3701
Sök

Koppla in slutsteg i Saab 9-3

55 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
Hej alla bilfantaster!

Är som så att jag hade tänkt att koppla in ett slutsteg till min Saab 9-3 ver2.
Har ett as2 system, med andra ord ett slutsteg under förarstolen. Har köpt min en hög/låg nivå omvandlare för att koppla in.
Har förstått att jag ska koppla in denna till dörrhögtalarna fram, men var ska jag göra det någonstans? vid slutsteget eller någon som vet var det e bäst att fästa dit omvandlaren?

Vore tacksam för en noggrann förklaring och kanske bilder om ni har.

Tack på förhand!

MVH
Oscar

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2010
Du kan koppla in den direkt i AMP1 om du vill (har gjort en enkel lite guide här) men då krävs det lite lödkunskaper. Ett annat alternativ är att koppla in den på kablarna till dörrhögtalarna innan dom går ut i dörrarna, du kommer åt dom bakom plastlocken vid förarens vänsterfot/passagerarens högerfot. Vilka färger det är på kablarna verkar variera från årsmodell dock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

55 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
Dessvärre finns inte dom lödkunskaperna hos mig:(
Så får bli att sno högnivå från sladdarna som går ut till dörrhögtalarna.
Menar du inte att jag kan nå sladdarna på förarens högra sida och passagerarens vänstra sida? med andra ord i "mittkonsollen" där stereon sitter? annars måste jag ju dra en massa sladdar och så?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2010
Nej du kommer inte åt kablarna från mittkonsollen, kablarna till dörrhögtalarna går från AMP1 och sen ut till dörrarna samt till centerhögtalaren. wink Så det du möjligtvis kan göra istället för att skarva innan kablarna går ut i dörrarna är att hitta dom i kabelkanalen på vänster sida, men då lär du vika upp golvmattan och helst ur med förarstolen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

55 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
Men då måste den lättaste lösningen vara om jag tar lämpliga kablar (kanske högtalarkabel?) skarvar i hop det med högtalarkabablarna på vardera sida och sedan kopplar in dom i omvandlaren som man möjligtvis kan ha vid slutsteget under förarstolen eller om man placerar den i mittkonsolen?!

Tack för ditt tålamod!

55 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
har du möjligvis något bra råd på hur det e bästa att göra för att få en bra skarvning? Menar mellan högtalarkablarna och den kabeln som jag ska skarva på, så att det blir en bra skarvning utan en massa störningar, finns det någon kabelskarv man kan köpa eller kan man använda sig av vanliga skarvkoner som man använder till vanligt elarbete?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2010
Japp det är klart enklaste lösningen. Om man nu bortser från att löda in omvandlaren i AMP1 då (kan ju finnas nån du känner som kan fixa det?). smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
7 februari 2010
schteekarn89 skrev:
har du möjligvis något bra råd på hur det e bästa att göra för att få en bra skarvning? Menar mellan högtalarkablarna och den kabeln som jag ska skarva på, så att det blir en bra skarvning utan en massa störningar, finns det någon kabelskarv man kan köpa eller kan man använda sig av vanliga skarvkoner som man använder till vanligt elarbete?

kabeln ska inte skarvas.. du ska "tjuva in" dig på kabeln...

de bästa är att skala den å sen löda på den nya kabeln.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

55 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Men det måste väl gå at skarva in sig på kabeln utan att behöva löda? e inte så sugen på det nämligen.. men det måste väl gå att använda vanlig högtalarkabel?
Känner dessvärre ingen som kan lödda åt mig:/

16 197 Inlägg
7 februari 2010
schteekarn89 skrev:
Men det måste väl gå at skarva in sig på kabeln utan att behöva löda? e inte så sugen på det nämligen.. men det måste väl gå att använda vanlig högtalarkabel?
Känner dessvärre ingen som kan lödda åt mig:/

klart att de gå att göra me vanliga "strömtjuvar" men de e inget ja skulle gjort..  löda e alltid bäst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

55 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
okej, får kanske skaffa mig en löddare då:) Men det e bara att lödda på vanlig högtalarkabel väl?

55 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Nu har jag varit och inhandlat en lödkolv:) Men min fortsatta fråga är, kan jag använda vanlig högtalarkabel att löda ihop med den befintliga högtalarkabeln, ska ju koppla in omvandlaren.

Nästa fråga är, var är lättast att ta remoten någonstans? finns det olika alternativ och i så fall vilka?

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2010
Ja det är bara att löda, skala bort lite isolering först bara med en kniv och linda sen en bit av kabeln till omvandlaren (självklart även den skalad) runt kabeln och lägg på lod. Vanlig högtalarkabel duger bra, behöver inte vara grov heller.

Det där med remoten är ett kapitel för sig, om du uteslutande kommer lyssna på musik med bilen igång så kan du tjuva från säkringen längst ner till höger i säkringscentralen, fast ett klart bättre alternativ tycker jag är MDS remotecontrol som bara behöver anslutas till plus jord och en högtalarkabel för att ge ut en remotesignal. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 februari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

55 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Hej igen!

Ang remotecontrol, dom e ju slut över allt där jag kollat! kan man inte bara lödda remotkabeln som går från slutsteget och fram till en dörrhögtalare med? så när det kommer inpulser till högtalarna så går slutsteget i gång? någon som e bäst att använda i så fall?

Lösningen med att tjuva ín sig på en säkring, innebär väl att det går i gång så fort jag startar bilen eller?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 februari 2010
Huh? Förstod inte riktigt där men antar du menade att du skulle ta remote från en högtalare? Svaret är nej. Det fungerar inte alls, isåfall så skulle ju remotecontrolen inte behövas. wink Om du kopplar in dig på säkringen som jag sa så kommer steget gå igång så fort bilen startas ja, går alltså inte att lyssna på musik med bilen av. Om du vill kunna göra det så måste du hitta nån kabel som ger ut spänning med stereon igång (ingen som har lyckats än så vitt jag vet) eller så får du sätta en strömbrytare mellan plus och remoteingången för att slå på steget när du vill.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök