Hejsan allihopa, förra projektet blev sålt till ett ungt par i Uppsala som skulle ha bilen som hundtransport, så det blev snabbt till att leta sig sin andra drömbil rent utseendemässigt.
En BMW 320d Touring E46a, som sedan visade sig vara en dröm att köra också, både i körglädje och i förbrukning
Nog om det, ni som inte har kollat hur det slutade med min förra bil innan den blev såld, här har ni en liten referens på vad som komma skall till BMWn
Får se om man orkar sig att göra lika mycket med denna, då det planeras flytt hemifrån som jag hört kostar en del
Här är annonsbilden på bilen:
Annonsbilden, tråkig och ser rätt så sliten ut i lacken men det fixar man på en kväll!!
Detta övertygade mig att åka 2.5h till att hämta bilen! ser mysigt ut därinne!
Efter en provkörning så bestämde vi att bilen skulle få sig en ny ägare, 60.000kr fattigare och en fulltank var det bara att pendla hem och invänta morgondagens arbetsdag slut
Hjälp mig...min lack behöver en översyn!!
Någon som behöver lite sand till ungens sandlåda ?
Arbetsdagen tog äntligen slut, och polermaskinen väntade otåligt på att få våldta den risiga lacken... då börjar vi resan på första "modifikationen"
Kallavfettning lagd och legat i ca 10 minuter
Efter avspolning var det dags att Claya hela bilen, såhär såg det ut efter en vända på bara huven (att notera, claybaren var ny), äckligare lack fick man leta efter!
Ur point of view, högersidan polerad...huven gick dock inte att rädda från grova repor, så den fixades till i några timmar så gott det gick, omlackering väntar!
Nu börjar det likna något!
Spegel spegel på lacken där!
Försökte få med lackens effekt, här syns det lite! Lacken flammig fortfarande, då bilden togs mellan alla polersteg
före
efter
Efter ett X antal timmar, och två lager lackskydd så ser det ut såhär
Inte glömma motorrummet
Sådärja!
Dagen efter var man på jobbet en timme innan öppning, och ....
Mattsvarta njurar
Solfilmcenter var förbi senare på dagen och gav bakrutorna lite kärlek med näst mörkaste röktoningen:
Blev bra med toningen, främre sidorutorna blir lika mörka såfort besiktningen avklarats!
Ett xenonkit till halvljuset hittade dit två veckor senare, det blev 6000k
Det beställdes givetvis en sänkningssats som sänker 40mm fram (tror jag) och 35mm bak, samma dag som dessa skulle monteras händer det som inte ska hända
Tvärstopp i trafiken, panikbroms för samtliga, förutom en Nissan Murano som inte hade valt bromsar som tillval på bilen, schmack sa det till i bilen och nacken... ja ny lucka och ståtfängare med fräsch lack skadar ju inte
Hit kommer bilduppdateringarna för denna gång, då bilen ska in om 1.5 vecka för reparering för skadorna.
Tröstade mig med att köpa nya fräscha 18" fälgar i 8" bredd fram och 9" bak. Det blev dessa godingar:
Fälgarna är köpta hos www.teletyre.se som har kanonservice!! Tack för det!
Här är listan som ska bockas av fram tills 11 april, då CarpeDiem har sin första vårträff för iår, missa inte denna kanonträff! Nåväl här är The List:
1. Bilen ska lagas om ca 2 veckor och få ny baklucka, stötfångare, samt ny lack på vänster bakskärm.
2. Fälgar beställdes igår, det blev BBS-kopiorna (se ovan) i dimensionerna 8x18" fram och 9x18" bak, däcken blir smalare än fälgen för att få till tyskstuket.
3. Fjädersänksats på 40/35mm ska dit denna månad.
4. Framsystemet ska bytas mot Rockford Power 5.25" värsta klassen, och baslåda ska byggas med en 12" MacAudio bas med ett monoslutsteg och kondensator.
5. Strålkastarna ska få sig gul skyddsfilm, likaså dimljusen och bakljusen mörk tonat.
6. Omlackering av front, huv. Taket folieras i mattsvart film.
7. Kolfiber emblem i fram och baklucka, även njurarna blir i kolfiber!
SÅ vad är syftet med detta bygge!?
Att bygga en helt vanlig BMW till en showstopper som inte kostar skjortan. Stuket jag strävar efter är lågt bredd tyskstuk med stretchade däck och slickande fälgkant mot skärmkanterna, och samtidigt ha en race-aktigt stuk (det är här fälgvalet och den gula filmen kommer in i bilden).
Inredningen blir totala motsatsen till det tyskstuk/race utsidan kommer att få! Här ska samtliga damasker sys om i grå alcantara med blå sömmar som matchar den orientblå lacken, eventuellt får sig paneler/listerna, A-B-C-D stolparna lite av samma lyx-tyg!
