3219
Sök

Volvo 940 b230fk startar inte efter kamaxelbyte.

49 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag bytte ut orginal kammen mot en v-kam och passade även på att byta kamrem och nu när jag sätt ihop allt igen startar den inte. Motorn går runt och gnista finns men den tänder inte, hostar inte enns till.
finns det något jag har glömt eller något som man kan sätta fel så de blir så här?
Kamremmen är jag rätt säker på att den är rätt.

Tacksam för svar!


357 Inlägg
3 februari 2010
#2
YoKeR skrev:
Hej, jag bytte ut orginal kammen mot en v-kam och passade även på att byta kamrem och nu när jag sätt ihop allt igen startar den inte. Motorn går runt och gnista finns men den tänder inte, hostar inte enns till.
finns det något jag har glömt eller något som man kan sätta fel så de blir så här?
Kamremmen är jag rätt säker på att den är rätt.

Tacksam för svar!

Fick du i fördelaren rätt i spåret på kammen?
Och kolla kamremmen igen.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 februari 2010
#3
hoppas du inte gick efter spåret på remskivan till vevaxeln .
remskivan sitter i hopp men nått vulk skit som efter ett antal år blir dåligt
å gör så att delen med markeringen snurrar runt på den delen som sitter på vevaxeln, men andra ord markeringen kommer inte stämma alls
kolla kamremmen två gånger till å kolla på på markeringen på styrbrickorna till kamremmen så får du det rätt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

49 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#4
Har nu tagit borrt remmen å sätt dit den igen och det är rätt på markeringarna, den enda markeringen jag är lite osäker på är den till vevaxeln för den går inte att få mitt för strecket på blocket, den kommen antingen lite åt höger eller lite åt vänster. Jag har prövat båda men ingen skillnad, och nej jag går inte efter markeringen på remskivan.
Men den ska väll i alla fall tända till lite även om det skulle stå nått kugg fel? kan det vara något annat som jag glömt sätta dit, eller nån säkring som gått?
Gnista å bränsle har jag.


357 Inlägg
4 februari 2010
#5
Finns inte direkt något mer att glömma än Fördelare, kamrem och jordfätan. om du inte rört något annat vid bytet.
Senast redigerat av aF (4 februari 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2010
#6
kör ner en mejsel i tändstiftshålet och känn efter när kolven är i topp, sen kollar du så markeringen på kamdrevet ligger där den ska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

49 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#7
Såg nu att jag gått efter fel markering på vevaxeldrevet så den var ett halft varv fel, så nu startar den men så hoppar den och går väldigt ojämt precis som att tändkablarna skulle sitta fel men dom är satta
1-2-4-3 från vänster på fördelaren och att ettans cylinder är längst bak. Men det jag är osäker på är vilken cylinder som är 1 om det är den längst bak eller längst fram sett framifrån bilen, för jag kände med en mejsen i den cylindern längst fram 1? när alla markeringarna var rätt och då var cylindern i topp och den bakom 2an? kände jag inte alls.

Är detta rätt?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2010
#8
4-3-1-2 på fördelaren, ettans cylinder är fram mot kylaren

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
4 februari 2010
#9
de där me tändkablarna på B230 med fördelare bak på toppen e lite förvirrande eftersom tändkablarna sitter som YoKeR säger men tänföljden e en annan.
Går man efter kablarna på locket Vänster till höger framifrån sett sö börjar det med 4ans cyl längst till vänster sen cyl.3, sen cyl.1 och till sist längst ut till höger fortfarande framifrån sett kommer kabeln som går till 2:ans cyl

49 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#10
Jo dom sitter rätt. Men kan jag ha vänt vevaxeldrevet ett eller ett halvt varv fel? Men ändå konstigt att ettans cylinder är i topp då?


49 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#11
Ok nu har jag kollat över allting en gång till å så här ser de ut.
- ettans kolv är högst upp när vevaxelmarkeringen är rätt
- nockarna på kamaxelm pekar snett uppåt när kamdrevets karkering är rätt
- rotorn pekar mot ettans tändkabel när allt är på
- jag har satt tändkablarna 4312 bakifrån
Bilen går igång men som jag skrev förut bara hoppar å låter som fan
Finns det något mer jag kan kolla eller inte satt dit som kan orsaka detta?


Jävel
2 018 Inlägg
4 februari 2010
#12
o tändföljden är 1342? kolla om du har olja/vatten i fördelarlocket, då kan den bete sig sådär..

You got to risk it, to get the biscuit :)

islurren1
4 februari 2010
#13
4312 är väll ordningen på tändkablar vanster till höger på locket från fronten sett. Ettans cyl är ju längst mot kylaren. Då går kabel ett i locket till cyl 4- kabel två i locket  till cyl 3- kabel tre i locket till cyl 1 och kabel fyra i locket går yill cyl 2.
är det kopplat så så far du rätt ordning på kablarna i locket och rätt tändföljd!!
RÖRIGT VA??

49 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#14
Fortfarande så har jag satt kablarna rätt men undrar vad mer som kan vara fel


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 februari 2010
#15
Om den går igång och hoppar, studsar, baktänder och inte vill upp i varv så kan du likväl ha remmen en kugge eller två fel.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Stabil som fan
304 Inlägg
6 februari 2010
#16
Prova ställa lite på fördelaren? Funkade för mig en gång när den gick som en påse skit smile


1 915 Inlägg
6 februari 2010
#17
Det är svårt att göra på en motor där tändningen ställs av databoxen.....
Toppmonterad fördelare går ej att justera.

Tinjection skrev:
Prova ställa lite på fördelaren? Funkade för mig en gång när den gick som en påse skit smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 februari 2010
#18
Louksor skrev:
Det är svårt att göra på en motor där tändningen ställs av databoxen.....
Toppmonterad fördelare går ej att justera.

Tinjection skrev:
Prova ställa lite på fördelaren? Funkade för mig en gång när den gick som en påse skit smile


precis, endast LH 2.2 som fördelaren går att ställa på

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Stabil som fan
304 Inlägg
9 februari 2010
#19
Om man lossar 2 "skruvarna" bak på fördelaren så att man kan flytta den från höger till vänster i sin skena, Då kan man finjustera det lite grann ja, Och för min del lyckades jag fixa det från rätt sunkigt till bra och detta fick jag göra pga. att jag inte markerade hur den satt när jag bytte topp smile


357 Inlägg
9 februari 2010
#20
Tinjection skrev:
Om man lossar 2 "skruvarna" bak på fördelaren så att man kan flytta den från höger till vänster i sin skena, Då kan man finjustera det lite grann ja, Och för min del lyckades jag fixa det från rätt sunkigt till bra och detta fick jag göra pga. att jag inte markerade hur den satt när jag bytte topp smile

Som sagt så funkar inte detta på lh 2.4 som redan har konstaterats i de tidigare inläggen.



Sök