4191
Sök

Från mineralolja till syntetolja (volvo 740). hur gör jag?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 februari 2010
#21
henke_99 skrev:
HeeDiX skrev:
Om jag vill fortsätta på mineralolja vill jag en riktigt fin olja, vad ska jag ha då?

Alla fordon på gården (både bilar o traktorer) köra på agrololja, vi köper i 20-litersdunkar på lantmännen. FInns liknande på swedol. En 20 litersdunk har ett avsevärt lägre literpris än att köpa "konsumentförpackningar". Vill man inte ha en hel själv kan man ju gå ihop två st o köpa en.

Vissa påstår att kvalitén på sån olja är låg, men om maskiner klarar att köras på maxeffekt hela dagar i sträck så är den nog alldeles utmärkt till en personbil man smyger omkring lite försiktigt i...

Edit: även skogsmaskinerna där jag jobbar får smörjning av agrololja... (och en av dom har rullat i runt 20000 timmar hittils)

Där har vi ju skillnaden... För maskinerna för jobba friskt och får kämpa, medan man fiser med bilen. De ä ju när man fiser som de geggar igen, när motorn inte får jobba wink eller+ ? big_smile


114 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#22
men ska man köra castrol? lr går okq8's olja? lr texaco? vill hälla i en mineralolja med hög kvalite

865 Inlägg
6 februari 2010
#23
HeeDiX skrev:
men ska man köra castrol? lr går okq8's olja? lr texaco? vill hälla i en mineralolja med hög kvalite

hög kvalite = castrol


Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2010
#24
Kvalitén spelar kvitta idag. ALLA mineraler i princip är bättre än det som fanns när bilen byggdes.

Jag kör Mobil Super M (super 1000) i min 740... Funkar bra, men nu ska den utgå, så får byta till Biltema eller nått annat fullt dugligt istället.

BTW: du kan inte köra längre även om u bytte till syntet, då den åldras precis lika fort med smörjer bättre under sin livstid... Enda är dyrare service och lika ofta.
Hur långt kör du mellan oljebyterna?

Med dagens mineralolja går det köra åtminstonde 1500-2000 mil om man vill på samma olja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 februari 2010
#25
Som det redan sagts, det är inte syntetoljan i sig som är renande utan tillsatserna i oljan, o dessa renande tillsatser finns även i mineral. Det där med att syntetolja kunde få motorer som körts på mineral att börja läcka var sant...på 80-talet. Till en gammal 740 kan du kör Biltema helsyntet med gott samvete, den oljan överträffar oljekraven som fanns när bilen var ny med "oändlig" marginal!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

114 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#26
jag kör 1000 mil mellan byten

761 Inlägg
6 februari 2010
#27
Den här ekvationen går inte ihop, du kommer absolut inte spara pengar på att byta till syntet, snarare förlora tusenlappar.

Hade det varit en exklusiv motor hade jag förstått det, men en gammal rödblockare är byggd för att misshandlas.


114 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#28
då köper jag väll castrol high mileage mineral oil till den då

Lastbilschaufför
123 Inlägg
8 februari 2010
#29
Jag håller på och testar både Biltemas mineral olja och Volvos B230F motor. Har nu kört 7K mil med samma olja och filter. Bara fyllt på när det gått under min sträcket på stickan. Ännu inga konstiga ljud eller mätbart förhöjd bränsle förbrukning.

Visst är det rekomenderat att byta olja var 1000:e mil. Det gör jag i de andra bilarna jag har men var bara tvungen att se hur länge en motor klarar sig utan att kolapsa.


1 142 Inlägg
8 februari 2010
#30
de är bara hälla ur och i med den andra de är en volvo de spelar ingen roll. kör på sirap om du vill big_smile

1 207 Inlägg
8 februari 2010
#31
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=31484

För er som inte tror på nymodigheter så som syntetoljor och sådan häxkraft.

Sedan ang. det ni säger om att mineraloljor har utvecklats så att de är bättre än kraven som var när bilen tillverkades var - vad spelar det för roll? Han kanske ändå vill ha det bästa. Det är ungefär som att säga "äh, köp vilka skitdäck som helst. Det spelar ingen roll, dagens däck är ändå bättre än däcken som tillverkades på den tiden."

huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2010
#32
Oljebytesintervallet är 1000mil/6mån på Volvo 740 för övrigt, så bör bytas 2ggr/år.


865 Inlägg
8 februari 2010
#33
Lundgren_85 skrev:
Jag håller på och testar både Biltemas mineral olja och Volvos B230F motor. Har nu kört 7K mil med samma olja och filter. Bara fyllt på när det gått under min sträcket på stickan. Ännu inga konstiga ljud eller mätbart förhöjd bränsle förbrukning.

