3723
Sök

Från JBL GT5 2402BR till Värre = ?

210 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Som ämnet lyder har jag en baslåda med dubbla 12" JBL GT5 2402BR i.
Mitt slutsteg är ett Rockford Fosgate power T20001bd.

Nyligen spelade jag högt så det luktade brännt om baslådan, därmed tänkte jag uppgradera till något värre.

Kan någon tipsa mig om vad jag bör köpa för att få något värre?

Vill ha 10 lr 12tum, sedan om det är dubbla lr enkel bas spelar ingen roll. Bara det är markant mer bas än min nuvarande låda, samt att det matchar steget hyfsat.

Väldigt tacksam för svar!

PS* Har läst och sökt bland forum för att få svar på detta, är dock svårt att få en specifikt svar just för min situation. Men det steg jag har, och den låda jag har.

The best part of fighting is the make up sex

ljudfantast
1 372 Inlägg
4 februari 2010
vad är din budget? Du bör bygga en egen låda till basarna hur som.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 februari 2010
Kan du lägga upp en liten bild på lådans placering i skuffen.. Så man kan se lite hur det ser ut?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

stRaend
4 februari 2010
att det luktade bränt om basarna kan ha flera orsaker. t.ex distad signal pga att du spelade högt och då ville steget ha mer ström och då kanske det inte kunde få mer ström pga dåliga kontakter eller för lite batterikraft. spekulationer bara.

men om du ska byta så skulle jag rekommendera en riktigt bra 10" eller 12" istället för två halvdana 10" eller 12".

1 523 Inlägg
4 februari 2010
en re audio sx12D2:D

210 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
Kan väl tänka mig nånstans mellan 4-6k.
michieff, du säger att det är bättre att bygga en egen låda, varför?
Jag har aldrig byggt en egen låda "/

D låter bättre med enkel, fetare bas än lite sämre dubbla.

Bild på skuffen kommer alldeles strax!

210 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
http://www.blocket.se/stockholm/2400_W_ … 12&w=2

Us Blaster, prisvärt för 3000kr?
Videon Är mäktig, går inte att säga emot!

http://www.youtube.com/watch?v=CwBW3vKU … r_embedded

Är ifs 15" på videon, men är det sånt helvetiskt ös i den borde 12 också funka*

Har som sagt ett T20001bd steg
Senast redigerat av prylboeg (5 februari 2010)

stahre
5 februari 2010
För det första ska du nog inte ens tänka tanken på att köpa något från billebro, googla o sök på detta forum så förstår du vad jag menar. För det andra kan man inte välja bas efter en video på youtube...
Nej du, mitt förslag är att kolla efter kända märken hos seriösa butiker smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 februari 2010
Varför du bör bygga en egen låda är för att du i princip kan välja vilken bas du vill då, och få optimalt med rum runt den att spela i. Jag ahde aldrig heller byggt låda innan jag byggde den jag har nu, det är jävligt simpelt egentligen tyckte jag med enkel-aeroport och en bas. Jag PMade drönirettab om dimensioner och köpte sedan en spånskiva på 22mm som jag sticksågade i. När jag limmat ihop bitarna med trälim och dragit i skruvar, så plastade jag insidan med 1-2 lager polyesterplast, klädde lådan utvändigt och det blev riktigt bra. Det klarar du lätt.

210 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
michieff skrev:
Varför du bör bygga en egen låda är för att du i princip kan välja vilken bas du vill då, och få optimalt med rum runt den att spela i. Jag ahde aldrig heller byggt låda innan jag byggde den jag har nu, det är jävligt simpelt egentligen tyckte jag med enkel-aeroport och en bas. Jag PMade drönirettab om dimensioner och köpte sedan en spånskiva på 22mm som jag sticksågade i. När jag limmat ihop bitarna med trälim och dragit i skruvar, så plastade jag insidan med 1-2 lager polyesterplast, klädde lådan utvändigt och det blev riktigt bra. Det klarar du lätt.

Låter ifs logiskt, och inte alltför komplicerat.
D jag är rädd för är bara att ha en riktigt bra bas men inte låda som är "för dålig för basen"!
Fast blir d skit kan man ju ifs bara bygga en ny..
Får hitta en bas först å se vad man hittar på sen smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
6 februari 2010
prylboeg skrev:
D jag är rädd för är bara att ha en riktigt bra bas men inte låda som är "för dålig för basen"!

alltså, när du ska bygga lådan så tittar du på rekommendationer för just den basens parametrar. Ofta kan du se det på olika sidor där du kan köpa basarna tex blekingebilradio.se

Lådan måste inte vara på millilitern rätt, men ska vara så ackurat som möjligt. Fördelen med att bygga själv också, är att du kan forma baslådan lite hur du vill alltså anpassa den rätt perfekt för just din skuff. Håller du dig inom volymrekommendationer och använder rätt typ av rör och rätt längd så ska det inte vara några problem.

ps. Köp inget US-blasterskit eller liknande från billebro eller hans kumpaner, du blir enormt missnöjd i längden med den dyngan.
Senast redigerat av michieff (6 februari 2010)

210 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
michieff skrev:
prylboeg skrev:

alltså, när du ska bygga lådan så tittar du på rekommendationer för just den basens parametrar. Ofta kan du se det på olika sidor där du kan köpa basarna tex blekingebilradio.se

Lådan måste inte vara på millilitern rätt, men ska vara så ackurat som möjligt. Fördelen med att bygga själv också, är att du kan forma baslådan lite hur du vill alltså anpassa den rätt perfekt för just din skuff. Håller du dig inom volymrekommendationer och använder rätt typ av rör och rätt längd så ska det inte vara några problem.

ps. Köp inget US-blasterskit eller liknande från billebro eller hans kumpaner, du blir enormt missnöjd i längden med den dyngan.

Tack för tipset!
Har kollat på bl.a:
Orion hcca
JL Audio 12W6v2 resp 12w7*
Pioneer TS W800.. (mest drömtänkande)
M.f.

Tänkte köpa begagnad så väntar på att nån trevlig dyker upp smile

Sök