Stay tuned for more!
Mvh Andro
En BMW 320d Touring E46a, som sedan visade sig vara en dröm att köra också, både i körglädje och i förbrukning
Nog om det, ni som inte har kollat hur det slutade med min förra bil innan den blev såld, här har ni en liten referens på vad som komma skall till BMWn
Får se om man orkar sig att göra lika mycket med denna, då det planeras flytt hemifrån som jag hört kostar en del
Här är annonsbilden på bilen:
Annonsbilden, tråkig och ser rätt så sliten ut i lacken men det fixar man på en kväll!!
Detta övertygade mig att åka 2.5h till att hämta bilen! ser mysigt ut därinne!
Efter en provkörning så bestämde vi att bilen skulle få sig en ny ägare, 60.000kr fattigare och en fulltank var det bara att pendla hem och invänta morgondagens arbetsdag slut
Hjälp mig...min lack behöver en översyn!!
Någon som behöver lite sand till ungens sandlåda ?
Arbetsdagen tog äntligen slut, och polermaskinen väntade otåligt på att få våldta den risiga lacken... då börjar vi resan på första "modifikationen"
Kallavfettning lagd och legat i ca 10 minuter
Efter avspolning var det dags att Claya hela bilen, såhär såg det ut efter en vända på bara huven (att notera, claybaren var ny), äckligare lack fick man leta efter!
Ur point of view, högersidan polerad...huven gick dock inte att rädda från grova repor, så den fixades till i några timmar så gott det gick, omlackering väntar!
Nu börjar det likna något!
Spegel spegel på lacken där!
Försökte få med lackens effekt, här syns det lite! Lacken flammig fortfarande, då bilden togs mellan alla polersteg
före
efter
Efter ett X antal timmar, och två lager lackskydd så ser det ut såhär
Inte glömma motorrummet
Sådärja!
Dagen efter var man på jobbet en timme innan öppning, och ....
Mattsvarta njurar
Solfilmcenter var förbi senare på dagen och gav bakrutorna lite kärlek med näst mörkaste röktoningen:
Blev bra med toningen, främre sidorutorna blir lika mörka såfort besiktningen avklarats!
Ett xenonkit till halvljuset hittade dit två veckor senare, det blev 6000k
Det beställdes givetvis en sänkningssats som sänker 40mm fram (tror jag) och 35mm bak, samma dag som dessa skulle monteras händer det som inte ska hända
Tvärstopp i trafiken, panikbroms för samtliga, förutom en Nissan Murano som inte hade valt bromsar som tillval på bilen, schmack sa det till i bilen och nacken... ja ny lucka och ståtfängare med fräsch lack skadar ju inte
Hit kommer bilduppdateringarna för denna gång, då bilen ska in om 1.5 vecka för reparering för skadorna.
Tröstade mig med att köpa nya fräscha 18" fälgar i 8" bredd fram och 9" bak. Det blev dessa godingar:
Fälgarna är köpta hos www.teletyre.se som har kanonservice!! Tack för det!
Här är listan som ska bockas av fram tills 11 april, då CarpeDiem har sin första vårträff för iår, missa inte denna kanonträff! Nåväl här är The List:
1. Bilen ska lagas om ca 2 veckor och få ny baklucka, stötfångare, samt ny lack på vänster bakskärm.
2. Fälgar beställdes igår, det blev BBS-kopiorna (se ovan) i dimensionerna 8x18" fram och 9x18" bak, däcken blir smalare än fälgen för att få till tyskstuket.
3. Fjädersänksats på 40/35mm ska dit denna månad.
4. Framsystemet ska bytas mot Rockford Power 5.25" värsta klassen, och baslåda ska byggas med en 12" MacAudio bas med ett monoslutsteg och kondensator.
5. Strålkastarna ska få sig gul skyddsfilm, likaså dimljusen och bakljusen mörk tonat.
6. Omlackering av front, huv. Taket folieras i mattsvart film.
7. Kolfiber emblem i fram och baklucka, även njurarna blir i kolfiber!
SÅ vad är syftet med detta bygge!?
Att bygga en helt vanlig BMW till en showstopper som inte kostar skjortan. Stuket jag strävar efter är lågt bredd tyskstuk med stretchade däck och slickande fälgkant mot skärmkanterna, och samtidigt ha en race-aktigt stuk (det är här fälgvalet och den gula filmen kommer in i bilden).
Inredningen blir totala motsatsen till det tyskstuk/race utsidan kommer att få! Här ska samtliga damasker sys om i grå alcantara med blå sömmar som matchar den orientblå lacken, eventuellt får sig paneler/listerna, A-B-C-D stolparna lite av samma lyx-tyg!
Stay tuned for more!
Mvh Andro
Senast redigerat av Galic_Andro (15 maj 2010)
| Sthlm(s)low @ facebook | | wescrape |
0
0
0
0