3358
Sök

Biltemas sänkningssats

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#1
Jag har tänkt mig ett budget-facelift på min 740, så jag har tonat lite lysen och grejer och nu undrar jag om någon har någon erfarenhet av biltemas "sänkingssats" (den som man trycker ihop fjädrarna med) för jag känner mig inte så sugen att kapa fjädrarna.

Jag tänkte dra ihop "plattorna" helt så dom sitter mot varandra och sen sveta ihop dem, det borde väl funka bra? eftersom jag hört att dom lossnar när de får påfrestningar i sidled.

HMC
Heaven MotorClub

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
4 februari 2010
#2
Köp sänkningsfjädrar direkt eller kapa så länge tills du har råd med det.

MVH. Alex

1 142 Inlägg
4 februari 2010
#3
kapa fjädrarna och köp beg. på skroten. borde hamna på typ samma pris.

Darth Vader
1 644 Inlägg
4 februari 2010
#4
Använd inte dessa, då är det fan bättre att kapa i mitt tycke.

Braaaaap?

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
4 februari 2010
#5
bättre med en bosch sänkningssats...den från biltema gör ju ingen skillnad...

hellre pallbocks kung än trailer queen

Delta_Rebel
4 februari 2010
#6
ts0n skrev:
Jag har tänkt mig ett budget-facelift på min 740, så jag har tonat lite lysen och grejer och nu undrar jag om någon har någon erfarenhet av biltemas "sänkingssats" (den som man trycker ihop fjädrarna med) för jag känner mig inte så sugen att kapa fjädrarna.

Jag tänkte dra ihop "plattorna" helt så dom sitter mot varandra och sen sveta ihop dem, det borde väl funka bra? eftersom jag hört att dom lossnar när de får påfrestningar i sidled.

Om du ska ha "budget" så ska du definintivt kapa,bes fjädrar kostar inte många spänn på skroten.

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#7
okej!
hur går det att kapa fjädrarna när dem sitter på, om man lyfter bilen?
eller är risken för stor att kapen fastnar? smile
bara en fråga, annars är det ju inte så jobbigt att plocka av dem.

HMC
Heaven MotorClub

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#8
jag kom att tänka på biltema-satsen igen.. om jag gör som jag har sagt ovan, så är det ju bara att kapa bort "klamrarna" när det är dags för besiktning, för jag har hört att folk har haft problem med kapade fjädrar på besiktningen, att dom lättar och inte ligger emot, eller ligger fel på något sätt.

Sen finns det ju folk som kapar och fäster fjädrarna med slängklämmor.. är det här något som ni anser vara bättre än att svetsa ihop biltemas sänkningklamror?

HMC
Heaven MotorClub

729 Inlägg
4 februari 2010
#9
köp inte biltemas värdelösa "sänkningssats"!!! helt värdelös

fjädrorna är ju inte lagade för att bli ihoppressade bara på vissa ställen


Darth Vader
1 644 Inlägg
4 februari 2010
#10
ts0n skrev:
Sen finns det ju folk som kapar och fäster fjädrarna med slängklämmor.. är det här något som ni anser vara bättre än att svetsa ihop biltemas sänkningklamror?

Ja. Inget med biltemas "sänksats" kan jag se som en bättre lösning än något annat.
Och som du tidigare frågade, ja, du kan kapa med fjädrarna på plats, var försiktigt och håll borta alla kroppsdelar du kan wink

Braaaaap?

7 Inlägg
4 februari 2010
#11
dom är helt fucking värdelösa kapa iställe!!!smile


8 Inlägg
4 februari 2010
#12
Dom sänker ingenting och är dessutom inte godkända av SBP ( Svensk bilprovning)
Billigast är ju att kapa smile

1 638 Inlägg
4 februari 2010
#13
Jag har aldrig haft problem med kapade fjädrar på bes. Passa dig för biltemas skit , Händer att bultarna till dessa går av och då blir det en jävla fart på "klamman" tongue


Öpc designchef
163 Inlägg
4 februari 2010
#14
ts0n skrev:
jag kom att tänka på biltema-satsen igen.. om jag gör som jag har sagt ovan, så är det ju bara att kapa bort "klamrarna" när det är dags för besiktning, för jag har hört att folk har haft problem med kapade fjädrar på besiktningen, att dom lättar och inte ligger emot, eller ligger fel på något sätt.

