3573
Sök

Audio 80 hoppar fram

5 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Hej! Jag har en Audi 80- 93 2.0L.

Problemet med bilen är att när det är fuktigt utomhus, tex när det har regnat eller är väldigt blöt och fuktig luft så är det svårt att starta bilen och när man ska köra så hoppar den fram som att den vill dö hela tiden.

När man värmkört bilen och varvat ut den så fungerar den som den ska igen så jag förstår inte vad det kan vara för fel.
Och saken är den att bilen hackar bara fram såhär när det är fuktigt ute, som tex nu har den stått ute en hel dag i 20 minusgrader och går som en klocka men såfort det regnar lite så är den jätte svårstartad och hackar väldigt mycket.

Jag har haft vissa föraningar om att det skulle kunna komma in fukt i motorn som sedan kondenseras när bilen blir värmkörd men har ingen aning om just hur jag ska fixa detta.
Hade även en moped för längesedan som hackade fram exakt likadant som bilen gör när jag hade tvättat mopeden och det kommit in vatten i motorn.

Vore tacksam för svar och funderingar.

mvh Viktor

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2010
länge sen du bytte tänddelar?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:

Jag har inte bytt de sålänge jag haft bilen men jag vet att min bror kollade på tändstiften osv och han sa att de såg fina ut.

Skulle det kunna vara det som ställer till problemet?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 februari 2010
Viktorfridell skrev:
NITROUS skrev:

Jag har inte bytt de sålänge jag haft bilen men jag vet att min bror kollade på tändstiften osv och han sa att de såg fina ut.

är tändkablarna gamla och slitna blir det överslag

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
Viktorfridell skrev:
NITROUS skrev:

är tändkablarna gamla och slitna blir det överslag

okej, kan testa och byta dem se om det ger resultat.

tack för tipset!

Administratör
2 978 Inlägg
8 februari 2010
Byt inte tändkablarna om det är original som sitter där.... Blir aldrig fel på dom i regel däremot kan tändhattarna bli överslag i men dom går att byta lösa... Original tändkablar är det bästa du kan ha på bilen så byt inte ut dom. Börja med rotor och fördelarlock sen i värsta fall köper du 4a tändhattar på audi!

En kopp av den svarta såsen...

5 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Goffen skrev:
Byt inte tändkablarna om det är original som sitter där.... Blir aldrig fel på dom i regel däremot kan tändhattarna bli överslag i men dom går att byta lösa... Original tändkablar är det bästa du kan ha på bilen så byt inte ut dom. Börja med rotor och fördelarlock sen i värsta fall köper du 4a tändhattar på audi!

Okej, jo det är ju orginal på denna bilen. Så problemet skulle kunna vara rotor,fördelarlock eller antingen tändningen?

Sök