3208
Sök

Från mineralolja till syntetolja (volvo 740). hur gör jag?

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har införskaffat mig en volvo 740 GL -88. den har just passerat 23000 mil och jag hadde tänkt att göra service. bilen har gått på mineralolja, vilket jag hade tänkt att ändra på. detta är det jag kommit fram till att göra:

byt till mineralolja
kör 20-30 mil
byt till halvsyntet och häll i motorrensning (sånt som gör rent motorn från avlagringar)
kör ca 20-30 mil
byt till helsyntet och oljefilter

jag har aldrig prövat detta, så insikter i hur de kan gå vore bra. är det en dum sak? kommer det att fungera? ska jag ha samma viskositet på helsyntet som på mineral (10W-40)? alla tips är vällkommna

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2010
#2
Eller så fortsätter du bara köra på mineralolja. Det hade jag gjort, inte värt besväret att byta.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#3
Men jag vill kunna köra längre på samma olja, samt att de sänker ju bränslekostnader och håller motorn renare än mineralolja klarar.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2010
#4
hur många tusen mil kör du varje år?

Risken med att byta till en olja som löser mer avlagringar o sånt kan vara att om det är mkt gammal skit i motorn så får man in det i nån oljekanal med stopp som följd. Då blir det lagerras. Bränsleekonomin lär du inte märka nån skillnad på med en sån motor.
Senast redigerat av henke_99 (5 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#5
ca 2000-2500

16 197 Inlägg
5 februari 2010
#6
ett stort problem som kan komma genom att byta till syntet är  att packboxar börjar läcka.. de e inget ja skulle rekomendera.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2010
#7
Precis. Dessutom, om man räknar på 1000 mil per oljebyte så kommer du kunna köra 2000 mil extra om du bara byter när det behövs istället för att "slösa" två oljebyten bara för att du vill byta oljetyp.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#8
Om jag vill fortsätta på mineralolja vill jag en riktigt fin olja, vad ska jag ha då?

16 197 Inlägg
5 februari 2010
#9
de e ju en gammal volvo.. de e ju bara hälla i nåt som smörjer... tongue   haha

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 februari 2010
#10
bara en gammal rödblockare bara tömma ur olja byta filter hälla i den nya oljan som du vill ha.

du lär inte mäkra nån större skillnad ev den kan kännas lite smått piggare

inte så noga med dessa motorer tåls ju stortsätt allt så eller så de sägs iaf haha big_smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
5 februari 2010
#11
vad spelar de för roll egentligen, är de inte bara att hälla i syntet på en gång ? cool

Eller har ja missat nåt jätteviktigt kanske? tongue


114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#12
jo men jag vill att den ska hålla bra. jag vet att vissa oljor är skitdåliga och klarar inte att hålla rent motorn mer än 200 mil. jag vill inte betala 1000kr för en olja, vill bara ha en bra olja

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2010
#13
HeeDiX skrev:
Om jag vill fortsätta på mineralolja vill jag en riktigt fin olja, vad ska jag ha då?

Alla fordon på gården (både bilar o traktorer) köra på agrololja, vi köper i 20-litersdunkar på lantmännen. FInns liknande på swedol. En 20 litersdunk har ett avsevärt lägre literpris än att köpa "konsumentförpackningar". Vill man inte ha en hel själv kan man ju gå ihop två st o köpa en.

Vissa påstår att kvalitén på sån olja är låg, men om maskiner klarar att köras på maxeffekt hela dagar i sträck så är den nog alldeles utmärkt till en personbil man smyger omkring lite försiktigt i...

Edit: även skogsmaskinerna där jag jobbar får smörjning av agrololja... (och en av dom har rullat i runt 20000 timmar hittils)
Senast redigerat av henke_99 (5 februari 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#14
Bensinskallen skrev:
vad spelar de för roll egentligen, är de inte bara att hälla i syntet på en gång ? cool

Eller har ja missat nåt jätteviktigt kanske? tongue

Eftersom mineralolja lämnar mer rester än syntet så kan de finnas chans att syntetoljan sätter fast dom i oljekanalerna.

16 197 Inlägg
5 februari 2010
#15
men om nu volvon rullat så pass långt som den har på mineralolja så känns de som att du kan fortsätta me de big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2010
#16
evilaudio skrev:
men om nu volvon rullat så pass långt som den har på mineralolja så känns de som att du kan fortsätta me de big_smile

Var ju det jag skrev i första inlägget roll

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#17
fortfarande min sista fråga obesvarad tongue
bra mineralolja, vilken?

4 586 Inlägg
5 februari 2010
#18
HeeDiX skrev:
Bensinskallen skrev:
vad spelar de för roll egentligen, är de inte bara att hälla i syntet på en gång ? cool

Eller har ja missat nåt jätteviktigt kanske? tongue

Eftersom mineralolja lämnar mer rester än syntet så kan de finnas chans att syntetoljan sätter fast dom i oljekanalerna.

Dagens mineralolja rengör nästan lika bra som synteten. Så det gör vilket som vad man kör på för olja

Det var många år sedan som mineraloljan inte gjorde lika rent utan innehåller idag samma rengörande ämne som i syntetolja


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 februari 2010
#19
HeeDiX skrev:
fortfarande min sista fråga obesvarad tongue
bra mineralolja, vilken?

Inte alls, läs mina inlägg igen wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

114 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#20
henke_99 skrev:
HeeDiX skrev:
fortfarande min sista fråga obesvarad tongue
bra mineralolja, vilken?

Inte alls, läs mina inlägg igen wink

fler råd tack smile


Sök