3396
Sök

Volvo 945ltt -96 svårstartad och ojämn på tomgång

71 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#1
Volvo 945ltt -96

Tjenare
svårstarad och går ojämt på tomgång?
Ryker vitt?

jag har luft i kylsystemet och det försvinner inte hur jag än gör!
vad kan det bero på?

Finns det något relä Till Tomgångsventilen och Tempratursensorn?

lite delar jag bytt nyligen,

Tomgångsventil/motor
TempraturGivare/sensor
Luftmassemätare
Styrbox
Fördelare+packningar
Rotor
Tändstift
Senast redigerat av jannefullgas (11 februari 2010)

Volvo PV
224 Inlägg
11 februari 2010
#2
Det är inte så att den tar in vatten? Topplockspackningen kanske är dålig, hur ser oljan ut?


64 Inlägg
11 februari 2010
#3
Ta ett komptest på motorn så får du veta om felet är kass topppackning.

71 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#4
jonte_is skrev:
Det är inte så att den tar in vatten? Topplockspackningen kanske är dålig, hur ser oljan ut?

Bytte kyl pga av att det var läcka i det. sedan har den inte tagit något vatten,
och oljan ser bra ut...

71 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#5
thompen skrev:
Ta ett komptest på motorn så får du veta om felet är kass topppackning.

a jag får nog göra det.. vet inget annat det kan vara

71 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#6
när man ska göra kallstart med den så dör den när man gasar,
måste vänta några minuter innan man kan gasa..

Men jag var ute och provade koppla bort lamda sonden men det var ingen  skilland när jag gjorde det.
men lampdasonden skulle väll visats på felsökningen som jag har gjort om den var sönder?
och den skulle väll gå dåligt när jag kör bilen varm?

den fungerar bra när den är varm. förutom att tomgången är hög.

Volvo PV
224 Inlägg
11 februari 2010
#7
Har du kollat så att du inte har någon vakuum läcka? En slang som är av, torrsprucken eller liknande?


71 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#8
jonte_is skrev:
Har du kollat så att du inte har någon vakuum läcka? En slang som är av, torrsprucken eller liknande?

Tömt en hel startgas flaska över hela motorutrymmet. och hände inget!!
finns inga relä eller något till tempgivaren/sensor?eller tomgångsmotor?

119 Inlägg
11 februari 2010
#9
Kolla intercoolern! Kompisen hade liknande problem och intercoolen var något sprucken..   Svår startad och ororlig tomgång och dog på tomgång efter gas.


71 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#10
yellow740 skrev:
Kolla intercoolern! Kompisen hade liknande problem och intercoolen var något sprucken..   Svår startad och ororlig tomgång och dog på tomgång efter gas.

okej men hur kan man provtrycka den lättast?
om man kopplar förbi intercoolen borde man märka det eller?

71 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#11
Jag fick felkoder på
termostatgivare
tomgångsmotor

har ej gjort felsökning efter jag bytte detta men tycker det vorde konstigt om
båda sakerna gick sönder samtidigt?
finns inget relä eller säkring?

71 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#12
bytte insugspackning,och rengjorde spjällhuset,
samma problem
men det ryker bara vitt ibland olika varm som kall.
tomgång ligger fortfarande på ca 1200-1500

1 675 Inlägg
12 februari 2010
#13
Prova dra ur kontaktakten till lmm när bil är igång, blir det nån skillnad? om inte då är det lmm som är kass.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

119 Inlägg
12 februari 2010
#14
jannefullgas skrev:
yellow740 skrev:
Kolla intercoolern! Kompisen hade liknande problem och intercoolen var något sprucken..   Svår startad och ororlig tomgång och dog på tomgång efter gas.

okej men hur kan man provtrycka den lättast?
om man kopplar förbi intercoolen borde man märka det eller?

Om du har en kompressor så kan du lätt kolla om det är helt!  Ta en gammal inner slang med nippeln kvar och vik över en av slang kopplingen och säkra med en slang klämma. och täta den andra på samma sätt, och fyll på försiktigt! Inte för högt tryck bara så du knäcker det.      Känn efter runt om det läcker! Funkar perfekt.....


140 Inlägg
12 februari 2010
#15
vet inte vilka givare du nu har bytt men tempgivaren till styrenheten som sitter på topplocket brukar ge exakt dessa symptom när den är skrot, observera att det finns tydligen 2olika sorter av dessa givare på topplocket så se till att du monterar en av samma sort.

71 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#16
volvo_1987 skrev:
Prova dra ur kontaktakten till lmm när bil är igång, blir det nån skillnad? om inte då är det lmm som är kass.

LMM är hel vet jag.
och bilen går ojämt när jag tar ut den

71 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#17
alsunna skrev:
vet inte vilka givare du nu har bytt men tempgivaren till styrenheten som sitter på topplocket brukar ge exakt dessa symptom när den är skrot, observera att det finns tydligen 2olika sorter av dessa givare på topplocket så se till att du monterar en av samma sort.

jag bytte ut tempratursensorn/givare som fungerar som kallstart med mera.
köpte den ny på volvo.
så den ska vara hel..

71 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#18
yellow740 skrev:
jannefullgas skrev:
yellow740 skrev:
Kolla intercoolern! Kompisen hade liknande problem och intercoolen var något sprucken..   Svår startad och ororlig tomgång och dog på tomgång efter gas.

okej men hur kan man provtrycka den lättast?
om man kopplar förbi intercoolen borde man märka det eller?

Om du har en kompressor så kan du lätt kolla om det är helt!  Ta en gammal inner slang med nippeln kvar och vik över en av slang kopplingen och säkra med en slang klämma. och täta den andra på samma sätt, och fyll på försiktigt! Inte för högt tryck bara så du knäcker det.      Känn efter runt om det läcker! Funkar perfekt.....

okej fan va smart. ska prova det

71 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#19
nu när jag bytte kylet så har ej ej luft i systemet.
har även bytt lmm

71 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#20
gjorde kompprov nu,
11.5 på 1,2,4
3cylinder hade jag 10,5
så det är ju bra komp.

kan lamdasonden vara sönder utan att felsökning visar det?
vad kan felet vara vet inte vad jag kan göra mera?


Sök