregårdsvägen 1 i skövde och kolla då... SUCK PÅ ER!!!  bilder e svåra att se på om man ska ta i  helhet.  han hade plogen isortsätt rak det skvätte up massa snö i luften som jag sedan körde in i.  och snömodd med salt e rätt hårt när det kommer i luften. och ja jag vet att man ska hålla sig så långt ifrån den som möjligt det gjorde jag oxå men tänk själva att en enfilig 50 väg e inte bred när det e snövallar på sidorna.

Visst är det möjligt att det var som du skrev, men när det dyker upp såna här diskussioner så brukar det vara nån viktigpetter som är förbannad för att halva hans bli blivit förstörd när det i verkligheten i princip bara stödsat lite snö mot motorhuven...

Eftersom det var på en 50-sträcka gissar jag på att det var inom en stad?
Kommunen har förmodligen beställt in snöröjningen från ett företag, kan även vara så att dom har egen personal med maskiner som sköter det. Det finns försäkringar som täcker sånt här, antingen via kommunen eller snöröjningsföretaget direkt. Se även till att dokumentera skadorna ordentligt så du har bevis, som tidigare skrevs kan du även försöka få kontakt med truckföraren o få ett vittnesmål från honom för att underlätta för dig ytterligare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

362 Inlägg
2 februari 2010
dokumentera skadorna, förklara vart det hände osv å gå sen till kommunen. det är ju kommunen som ansvarar för snöröjning å också dom som får ta smällarna om det blir nåt. kan ju även vara inhyrda snöröjare men det är bara att snacka med kommunen.

å ni som skriver repor av regn, å att det är överdrivet å allt va fan ni nu skrivit, har ni suttit inne hela vintern med fördragna fönster eller?? det har snöat å frusit till is i hela jävla sverige. is är hårt! is är halt, därför sandar/grusar man, sten är ju hårt, det borde ni veta vid det här laget.. vart inser ni inte att en isklump med sten å skit i repar en lack? blir ju samma effekt som å ta ett sandpapper å dra över bilen

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

715 Inlägg
2 februari 2010
plogen måste ju ha haft bladet riktat år fel håll... all is och sten är väl tänkt att gå ut i diket annars får man ju snön på andra vägbanan.

RMR-Crew
478 Inlägg
3 februari 2010
Hade min ruta blivit "blästrad" av en plogbil så hade jag stoppat honom för att prata igenom saken.
Jag är ledsen att behöva säga det men ett forum kan inte hjälpa till så värst mkt.

832 Inlägg
3 februari 2010
Han behöver inte haft bladet vinklat fel. Det kan ju räcka med att stålet är trasigt ute på kanten eller nåt så snön/isen/gruset flyger åt andra hållet.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Solfilmsmontör
68 Inlägg
3 februari 2010
Skador på fronten låter rimligt men blästrad ruta i 50km/h låter inte rimligt i mitt tycke.  Att det kan fara lite lössnö ( rök ) runt en plogbil när dom kör men inte troligt för att göra dom skador du beskriver. Inte i 50km/h. En plogbil brukar ofta köra saktare än vad det står på skyltarna.

Montering av solfilm, säkerhetsfilm, fönsterdekor, skylt & bildekor. www.solskyddscenter.com

407 Inlägg
3 februari 2010
du skulle stoppat plogbilen och visat skadorna och bett att snacka med hans chef och så hade ni säkert kunna lösa det hela..

342 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
det hela har troligvis löst sig har fått tag på han som körde plogbilen och det kommer skrivas en skadeanmälan till försäkringsbolaget. kanske tur i oturen oxå att det va en av komunens vägar och inte vägverkets så kanske kan bli lättare att få ut någon ersättning ...

en armad bandit
63 Inlägg
3 februari 2010
Fan vad surt! Men som några andra säger, försök få tag i han som körde plogbilen och snacka med han så kan ni säkert lösa de!
Till er som säger att han inte kan ha fått blästrad framruta osv, här vars jag bor så är de många som har fått trasiga fönster i husen efter att plogbilarna har kört förbi som idioter. Är 50 väg igenom byn och plogbilarna ligger oftast i 80 på 50 sträckan. Min bror fick ett trasigt dimmljus i saaben efter att han mötte en plogbil.

12 086 Inlägg
3 februari 2010
Gnäll inte, min polare körde in IN plogbilen för några veckor sedan.
För upplysningsskull kan jag säga att dom där plogarna inte är gjorda av tunnplåt.

Sök