2973
Sök

Vilket svänghjul till M90 med 240mm -712 tryckplatta?

245 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#1
Har köpt mig en 240mm sinter lamell och en sachs -712 platta till min volvo 740 turbo.
Undrar nu vilket svänghjul man ska använda? Effekt runt 450hk

S.v.r

245 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#2
Inte en enda som vet? typiskt garaget.org forum.

S.v.r

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 februari 2010
#3
det finns nått som heter SÖK använd den funktionen så hittar du

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

761 Inlägg
12 februari 2010
#4
Vad är 712 plattan till för bil.

vilket sprut kör du med, det är helt avgörande, original? isåfall Motronic eller Jetronic? 2,2 eller 2,4?


1 915 Inlägg
12 februari 2010
#5
Tryckplatta 240mm förstärkt till B230 turbo m fl med M90 växellåda. Till det s k
dubbelsvänghjulet. För vridmoment upp till 525 Nm med standard organisk lamell.
TP-712.

-712 är väl som sagt till dubblemassesvänghjulet med M90 växellådan som sitter på 940 FT/FK motorer.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

854 Inlägg
12 februari 2010
#6
Dubbelmasse och 450 hk, är det en vettig kombination? Jag hade försökt hitta en annan lösning.


245 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#7
V_Racing skrev:
stämmer som Louksor säger smile

har kört med samma grejjer -712/sinter lamell/dubbelmasse svänghjul ifrån 940 turbo

Funkar kanon!

Vill inte köra med dubbelmassehjulet med den effekten. är rädd om mina fötter och ben tongue

S.v.r

245 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#8
dannnej skrev:
Vad är 712 plattan till för bil.

vilket sprut kör du med, det är helt avgörande, original? isåfall Motronic eller Jetronic? 2,2 eller 2,4?

Jag kör med Megasquirt

S.v.r

322 Inlägg
12 februari 2010
#9
om svarvat svänghjul från 940turbo me m46 låda som gäller om du inte ska ha dubbelmasse hjulet

761 Inlägg
12 februari 2010
#10
Köra med dubbelmasse är vansinnigt, jag har sett vad ett skelettsvänghjul som går i bitar kan göra, så vad en 3-4 gånger tyngre svänghjul kan ställa till med vill man nog inte ha erfarenheter av.


Pan
13 februari 2010
#11
Louksor skrev:
Tryckplatta 240mm förstärkt till B230 turbo m fl med M90 växellåda. Till det s k
dubbelsvänghjulet. För vridmoment upp till 525 Nm med standard organisk lamell.
TP-712.

-712 är väl som sagt till dubblemassesvänghjulet med M90 växellådan som sitter på 940 FT/FK motorer.

Varför skulle man inte kunna köra med en 712 tryckplatta till en bmw vxllåda ? Lamell passar ju inte men i med en med rätt splineshål så. smile Jag kör med ett enkelmassesvänghjul från en 740 tror jag tongue Är iaf omsvarvad för att passa med m90 lamell. Sen har jag förlängt utrampningslagret då enkelmasset är smalare än org funkar bra smile

EDIT: Bara hål bilden på svänghjulet för "hallgivaren"? stämmer så är det ju bara smakka dit smile Men varför köra med en m90 låda? En omsvetsad bmw låda kostar ju inte många kronor mer!
Senast redigerat av Pan (13 februari 2010)

761 Inlägg
13 februari 2010
#12
V_Racing skrev:
dannnej skrev:
Köra med dubbelmasse är vansinnigt, jag har sett vad ett skelettsvänghjul som går i bitar kan göra, så vad en 3-4 gånger tyngre svänghjul kan ställa till med vill man nog inte ha erfarenheter av.

Dom flesta svänghjul kan la sprängas... jag körde med stumsvetsat 2-massesvänghjul plus nersvarvat(lättat) funkade bra till ca 400hk smile hade nere det efter hårdkörning å det hade klarat sig väldigt fint smile

Ett svänghjul ger ingen förvarning, man kan inte säga att det såg fint ut, för sekunden senare så kan det likaväl explodera.

Svetsat svänghjul är verkligen att leka med livet som insats.

Jag gjorde ett helt nytt i seghärdat stål bara för att vara säker.
Jag är rädd om mina fötter och jag vill inte gärna klyva min bil heller, en polare har varit med om ett svänghjul som lossade, det högg hål i skärmen i bilen intill, gissa hur bilen det satt i såg ut då? smile
Senast redigerat av dannnej (13 februari 2010)


Pan
13 februari 2010
#13
dannnej skrev:
V_Racing skrev:
dannnej skrev:
Köra med dubbelmasse är vansinnigt, jag har sett vad ett skelettsvänghjul som går i bitar kan göra, så vad en 3-4 gånger tyngre svänghjul kan ställa till med vill man nog inte ha erfarenheter av.

Dom flesta svänghjul kan la sprängas... jag körde med stumsvetsat 2-massesvänghjul plus nersvarvat(lättat) funkade bra till ca 400hk smile hade nere det efter hårdkörning å det hade klarat sig väldigt fint smile

Ett svänghjul ger ingen förvarning, man kan inte säga att det såg fint ut, för sekunden senare så kan det likaväl explodera.

Svetsat svänghjul är verkligen att leka med livet som insats.