Sen finns det ju folk som kapar och fäster fjädrarna med slängklämmor.. är det här något som ni anser vara bättre än att svetsa ihop biltemas sänkningklamror?

Biltemas "sänkningssats" fungerar inte helt enkelt. dom drar ihop fjädrarna på ett ställe för att göra avståndet längre på två andra ställen med resultat av att det inte blir någon skillnad. smile

Gör som du skrev sist, kapa fjädrarna (görs lätt på plats med lite snits!) och fäst med slangklämmor och se till så fjädrarna ligger rätt.. så ska de inte vara några problem hos sbp heller (om det inte är extreemt sänkt kanske)...

GL!

hej hopp

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 februari 2010
#15
Halvfull skrev:
ts0n skrev:
jag kom att tänka på biltema-satsen igen.. om jag gör som jag har sagt ovan, så är det ju bara att kapa bort "klamrarna" när det är dags för besiktning, för jag har hört att folk har haft problem med kapade fjädrar på besiktningen, att dom lättar och inte ligger emot, eller ligger fel på något sätt.

Sen finns det ju folk som kapar och fäster fjädrarna med slängklämmor.. är det här något som ni anser vara bättre än att svetsa ihop biltemas sänkningklamror?

Biltemas "sänkningssats" fungerar inte helt enkelt. dom drar ihop fjädrarna på ett ställe för att göra avståndet längre på två andra ställen med resultat av att det inte blir någon skillnad. smile

Gör som du skrev sist, kapa fjädrarna (görs lätt på plats med lite snits!) och fäst med slangklämmor och se till så fjädrarna ligger rätt.. så ska de inte vara några problem hos sbp heller (om det inte är extreemt sänkt kanske)...

GL!

har du testat biltemas sänkningssats ?
det har i alla fall jag på en 245:a med husvagnsfjädrar å dom sänkte bilen , så dom funkar
dok va dom jobbiga att få dit

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#16
har du testat biltemas sänkningssats ?
det har i alla fall jag på en 245:a med husvagnsfjädrar å dom sänkte bilen , så dom funkar
dok va dom jobbiga att få dit

Joo det ju det att jag har en polare som har använt dem på sin skrot-245a och det har ju fungerat bra.. men undrade o folk hade andra erfarenheter av dem.
Men jag slår vad om att hälften som har svarat inte ens har provat sänkningssatsen, utan bara klankar ner för att det är biltema :p

HMC
Heaven MotorClub

Öpc designchef
163 Inlägg
4 februari 2010
#17
ts0n skrev:
har du testat biltemas sänkningssats ?
det har i alla fall jag på en 245:a med husvagnsfjädrar å dom sänkte bilen , så dom funkar
dok va dom jobbiga att få dit

Joo det ju det att jag har en polare som har använt dem på sin skrot-245a och det har ju fungerat bra.. men undrade o folk hade andra erfarenheter av dem.
Men jag slår vad om att hälften som har svarat inte ens har provat sänkningssatsen, utan bara klankar ner för att det är biltema :p

Joo, jag har provat dom, på min gamla 740 med orginalfjädrarna då.. och där hände det iallafall inte ett dyft.. hade väl två sånadär klamrar/ fjäder utan minsta ändring, kanske meningen att man ska ha flera på varje fjäder..? tongue men isåfall känns det fortfarande bättre och säkrare att kapa fjädrarna, anser jag. tjo. smile

hej hopp

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#18
hmm får se hur det blir då (:
men visst är det ungefär 2 varv man brukar säga att man ska kapa av från fjädrarna som utångspunkt?
och sedan kapa mera om man tycker att man vill ha det?
Senast redigerat av ts0n (4 februari 2010)

HMC
Heaven MotorClub

Öpc designchef
163 Inlägg
4 februari 2010
#19
ta bit för bit och se när du blir nöjd, ha tålamod med det. 3 varv är för mkt iallafall om man ska ha nån "komfort" kvar... jag kapade på den tiden det befann sig 2,5 varv bak och två fram , se min 740.
Men.. mycket nöje. smile

hej hopp

1 150 Inlägg
4 februari 2010
#20
Om du är bekymrad för att SBP ska klaga så kapar du, sen sätter du en slangklämma runt fjärn och i fjäderbädden där nere. Sen sätter du en liten kladd svets i fjärn och tallriken där uppe.. Då kommer den ingevart..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..


Sök