4425
Sök

Hur mycket effekt mer får jag av ett extrakorgrenrör plus sportsystem hela vägen? bmw 325i

171 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#1
Undra hur mycket mer effekt det skulle ge på min bmw 325 om jag har extraktorgrenrör som är som orgninal med kollektorn 2 tum som orgnialet där kollektorn blir från 2-1 och blir 3tum med sportkatt hela vägen bakåt med en enkel japsdämpar? hur mycket mer hk och nm kommer det ge mig ungefär? Tacksam för alla svar. smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 februari 2010
#2
troligtvis ingenting mer än ett förjäkla illalåtande när man kör.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2010
#3
Kan nog hålla med Nitrous.

Bilen kanske ändrar karaktär lite, låter lite piggare, men du vinner nog inte särskilt mycket hästkrafter och vridmoment. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

171 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#4
Jasså? så det kommer inte ge mig ett piss? Många som säger att det ger ändå rätt så bra.. dom säger (det billigaste sättet att få hk+nm)


"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 februari 2010
#5
Du får väl kombinera det med omprogrammering av databoxen eller helt enkelt ett anpassat "chip", så har du kanske 5-10 hästkrafter mer? Antar att det är ett S50B30-grenrör du smällt på.

"When innovation meets passion!"

171 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#6
Mechanimal skrev:
Du får väl kombinera det med omprogrammering av databoxen eller helt enkelt ett anpassat "chip", så har du kanske 5-10 hästkrafter mer? Antar att det är ett S50B30-grenrör du smällt på.

Ähfyfan det var ju inte alls vad jag hade tänkt mig precis. Trodde man kunde kräma ut 15-20hk iallfall men då var det rätt så fel tänkt.
jag har faktist inte det blekaste vad den heter. Köpte den från tyskland förstår inte tyska så vet inte vad som står på kartongen.
Men har hört att det kommit nya program till bmw som kan ge 20 hk? har ni hört något sånt?


"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 februari 2010
#7
Bakrani skrev:
Mechanimal skrev:
Du får väl kombinera det med omprogrammering av databoxen eller helt enkelt ett anpassat "chip", så har du kanske 5-10 hästkrafter mer? Antar att det är ett S50B30-grenrör du smällt på.

Ähfyfan det var ju inte alls vad jag hade tänkt mig precis. Trodde man kunde kräma ut 15-20hk iallfall men då var det rätt så fel tänkt.
jag har faktist inte det blekaste vad den heter. Köpte den från tyskland förstår inte tyska så vet inte vad som står på kartongen.
Men har hört att det kommit nya program till bmw som kan ge 20 hk? har ni hört något sånt?

20 häst kan du säkert få, om du nu har extraktor-grenrör, anpassat sportavgassystem resten av vägen som inte är för stort(3" är generellt sett för stort för en sugmotor om det inte är jänkar-8 man snackar om) och kanske ett smart placerat sportluftfilter(smart = kallt) och bra chip eller en mappning(dock så kostar det sin slant att mappa och kanske inte är helt värt om man bara vill ha 20 extra häst ur en motor) kanske större spridare samt LMM också? Inte helt hundra.

Jag är lekman, och det jag säger är mer än välkommet att kritisera då jag inte är mekaniker, motorbyggare eller dylikt, men det borde vara hyffsat accurate?

"When innovation meets passion!"

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 februari 2010
#8
Bakrani skrev:
Jasså? så det kommer inte ge mig ett piss? Många som säger att det ger ändå rätt så bra.. dom säger (det billigaste sättet att få hk+nm)

Det är inte lätt att öka hk och nm på en sugmotor utan mer omfattande förändringar i motorn/kamaxlar m.m.

Nyare Volvo med 140hk-motorn är väl enda undantaget jag vet, för 170hk och 140hk motorn är likadana, enda skillnaden är att det sitter en strypning i det elektroniska gasspjället, så en chippad 140hk får 180hk totalt.

Tror inte BMW har så enkla lösningar på sina bilar alltid?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

171 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#9
Åfan.. det finns det säkert men lösa det problemet bara.. Har ingen bild nu på bilens motor men ska kunna förklara ändå.. Jag har ett KN filter som jag har byggt en burk för i aluminium som inte bara har locket på sig annars är den igentäppt så när man stänger motorhuven så åker det inte luft ut därifrån utan direkt till motorn, på själva burken har jag ett ungefär 2 tum aluminium slang som är vikbar som jag satt på burken och dragit den ner under bilen så den ska kunna dra in kallluft och samtidigt ger den ut varm luft. Testade hålla hande för när ja gasade då sög den in kall luft sen när jag släppte gasen kom det ut varm luft.
Tänkte på det också det är ingen vanlig jampsdämpare utan en mycket mindra varjant på den. den är hemma gjord och ska hämta den på tisdag så kan ju visa bilder på den till dig om du vill mechanimal? så kan du ju bedömma vad det är för japsdämare.. en grej till det är att den blev 3 tum från katten bakåt rästen är den 2 tum.
Senast redigerat av Bakrani (14 februari 2010)


dARKiE
5 031 Inlägg
14 februari 2010
#10
Hade det varit en 328 hade du kunnat plocka den effekten, då dem är "strypta" i insuget ersätter man med en 325:as så har man god väg redan 15+.
Tyvärr tror jag inte du kommer få mer än ett annat ljud ifrån din bil. Kanske något snabbare i varvet men fler hk du kommer märka av knappast..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 februari 2010
#11
Som jag skrev i tidigare inlägg; jag är bara en lekman, jag är ingen du ska fråga om trim/motorer/teknik om du vill få mer än spekulationer =/ Kolla med några av de stora sug-bmw-byggarna, även om de är få här på garaget såvitt jag vet =/

"When innovation meets passion!"

171 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#12
Darkie skrev:
Hade det varit en 328 hade du kunnat plocka den effekten, då dem är "strypta" i insuget ersätter man med en 325:as så har man god väg redan 15+.
Tyvärr tror jag inte du kommer få mer än ett annat ljud ifrån din bil. Kanske något snabbare i varvet men fler hk du kommer märka av knappast..

Jasså va är det för skilland mellan 328 och 325?
Den jag ska köpa nu satt på en 328a innan.


171 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#13
Mechanimal skrev:
Som jag skrev i tidigare inlägg; jag är bara en lekman, jag är ingen du ska fråga om trim/motorer/teknik om du vill få mer än spekulationer =/ Kolla med några av de stora sug-bmw-byggarna, även om de är få här på garaget såvitt jag vet =/

Okej tack för tipsen ändå.. vet du någon direkt person man kan fråga den här frågan som kan mycket om sugisar?


"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 februari 2010
#14
Bakrani skrev:
Mechanimal skrev:
Som jag skrev i tidigare inlägg; jag är bara en lekman, jag är ingen du ska fråga om trim/motorer/teknik om du vill få mer än spekulationer =/ Kolla med några av de stora sug-bmw-byggarna, även om de är få här på garaget såvitt jag vet =/

Okej tack för tipsen ändå.. vet du någon direkt person man kan fråga den här frågan som kan mycket om sugisar?

Gladiatorn här på garaget kanske vet lite eller kan rekommendera bra byggare, annars vet jag inte direkt. För övrigt Gladiatorn som har Loaded.

"When innovation meets passion!"

28 Inlägg
14 februari 2010
#15
Bakrani skrev:
Undra hur mycket mer effekt det skulle ge på min bmw 325 om jag har extraktorgrenrör som är som orgninal med kollektorn 2 tum som orgnialet där kollektorn blir från 2-1 och blir 3tum med sportkatt hela vägen bakåt med en enkel japsdämpar? hur mycket mer hk och nm kommer det ge mig ungefär? Tacksam för alla svar. smile

Jag skulle tippa på att du enbart får lite mer vrid men inte mer än så.