Jag gjorde ett helt nytt i seghärdat stål bara för att vara säker.
Jag är rädd om mina fötter och jag vill inte gärna klyva min bil heller, en polare har varit med om ett svänghjul som lossade, det högg hål i skärmen i bilen intill, gissa hur bilen det satt i såg ut då? smile

21kg dubbelmasse i ballen lär ju kännas hehe.

245 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#14
dannnej skrev:
V_Racing skrev:
dannnej skrev:
Köra med dubbelmasse är vansinnigt, jag har sett vad ett skelettsvänghjul som går i bitar kan göra, så vad en 3-4 gånger tyngre svänghjul kan ställa till med vill man nog inte ha erfarenheter av.

Dom flesta svänghjul kan la sprängas... jag körde med stumsvetsat 2-massesvänghjul plus nersvarvat(lättat) funkade bra till ca 400hk smile hade nere det efter hårdkörning å det hade klarat sig väldigt fint smile

Ett svänghjul ger ingen förvarning, man kan inte säga att det såg fint ut, för sekunden senare så kan det likaväl explodera.

Svetsat svänghjul är verkligen att leka med livet som insats.

Jag gjorde ett helt nytt i seghärdat stål bara för att vara säker.
Jag är rädd om mina fötter och jag vill inte gärna klyva min bil heller, en polare har varit med om ett svänghjul som lossade, det högg hål i skärmen i bilen intill, gissa hur bilen det satt i såg ut då? smile

Blir inte klokare nu hmm finns det något av enkelmassehjulen man kan svarva om så 240mm kopplingen passar? Måste man ha styrstiften egentligen eller räcker det med bulthålen till skruvarna som plattan sitter med?

S.v.r

761 Inlägg
13 februari 2010
#15
Turbo_Davve skrev:
dannnej skrev:
V_Racing skrev:

Dom flesta svänghjul kan la sprängas... jag körde med stumsvetsat 2-massesvänghjul plus nersvarvat(lättat) funkade bra till ca 400hk smile hade nere det efter hårdkörning å det hade klarat sig väldigt fint smile

Ett svänghjul ger ingen förvarning, man kan inte säga att det såg fint ut, för sekunden senare så kan det likaväl explodera.

Svetsat svänghjul är verkligen att leka med livet som insats.

Jag gjorde ett helt nytt i seghärdat stål bara för att vara säker.
Jag är rädd om mina fötter och jag vill inte gärna klyva min bil heller, en polare har varit med om ett svänghjul som lossade, det högg hål i skärmen i bilen intill, gissa hur bilen det satt i såg ut då? smile

Blir inte klokare nu hmm finns det något av enkelmassehjulen man kan svarva om så 240mm kopplingen passar? Måste man ha styrstiften egentligen eller räcker det med bulthålen till skruvarna som plattan sitter med?

du bör kunna svarva upp ett 228mm svänghjul, om där blir matereal kvar till bultarna.

Stift måste du ha, bultar är aldrig tillräckligt exakta så dom styr inte.
Med bara bultar får man det inte helt i centrum och det blir obalans.

Jag anser att man måste balansera svänghjulet efter man gjort en sådan operation som både svarvat och gjort nya hål för tryckplattan.


Pan
13 februari 2010
#16
dannnej skrev:
Turbo_Davve skrev:
dannnej skrev:

Ett svänghjul ger ingen förvarning, man kan inte säga att det såg fint ut, för sekunden senare så kan det likaväl explodera.

Svetsat svänghjul är verkligen att leka med livet som insats.

Jag gjorde ett helt nytt i seghärdat stål bara för att vara säker.
Jag är rädd om mina fötter och jag vill inte gärna klyva min bil heller, en polare har varit med om ett svänghjul som lossade, det högg hål i skärmen i bilen intill, gissa hur bilen det satt i såg ut då? smile

Blir inte klokare nu hmm finns det något av enkelmassehjulen man kan svarva om så 240mm kopplingen passar? Måste man ha styrstiften egentligen eller räcker det med bulthålen till skruvarna som plattan sitter med?

du bör kunna svarva upp ett 228mm svänghjul, om där blir matereal kvar till bultarna.

Stift måste du ha, bultar är aldrig tillräckligt exakta så dom styr inte.
Med bara bultar får man det inte helt i centrum och det blir obalans.

Jag anser att man måste balansera svänghjulet efter man gjort en sådan operation som både svarvat och gjort nya hål för tryckplattan.

Jag har inga stift och jag har inte balanserat heller. Är ju en kostnadsfråga! Men nya hål för tryckplattan behövs inte jag minns inte att jag har det iaf. Men ska inte lova ngt! Är nog inte dumt att balansera! Men jag gjorde det inte.

854 Inlägg
13 februari 2010
#17
http://www.timosmotor.com/produkter/det … bo-special

Någon som vet något om det svänghjulet? Är ju inte dyrt alla fall och är de enkelmasse och passar det på -712 så är det ju underbart smile


761 Inlägg
245 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#19
Någon som har ett 240mm dubbelmassehjul liggandes?

S.v.r

Med lem
1 127 Inlägg
14 februari 2010
#20
Turbo_Davve skrev:
Någon som har ett 240mm dubbelmassehjul liggandes?

Det ska du verkligen inte ha nått. Skit är vad det är.

Skaffa ett djupt enkelmassesvänghjul 228mm, svarva upp så du får i en 240mm lamell. Stifta om och gör nya skruvhål för nya tryckplattan.

Eller så gör man det enklare för sig och kör 228mm svänghjulet med hårdare tryckplatta till den bara.



Sök