2657
Sök

T-stycka till volvo S40 2.0t

4 Inlägg
27 maj 2006
Trådstartare
#1
Skulle behöva ha någon som kan rätta mig lite är lite osäker.. =/
Om man sätter ditt ett t-kors på en volvo S40 2.0T (165hk) så får bilen mer soppa?! eller har jag fel? Och om man inte trimmar bilen med något annat så kommer inte bilen att öka från 165hk till 200hk? Skulle gärna villja ha lite svar på dett för jag kan inte tänka mig att ett T-kors som gör att man får mer soppa ökar 35hk!?

För jag har nämligen en kompis som tror att man får 200hk utav det.. men det kan jag nämligen inte tänka mig om man inte trimmar bilen med något annat.. för den är nämligen helt orginal förutom T-kors...
Senast redigerat av Neo_ (27 maj 2006)


1 079 Inlägg
27 maj 2006
#2
Passa dig för att pystrimma det kan bli skrot av allt om man inte ställer om bränsle och tändning, skaffa chip som är mappat med bränsle/tändning och styr laddtrycket. med andra ord Pystrimma INTE en S40, använd chip
Senast redigerat av ruhler (27 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 maj 2006
#3
Hej, det hjälper inte om du öser in soppa den går bara sämre, du måste ha luft med annars blir det bara skit...


4 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
#4
bumpe skrev:
Hej, det hjälper inte om du öser in soppa den går bara sämre, du måste ha luft med annars blir det bara skit...

joo det kan jag tänka mig.. för bilen sväljer inte mer soppa för det.. och nu har den stollen fotförsig att bilens laddtryck är uppskruvat till 0.9 och jag tror inte att det ger 35hk att skruva upp turbon så lite och ett T-kors


249 Inlägg
29 maj 2006
#5
Funkar kanon, om du vet vad du gör.
Nu gör jag en ytterst förenklad förklaring
Det som händer är att du lurar en tryckvakt att tro att du inte laddar fullt, du släpper in luft i systemet, den här luften måste du strypa på något sätt ex en liten kulventil eller en plast slang med en liten nippel i, annars laddar du för mycket och då.....(men det finns en massa elektronik i bilen som nog kan hålla reda på en del av spikningarna och justera ner motorn om så behövs)
Bilen blir heller inte särskilt kör bar om du har för stort hål i t-stycket.
Har själv haft en 2,0T som rullade med detta i 8000 mil och farsans 945 Ltt har haft det i 28000 mil, så som sagt med förstånd så funkar det kanon.


1 079 Inlägg
29 maj 2006
#6
Personligen anser jag att bondtrim inte hör hemma på en modern bil, men har man råd att sätta lite pengar på spel med att spara några lappar på att inte chippa så får man kanske lägga dom i en motorrenovering istället. Jag säger inte att det kommer gå snett men det är stor risk att det gör det, snacka med autotech eller någon som är insatt i ämnet innan du gör något dumt. En del kan det funka åt medan andra får haverier.

sökte reda på lite information om ämnet om X40 och pystrim: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866
Senast redigerat av ruhler (29 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

23 Inlägg
29 juni 2006
#7
Neo_ skrev:
bumpe skrev:
Hej, det hjälper inte om du öser in soppa den går bara sämre, du måste ha luft med annars blir det bara skit...

joo det kan jag tänka mig.. för bilen sväljer inte mer soppa för det.. och nu har den stollen fotförsig att bilens laddtryck är uppskruvat till 0.9 och jag tror inte att det ger 35hk att skruva upp turbon så lite och ett T-kors

Tja!
Min 2.0t laddar 0.8 bar ,jag har 198hk i backen!! Så med 0.9 får du nog utan problem 200hk, frågan är om den lilla snurran pallar hålla 0.9bar...

Volvo S40 2.0T 215hk 330Nm - 0-100: 6.83s


Sök