Visst är det rekomenderat att byta olja var 1000:e mil. Det gör jag i de andra bilarna jag har men var bara tvungen att se hur länge en motor klarar sig utan att kolapsa.

kanske borde satsa på att fixa din läcka om den håller på att sjunka under min sträcket


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 februari 2010
#34
Snabbt å enkelt kan vi säga så här.

Syntet olja smörjer jättebra under sin beräknade tid i motorn sen blir det skärvätska när alla additiv i den e slut.

En mineralolja smörjer sämre ja men det slutar aldrig att smörja.

Sen så har ju syntetoljaqn andra fördelera också men om man har en bil som man slarvar med oljebytena på så e det bättre med mineral olja

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

5 710 Inlägg
8 februari 2010
#35
JaggaChafen skrev:
Syntet olja smörjer jättebra under sin beräknade tid i motorn sen blir det skärvätska när alla additiv i den e slut.

Källa på det?
Låter jäääääkligt otroligt att olja skulle brytas ned såpass att den inte längre skulle smörja?
För övrigt är det ju inte additiverna som smöjrer....de är baara tillsatta för att på rätt/bättre egenskaper på oljan.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
8 februari 2010
#36
no_fake skrev:
Lundgren_85 skrev:
Jag håller på och testar både Biltemas mineral olja och Volvos B230F motor. Har nu kört 7K mil med samma olja och filter. Bara fyllt på när det gått under min sträcket på stickan. Ännu inga konstiga ljud eller mätbart förhöjd bränsle förbrukning.

Visst är det rekomenderat att byta olja var 1000:e mil. Det gör jag i de andra bilarna jag har men var bara tvungen att se hur länge en motor klarar sig utan att kolapsa.

kanske borde satsa på att fixa din läcka om den håller på att sjunka under min sträcket

Har du läst inlägget?
Jag vill se den bil som rullar 7000 mil utan att det går åt någon olja

Titta i manualen på bmw:s M modeller, nu mins jag inte några exakta siffror, men vid hård körning är det fullt normalt att dom kan dra uppåt en liter på 100 mil


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 februari 2010
#37
jonTe skrev:
JaggaChafen skrev:
Syntet olja smörjer jättebra under sin beräknade tid i motorn sen blir det skärvätska när alla additiv i den e slut.

Källa på det?
Låter jäääääkligt otroligt att olja skulle brytas ned såpass att den inte längre skulle smörja?
För övrigt är det ju inte additiverna som smöjrer....de är baara tillsatta för att på rätt/bättre egenskaper på oljan.

mvh Jonas

Å vad e det som e olja i en syntet olja???? den består bara av additiv å det e det som gör att den smörjer

I mineral olja å delsyntet e det OLJA som kommer från under jorden..

Det e det inte e syntet olja. Syntetiskt framställd = konstgjord

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 februari 2010
#38
Ja kan ju avslöja att ja har helsyntetolja, turbodieselolja ( 5w-40 ), mobil 1 olja, tror de ä helsyntet den också, nån gammal castrol olja från en dunk ja hittade, biltemaolja ( tror de va 10w-40 semisyntet eller nå sånt ), lite mer biltemaolja mineral, ett par andra dunkar med något och sen oljan som var i motorn när ja köpte den.

Och motorn går fint wink Är en b18A från en gammal militärvalp tongue


1 207 Inlägg
8 februari 2010
#39
JaggaChafen skrev:
jonTe skrev:
JaggaChafen skrev:
Syntet olja smörjer jättebra under sin beräknade tid i motorn sen blir det skärvätska när alla additiv i den e slut.

Källa på det?
Låter jäääääkligt otroligt att olja skulle brytas ned såpass att den inte längre skulle smörja?
För övrigt är det ju inte additiverna som smöjrer....de är baara tillsatta för att på rätt/bättre egenskaper på oljan.

mvh Jonas

Å vad e det som e olja i en syntet olja???? den består bara av additiv å det e det som gör att den smörjer

I mineral olja å delsyntet e det OLJA som kommer från under jorden..

Det e det inte e syntet olja. Syntetiskt framställd = konstgjord

Saxat från tråden jag länkade tidigare...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=31484 skrev:
[...]Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.


Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer[...]

761 Inlägg
8 februari 2010
#40
Bensinskallen skrev:
Ja kan ju avslöja att ja har helsyntetolja, turbodieselolja ( 5w-40 ), mobil 1 olja, tror de ä helsyntet den också, nån gammal castrol olja från en dunk ja hittade, biltemaolja ( tror de va 10w-40 semisyntet eller nå sånt ), lite mer biltemaolja mineral, ett par andra dunkar med något och sen oljan som var i motorn när ja köpte den.

Och motorn går fint wink Är en b18A från en gammal militärvalp tongue

Det säger ju ingenting, en b18 går ju kanon på mosade bananskal big_smile



Sök