8 februari 2010
Trådstartare
Tjenare!
Blir lite sne nu.. Rev ner topp m.m på min 945:a LTT för några dagar sen för att byta vattenpump, kamrem och sotningssats då motorn läckte lite här och där.
Under renoveringen så planades toppen 0.25mm för att få en fin anläggningsyta till den nya packningen och blocket fick sig en manuell slipning med sandpapper på planslip för att det också skulle bli fritt från gammla packningsrester.
Grejerna jag använde till renoveringen blev köpta på biltema för jag aldrig haft problem med grejer där ifrån tidigare. Topplocksbultarna bytade jag aldrig då dom sa på Volvo att dom kan användas upp till fyra ggr och om dom inte är utdragna vilket dom inte va.
Nu till mitt problem och min fundering, efter att jag fått ihop allt och startat bilen så gick den hur fint som helst och inga läckade hittades. Men sen dagen efter under min kontroll igen så såg jag att den runnit olja på hela motorblocket och jag kunde lokalisera läckan vid ena hörnet av fjärde cylindern på avgassidan. Shit tänkte jag och blev väldigt fundersam, hatar när motorn läcker olja.
Så undrar då ifall det kan va så att den läcker pågrund utav att packningen kommer ifrån biltema eller för att blocket kan va lite skevt av någon anledning? Eller har ni några andra tankar kring detta? Toppen ska förmodligen rivas imon så snabba svar uppskattas och denna gången köper jag packningen på mekonomen isf.
Edit: Momentdragning på 20, 60Nm och 90 grader gjordes självklart.
Senast redigerat av Steveoo (8 februari 2010)