3136
Sök

Saab 9000 2,0T -87

25 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
Här kommer jag skriva lite om mitt projekt


Ska alltså renovera och snygga till i motorrum och invändigt i min saab 9000.

Första målet med bil till att börja med är att snygga till motorn och få den att funka och få igenom den i besiktingen.
Andra målet med bilen blir att få upp den till 250 hk ungefär. har ju bara 175 hk nu så blir lite jobb med den.

Lägger upp två bilder på hur den såg ut när jag hämtade den. en på utsidan och en på insidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/851884_a4ngp1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/851885_xx0jmt.jpg

Här kommer jag skriva vad som ska göras med motorn och insidan av bilen.

[X] Klart
[-] På börjat
[ ] Inte börjat

[ ] Turbo byte
[X] Måla blocket
[ ] Måla Toppen
[-] Byta Kolvar stakar och ringar
[ ] Porta toppen
[ ] Laddtrycks mätare
[ ] Oljetemp mätare
[ ] Oljetrycks mätare
[ ] Byta lampor i instrumentpanelen till Blå
[ ] Byta Spridare
[ ] Lacka om Panelen i bilen till annan blå färg
[ ] Byta alla rör och slangar till blåa
[ ] Byta till större intercooler
[ ] Byta Stolar
[ ] Andra Kammar
[X] plocka isär hela blocket
Kommer inte på något mer just nu men kommer skriva dit så fort jag kommit på mer
Senast redigerat av Anden840521 (8 mars 2010)


Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
3 februari 2010
#2
Kul projekt smile Är inte så hemma på 2,0 motorerna, eller egentligen saab alls men jag har iaf fått för mig att dessa inte är så svårtrimmade?

2,3l motorerna är väl inte alls jävliga när det gäller 300 sträcket iaf (Nån får gärna rätta mig smile ) men.. lite chip, högre ladd, spridare, bränslepump, avgas.. sen är man väl nästan där ;P Hehe..


Lycka till! smile

No dice !

25 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#3
tackar.

är inte så hemma jag heller på det där motorerna men ska få lite hjälp med det så.
jag det räcker väl nästan med ett chip vad jag hört i alla fall med att få upp dom i bra mångar hk i alla fall.


106 Inlägg
3 februari 2010
#4
170 hk är ingen lt det va bara 175 hk org i 9000t från 87


25 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#5
Sådär nu har man börjat plocka bort lite i motor rummet. har tagit bort kylare och intercooler.
har även tagit bort turbon och grenröret och sen så är hela fronten borta också så man ska komma åt allt bättre. toppen är även bort plockad också. även så är vevhusventilationen borta

Här är en bild på när det är borta

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/852466_za8d9s.jpg


Här är en bild på Kylare och intercooler och turbon

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/852467_e2z3ej.jpg

Här är en bild på blocket utan topp oc vevhusventilation

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/852468_iuea4g.jpg
Senast redigerat av Anden840521 (5 februari 2010)


Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
4 februari 2010
#6
Gött o se att det kommer nånvart! Fortsätt så smile

No dice !

1 497 Inlägg
4 februari 2010
#7
Kul att du gör något åt den!
Vill bara påpeka att det inte fanns någon LTT -87 wink

956 Inlägg
4 februari 2010
#8
Skinnet på förarstolen har nog sätt bättre dagar!big_smile

Lycka till!

25 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#9
jo jag vet det så ska byta till andra stolar så


1 327 Inlägg
4 februari 2010
#10
Fanns inga lättrycksturbo på hela 80-talet Var först i början av 90-talet som Saab började med sina LTT. 185 hk ska det vara orginal i en 9000 T16.


167 Inlägg
7 februari 2010
#11
Kul att du håller en gammal 9000 vid liv...
Har själv 2 st...
Spridare och chip så är du på 250 sträcket


2 021 Inlägg
7 februari 2010
#12
passa på och lacka motorrummet när motorn ändå är ur


25 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#13
Rille0 skrev:
passa på och lacka motorrummet när motorn ändå är ur

Jo jag hade tänkt det
Senast redigerat av Anden840521 (7 februari 2010)


25 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#14
jonnielahti skrev:
härligt med ett 9000CC prodjekt big_smile
har själv en 9000 cc t16 smile
kommer att följas, lycka till big_smile
m.v.h. Jonnie Lahti

tackar. ska försöka få igång bilen och sen så ska det väl ändras lite när den är besiktad och så.
ska du göra något med din 9000 då?


25 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#15
Ja då har man börjat med att ta bort motorn från bilen idag då. har tagit bort alla kablar och så nu så är bara att ta ur den för hela motorn är lös nu. i  helgen blir det att köra hela bilen till garaget och ta ur motorn helt och sätta upp den på stativet och börja plocka ner motorn. hade ingen kamera med idag men skickar in en bild så fort jag varit där igen.


4 663 Inlägg
11 februari 2010
#16
härligt med ett 9000 projekt till big_smile

25 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#17
Idag har jag varit och kollat på garaget där jag ska ha bilen stå ett tag framöver. vi kommer att köra dit hela bilen istället för bara motorn som det var tänkt från början.
Ska köra bort den nästa helg så då blir det upp med motorn på stativet och börja plocka så då kommer det komma lite mer bilder hit hoppas jag.

vill tacka er som följer denna tråd.

Mvh

Andreas


25 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#18
Sådär nu har man kört bilen till garaget där den ska stå och göras i ordning. har även fått mina färg burkar som ska vara till motorblocket. lägger en bild här så ni får se.


Här är en bild på burkarna till blocket

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/863918_na4fzi.jpg


25 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#19
så en liten update idag igen då. idag har man varit i garaget hela dagen och tagit ur motorn ur bilen och satt upp den i motorstativet och tvättat den lite. ska kanske dit på tisdag och plocka bort allt så det bara är blocket kvar så man kan lacka det sen. här kommer lite bilder.



Här är en bild på när motorn är borta från bilen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/864612_snbbfh.jpg

Här har vi precis fått ur motorn ur bilen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/864614_ms3zbc.jpg

Här är motorn på stativet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/864618_aqp5og.jpg


25 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#20
jaha då har man varit i garaget igen då och kolla motorn och så. har plockat ner hela motorn nu så är bara blocket kvar. har konstaterat att det är alla kolvringar som är trasiga. dom gick typ av när vi tog ur kolvarna så blir att köpa nya ringar och så. lägger ut en bild på lite delar från motorn

En bild på delar från blocket
https://www1.garaget.org/gallery/archive/121835/866282_tk167r.jpg



Sök