dcay skrev:
Paulzzon94 skrev:
Har inte BMW gjort en MX5:a ?
X5 M jo
Sen finns det X6 M också, båda med 4,4l V8 på 555hk , 678 Nm vid 5 650 r/min.. 0-100 på 4,7 sekunder
Och en prislapp på dubbla TS budget
X5 är annars ett roligt val, tillsammans med någon konkurrent så nära en sportbil på andra våningen man kan komma. Annars finns också 7-serien, ytterligare lite större och bekvämare men inte riktigt samma sportnerv som X5.
Du skriver att komfort är viktigt, men att japs inte är ok. Vad tycker du om Lexus då? Japanska på pappret men känns definitivt inte som en sådan. Hybrid-jeepen RX400h är en underbar bil, man svävar verkligen fram på moln och elmotorerna kastar fram drygt 2ton bil på ett vis som räcker till med marginal. Dessutom går den snålt, 0.81 enligt Lexus men vårt ex brukar snitta lite drygt 0.9L/milen.
Sedan är känslan att smyga fram så gott som ljudlöst på elmotorerna i lägre fart en väldigt exklusiv känsla den med. Nackdelen med 400h är väl egentligen att aktiv körning är inget den är tänkt för, bilen har inte dåliga vägegenskaper men det gungar en del men framför allt förmedlar den enbart en känsla, den säger väl ungefär "Snälla, skärp till dig och ta ner takten" om man försöker pressa den.
Personligen hade jag valt X5 istället, kurvtagning går före komfort för mig. Och att X5 är långt ifrån obekväm gör inte saken sämre