>--(*_*)--<

1 422 Inlägg
14 februari 2010
#16
Satsa på 2,5" istället. Är grenröret riktigt gjort så kan du faktiskt få runt 5häst till av det samt lite annan karraktär och goare ljud i maskinen. Tillsammans med en chippning så ligger du på ~205hk ungefär.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2010
#17
Jag har med en gammal 325:a 94:a och mitt system som satt på var ruttet så jag köpte nått billigt rostfritt sportsystem från grenrör hela vägen bak utan kattar (Ca 3500:- levererat till dörren) på Ebay.
Samtidigt fick den ett nytt luftfilter av öppen billigare modell som med kom från Ebay då orginal ändå skulle bytas.
Den blev avsevärt piggare och drar bättre i hela registret och låter förjävla fint smile
Ingen ändrig av programvaran är gjord än.
Vet ju inte vad det ger i rena hästar men eftersom det märktes så mycket som det gjorde så gissar jag på ca 15 Hkr. (Var väl någon sådant det stod om systemet med)

Autotech

171 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#18
Busgrabb skrev:
Jag har med en gammal 325:a 94:a och mitt system som satt på var ruttet så jag köpte nått billigt rostfritt sportsystem från grenrör hela vägen bak utan kattar (Ca 3500:- levererat till dörren) på Ebay.
Samtidigt fick den ett nytt luftfilter av öppen billigare modell som med kom från Ebay då orginal ändå skulle bytas.
Den blev avsevärt piggare och drar bättre i hela registret och låter förjävla fint smile
Ingen ändrig av programvaran är gjord än.
Vet ju inte vad det ger i rena hästar men eftersom det märktes så mycket som det gjorde så gissar jag på ca 15 Hkr. (Var väl någon sådant det stod om systemet med)

åfan låter ju riktigt bra. Hoppas jag också får ut något sånt för jag pallar inte chippa en sugmotor, man kan ju förstöra bilen pga att man höjer varvtalet. Va har du för tum på ditt sportsystem? smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2010
#19
Bakrani skrev:
Busgrabb skrev:
Jag har med en gammal 325:a 94:a och mitt system som satt på var ruttet så jag köpte nått billigt rostfritt sportsystem från grenrör hela vägen bak utan kattar (Ca 3500:- levererat till dörren) på Ebay.
Samtidigt fick den ett nytt luftfilter av öppen billigare modell som med kom från Ebay då orginal ändå skulle bytas.
Den blev avsevärt piggare och drar bättre i hela registret och låter förjävla fint smile
Ingen ändrig av programvaran är gjord än.
Vet ju inte vad det ger i rena hästar men eftersom det märktes så mycket som det gjorde så gissar jag på ca 15 Hkr. (Var väl någon sådant det stod om systemet med)

åfan låter ju riktigt bra. Hoppas jag också får ut något sånt för jag pallar inte chippa en sugmotor, man kan ju förstöra bilen pga att man höjer varvtalet. Va har du för tum på ditt sportsystem? smile

Man ska igentligen alltid chippa eller ändra progamvaran efter vad du plockar på bilen för att få ut mesta möjliga.
Man behöver inte höja varvstoppet bara för du chippar bilen.
Ja vad är det....i början är det nog 3 tum sen delar det sig på mitten till 2x2 tum har jag för mig.
Senast redigerat av Busgrabb (15 februari 2010)

Autotech

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 februari 2010
#20
Bakrani skrev:
Darkie skrev:
Hade det varit en 328 hade du kunnat plocka den effekten, då dem är "strypta" i insuget ersätter man med en 325:as så har man god väg redan 15+.
Tyvärr tror jag inte du kommer få mer än ett annat ljud ifrån din bil. Kanske något snabbare i varvet men fler hk du kommer märka av knappast..

Jasså va är det för skilland mellan 328 och 325?
Den jag ska köpa nu satt på en 328a innan.

328an har en nyare och en helt annan motor än 325an, har jag för mig iaf

Rock'n Roll


Sök